Tong over het Bitt!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noukiaa

Tong over het Bitt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:06

Hallo zit echt met een ernstige vraag!
Mijn pony lecht telkens zijn tong over het bit heen! dat is heel erg irietant! Boos!
want doordat hij dat doet heb ik minder contact met zijn mond!
Ik krijg hem dan ook niet aan de teugel of kan hem ook niet laten nageven!
Met halt houden is het ook heel vervelend mijn pony is moeilijk langsaam te rijden!
hij is van zichzelf al heel actief. maar kan hem moeilijk in de hand houden als hij zijn tong er over legt!

Heb al geprobeerd zijn neusriem wat strakker te doen waardoor hij moeilijk zijn mond open kan doen om zijn
tong er over te leggen! maar dat helpt voor geen meter! het lukt hem toch elke keer weer!
heb ook zijn bit strakker gedaan waar door hij minder ruimte heeft maar lukt ook niet! Verdrietig

ik vind het echt vervelend met rijden! iemand tipsss?? Bloos

InekeH87

Re: Tong over het Bitt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:22

Rijd je met een sperriem?
Wat doet hij als je juist de neusriem er eens afhaalt en hem de ruimte geeft ? Zijn zijn tanden onlangs nog gecontroleerd en wat is zijn leeftijd.
Wat voor een bit heb je en waarom dat bit ?
Heeft hij verder geen medische problemen en is het zadel goed ?
Is er voldoende afwisseling in het werk en/of is het werk te makkelijk voor hem?

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:24

er zijn ook bitten met een lepel eraan dit hebben we op de manege wellis geprobeerd bij een pony die het altijd deed en het werkte prima

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:01

Tong over het bit is vaak verzet tegen de hand van de ruiter, of je bent te hard in je hand of er zijn andere liochamelijke klachten, rij eens zonder bit, kijk wat hij dan doet.
Sperriem strakker is niet de oplossing , hoe lang doet hij het al??
Maar zoek vooral de fout niet bij de pony, hij geeft aan dat er iets niet klopt,

dreamwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:13

hee,
Ik had hier ook erge last van met mijn pony. Ik heb ook vele dingen geprobeert en een panty kan wel is helpen om die om de tong tedoen en dan onder de lip vast maken. Of een tong lepel kopen! veel succes.

xxx

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:33

Tonglepel en op je teugelspanning letten.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:40

midgie schreef:
Tong over het bit is vaak verzet tegen de hand van de ruiter, of je bent te hard in je hand of er zijn andere liochamelijke klachten, rij eens zonder bit, kijk wat hij dan doet.
Sperriem strakker is niet de oplossing , hoe lang doet hij het al??
Maar zoek vooral de fout niet bij de pony, hij geeft aan dat er iets niet klopt,

Ben ik het helemaal mee eens!
Dit zijn voor 90% ruiterfouten; te streng in de hand
Voor die andere 10% kan dat een lichamelijke klacht zijn; misschien haken op de tanden

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:32

Is het gebit onlangs nog gecontroleerd door een tandarts?
Als dat het geval is, zou ik ook eens juist de neusriem er helemaal afhalen, en op je eigen rijstijl gaan letten of je misschien een te harde hand hebt.

Een scherper bit en tonglepel zijn geen oplossingen, ze onderdrukken alleen de symptomen van het onderliggende probleem. Dingen als panty's om de tong heen ben ik al helemaal niet over de spreken, is ronduit paardonvriendelijk Eventueel zou je wel een ander bit kunnen proberen om te kijken hoe je paard daarop reageert. Hiermee bedoel ik dus geen scherper bit, maar bijvoorbeeld dubbelgebroken ipv enkelgebroken, of een aurigan bitje ipv RVS.

Noukiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:46

bedankt voor de tips!!

ik rij met 1 enkele neusriem,, misschien werkt het om een dubbele neusriem te nemen?
verder is hij nog maar net 4 jaar oud! en hij is pas een half jaartje bij ons. en sinds hij er is doet hij het al..(weetniet of hij het bij de vorige eigenaar ook deed.) heb een enkelgebroken bit voor hem. & kan het ook zijn dat het bit te groot is?( daar hebben we namelijk al vaker problemen mee gehad.. omdat hij een smalle mond heeft.)
geen medische problemen en het zadel ligt prima!
we rijden dressuur en springen met hem. springen vind hij leuk en dan hebben wij er ook geen last van! hij legt vooral zijn tong er over als hij dingen moet doen waar hij geen zin in heeft dus als hij hard moet werken!
verder rij ik hem voor mijn gevoel helemaal niet streng is zijn mond & stuur vooral veel met mijn bennen! hoor juist vaker dat ik hem best wat strakker mag nemen.
maar wat voor lichamelijke klachten kan hij dan hebben?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:50

Noukiaa schreef:
bedankt voor de tips!!

ik rij met 1 enkele neusriem,, misschien werkt het om een dubbele neusriem te nemen?
verder is hij nog maar net 4 jaar oud! en hij is pas een half jaartje bij ons. en sinds hij er is doet hij het al..(weetniet of hij het bij de vorige eigenaar ook deed.) heb een enkelgebroken bit voor hem. & kan het ook zijn dat het bit te groot is?( daar hebben we namelijk al vaker problemen mee gehad.. omdat hij een smalle mond heeft.)
geen medische problemen en het zadel ligt prima!
we rijden dressuur en springen met hem. springen vind hij leuk en dan hebben wij er ook geen last van! hij legt vooral zijn tong er over als hij dingen moet doen waar hij geen zin in heeft dus als hij hard moet werken!
verder rij ik hem voor mijn gevoel helemaal niet streng is zijn mond & stuur vooral veel met mijn bennen! hoor juist vaker dat ik hem best wat strakker mag nemen.
maar wat voor lichamelijke klachten kan hij dan hebben?

