Galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

June92

Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 11:49

Ik ben met mijn 5jarige nu een beetje aan het beginnen met M2/Z oefeningen. L2 en M1 beheerst ze al volledig, ook travers en eenvoudige galopwissel zijn geen probleem.
Ze gaat ook zo van galop in halt en dan door in de rechtergalop. Contragalop kent ze ook, ook op de volte etc. Het enige dat echt niet wil is een vliegende galopwissel maken.

Ik heb goede instructie en die legt het me goed uit, met andere paarden kan ik het ook, maar mijn merrie wisselt óf alleen van voor (terwijl ze wel goed op de achterhand loopt) of ze gaat door in contragalop. Iemand tips?

Emeraldo

Re: Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:45

Contragalop rijden en op de lange zijdes stelling naar binnen vragen. Als ze de stelling fijn aanneemt aan het eind van de lange zijde je been omleggen. Eventueel een keer alert maken van te voren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:53

5 jaar? Arm paard... succes ermee.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:57

alsof ze daar dood aan gaan als je het spelenderwijs wat mee neemt... dat valt wel wat mee Knipoog
ken mensen die nemen het al spelenderwijs mee als ze nog veel jonger zijn (en de basis er wel goed in zit).

Iig niet met een balkje doen, wat vaak als tip word gegeven, dan springen ze eerst voor en daarna pas achter, voor het springen niet zo erg, maar voor de dressuur geen correcte wissel.

ik zou het ook op de manier van emeraldo doen Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:59

klinkt mij niet in de oren als spelenderwijs, zoals de ts beschrijft. Maar ieder z'n ding. Ik rij nog graag op mn paard als hij 20 is...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:01

als veulen doen paarden al wissels in de wei, dat is dan ook zielig?

je moet er ook niet dagelijks een vol uur mee bezig gaan, maar als je het een keer in de zoveel week eens mee neemt gaan ze echt niet dood of stuk van Lachen (mits je het goed doet natuurlijk)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:02

Mijn paard is 20 en moet nog 6 wissels laten zien per proef op wedstrijd Lachen

June92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:19

Tja, ik ga hier geen discussie voeren of het zielig voor mijn paard is of niet. Ik weet dat ik haar op een goede, vriendelijke en verantwoorde manier rijdt en er zijn altijd mensen die daar een andere mening over hebben. Mijn paard loopt hartstikke soepel, lekker aan het been en werkt graag. Ze doet alles met veel gemak en plezier en ik zou hier dan ook niet aan beginnen als ik niet wist dat ze er klaar voor was. Daarnaast vind ik ook nog eens dat een galopswissel niet bepaald een zware oefening is. Alle paarden doen het, zoals al gezegd, zelfs veulens. Het is alleen een kwestie van het knopje erop zetten als ze onder het zadel zijn.

Andere mensen, bedankt voor de tips Lachen

June92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:21

Emeraldo schreef:
Contragalop rijden en op de lange zijdes stelling naar binnen vragen. Als ze de stelling fijn aanneemt aan het eind van de lange zijde je been omleggen. Eventueel een keer alert maken van te voren.

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan, ga het morgen eens uitproberen en kijken hoe ze reageert Ja

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:33

eerst proberen in contra aan te springen
zodra dat goed gaat kan je een vliegende wissel proberen is mij uitgelegt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:42

de 5 jarige pony die ik rijdt springt hem ook. En doet de rest ook allemaal. Pony is totaal niet overbelast. Als je paard goed aan je been is, is er niks moeilijks aan.

Alleen mijn pony word nog niet op wedstrijden uitgebracht. Al moet ik zeggen dat ik zelf nooit een 5 jarige zou kopen die Z loopt, omdat ik dan niet weet hoe ze gereden zijn.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:00

Ik breng die van mij ook nog maar uit in de L2 Knipoog Met punten voor de M1. En een 5 jarige mag ook nog niet eens in de Z lopen, maar ik vind het voor het loswerken fijn om allerlei oefeningen te gebruiken, ook om de achterhand te trainen en te activeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:04

Ik heb het veel gedaan door een galopappuyement richting de AClijn en dan rechtstellen en het changement. Op Bokt hoorde ik later weer dat dit ook een goede methode is voor paarden die in tweeen springen dus wellicht voor jou ook iets?

June92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:09

Je bedoelt dus; je rijdt (bijvoorbeeld) op de linkerhand, gewoon in de linkergalop. Dan appuyeer je richting de AC-lijn, stel je recht en spring je om naar rechts?

Ze beheerst in galop het appuyeren al wel redelijk dus in ieder geval het proberen waard Lachen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:15

June92 schreef:
Tja, ik ga hier geen discussie voeren of het zielig voor mijn paard is of niet. Ik weet dat ik haar op een goede, vriendelijke en verantwoorde manier rijdt en er zijn altijd mensen die daar een andere mening over hebben. Mijn paard loopt hartstikke soepel, lekker aan het been en werkt graag. Ze doet alles met veel gemak en plezier en ik zou hier dan ook niet aan beginnen als ik niet wist dat ze er klaar voor was. Daarnaast vind ik ook nog eens dat een galopswissel niet bepaald een zware oefening is. Alle paarden doen het, zoals al gezegd, zelfs veulens. Het is alleen een kwestie van het knopje erop zetten als ze onder het zadel zijn.

Andere mensen, bedankt voor de tips Lachen

Groot gelijk heb je TS, Knipoog
Als je paard het zelf aanbied kan je zeker al naar die wissels toewerken.
Het is alleen een kwestie van begrijpen. Als ze het door heeft wat jij bedoelt met die hulpen voor de vliegende wissel zal dat ook dik in orde komen !
Het is ook altijd fijn dat je in training al verder staat dan op de wedstrijden.
Dan ben je al goed voorbereid naar die klasse hoger.

Tipje; je kan misschien proberen om op het einde van een diagonaal vb v. links naar rechts (voor de hoek) de galopsprongen hardop mee te gaan tellen met je paard; 1, 2, 3, en wissel. Zo weet ze dat er iets gaat komen en haar aandacht bij jou moet houden. Dit met een verzameld galopje. Dan ga je de hulpen geven, verleg je benen, ga extra op je linker zitbeenknobbel zitten en zorg ervoor dat je bovenlichaam en schouders meedraaien naar de richting waar je naartoe rijdt (in dit geval dus linksom). Ook zorgen dat je de stelling en buiging goed naar links houd en goed gebogen is om je nieuwe binnenbeen.

Veel succes ermee Knipoog
Laatst bijgewerkt door Myrano op 19-07-08 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

saratj140

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:24

of het zielig is ga ik niet op in maar ik denk dat je inderdaad gewoon goed stelling moet vragen en je paard is natuurlijk nog jong dus zal die het vast wel leren iniedergeval sucses ermee Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:44

June92 schreef:
Je bedoelt dus; je rijdt (bijvoorbeeld) op de linkerhand, gewoon in de linkergalop. Dan appuyeer je richting de AC-lijn, stel je recht en spring je om naar rechts?

Ze beheerst in galop het appuyeren al wel redelijk dus in ieder geval het proberen waard Lachen

Ja, stel je galoppeert linksom en komt voorbij A, dan maak je van F tot X een galopappuyement, op X stel je recht en geeft hulpen voor changement naar rechts.