als ie nog maar 4 is, dan is de kans groot dat ie last heeft van het wisselen..
Je kunt er t beste even een tandarts naar laten kijken Knipoog

Noukiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:27

Okee daar moeten we dan maar even voor gaan kijken Knipoog
maar een dubbele neusriem of een dubbelgebroken bitje is geen goed idee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:31

Koop een dubbelgebroken bit en neem even goed de maat, een enkelgebroken bewerkstelligt dat je paard de mond open doet door het notekrakereffect en laat er even iemand naar kijken die er echt verstand van heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:20

Je zegt dat hij het alleen doet als hij harder moet werken, dan ligt de oorzaak van de tong toch bij jezelf.
Bij een 4 jarige gebeurd er ook nog heel veel in de mond, ik zou een tijdje bitloos proberen dan, zolang hij aan het wisselen is
Een enkel gebroken bit werkt idd als een notekraker en er kunnen daardoor (wat echt vaak voorkomt) kleine stukjes bot van de onderkaak afbreken.
Dubbelen neusriem zou ik ook niet aanraden, daar kan het ook alleen maar door verergen , want dan neem je de oorzaak niet weg en je belemmert je paard om zijn kaken te ontspannen .

Noukiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:29

ik rij hem echt niet te strak in zijn mond! krijg les! en die adviseerd vaak dat ik niet streng genoeg ben! rij heel rustig met hem in zijn mond omdat hij nog jong is! heb ook een tijdje terug les gekregen van iemand die liet mij hem wel heel streng voor rijden,, door hem achter voorwaards te laten en voor naar beneden te zetten een veel druk op de teugels te leggen! toen liet hij ook merken dat hij dat niet kon! hij ging protesteren en probeerde te steigeren! dus als ik hem te streng in zijn mond zou rijden zou hij dat wel laten merken! Ik weet dat ik bij hem niet streng in zijn mond kan zijn! dus daar let ik echt wel op maar hij doet het eigenlijk altijd als hij stil staat en ik een beetje speel met de teugels! kan het ook verveling zijn? want hij is wel heel ongeduldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:14

Kom op, een paard legt niet zomaar de tong over het bit, in de meeste gevallen ligt dit echt aan de teugelvoering van degene die erop zit, of een bit wat niet past. Het is geen verveling van het paard want voor een paard voelt het ook erg onaangenaam om het bit onder de tong te hebben.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:18

mischien hangt je bit wel te laat?? mischien moet je hem een gaatje hoger doen? of een ander bit kopen, een dubbel gebroken is redelijk zacht in de mond?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:23

Gaat het om de pony in je profiel ? die je met lage neusriem rijd ? dan lekker met lage neusriem blijven rijden, maarmoet wel zeggen dat ik het dan erg knap vind dat ie de tong er over krijgt Bloos

Heb zelf ook een paard die haar tong wel eens over het bit doet. Het is bij haar vaak een teken van spanning (zoals op wedstrijd doet ze het) en ze heeft er ook een erge hekel aan wanneer het bit in haar gehemelte drukt. Ze is ook erg bewegelijk in de mond. Haar rij ik met een dubbelgebroken bitje met een plaatje in het midden niet een bol stukje want dan gaat ze constant met haar tong over het bolle stuk. Rij haar ook wel eens met een ongebroken appelbitje.

Het kan ook best zijn dat je paard erg zoekend is naar de aanleuning en dan wat met het bit speeld. Als je pony gevoelig in de mond overkomt dan zou ik eens een appelbitje proberen, dubbelgebroken of ongebroken.

Tonglepel kan ook heel vaak tegen werken, tenminsten bij mijn paard ik had toen helemaal geen comtact meer met de mond. sommige paarden vinden het gewoon niet fijn een ding dat hun tong de vrijheid af neemt Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:32

Idd een tonglepen lijkt me ook helemaal geen oplossing, een tong is een spier die ze ook nodig hebben om te slikken, slik zelf eens en kijkw at er gebeurd met je tong, als je daar druk op gaar leggen met wat voor bit dan ook is dat erg onprettig voor het paard.
Wat adviseerd je lesgever dan??
En streng in de mond moet je nooit zijn, als je dat advies krijgt kun je beter opzoek gaan naar een andere lesgever,
Ik zou adviseren eens bitlos te rijden en kijken wat je met je houding en zit kan bereiken.

loby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:44

ja ik ben het met midgie eens gewoon lekker bitloos gaan rijden enzo wel overleggen enzo

Noukiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 21:33

het gaat al stukke beter! tandarts komt keer kijken! & zitten miss te denken aan een ander bit of tong lepel! maar is niet hard nodig! dussjaa Knipoog er mag denk ik wel een slotje op

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:41

Als je voor een ander bit gaat probeer dan een dubbelgebroken bitje van een kopermix of met koperen inleg. Een tonglepel is hier denk ik niet direct de juiste oplossing.
Je kan ook proberen om inderdaad even bitloos te rijden en dan langzaam het bitgebruik weer opbouwen.

Noukiaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 15:06

Okk maar denk niet dat het meer nodig is! er kan een slotje op!!