paard overkruist naar 'moeilijke' galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

conDios

paard overkruist naar 'moeilijke' galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 21:01

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden..
Mijn merrie heeft altijd moeite met rechtsom gehad, en zodoende ook met rechtsom in galop aanspringen. Vaak als we eenmaal in de goede rechtergalop zaten, overkruiste ze naar linksom omdat dat makkelijker voor haar was.
Linksom aangalopperen is nooit een probleem geweest.
Ik heb erg veel met haar geoefend, om de overgang naar de rechtergalop te verbeteren, en sinds een paar weken gaat het erg goed.

Nu overkomt ons het volgende:

De linkergalop moet uiteraard ook getraind worden. Het aanspringen heeft nooit voor problemen gezorgd, maar de laatste paar keer dat ik met haar linksom aanspringt, overkruist ze in een hoek.
Ze springt dus over naar de rechtergalop, die ze altijd zo moeilijk vind!

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Want het zou juist logisch moeten zijn dat ze linksom blijft galopperen, omdat ze dat makkelijker vindt.

En kan iemand mij uitleggen hoe ik dit weer kan voorkomen?

Alvast bedankt,
Groetjes!

conDios

Re: paard overkruist naar 'moeilijke' galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 12:19

helemaal niemand die een oplossing weet?

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:28

Mijn pony zit links altijd overkruist en dat krijg ik maar niet weg.. Daarom hebben we een osteopaat er bij gehaald ( niet alleen voor de galop ook nog voor andere dingen) en nu mogen we nog niet rijden dus ik kan nog niet zeggen of het heeft geholpen ofniet..

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:46

Ik had hetzelfde met mijn bijrijdpaard: steeds omspringen achter naar de andere galop, vooral op de rechterhand maar ook links. Ik heb het er met trainen wel redelijk uitgekregen: zorgen dat ie goed voorwaarts is en op de achterhand aan het werk en daarbij goed je stelling verzorgen, goede aanleuning hebben op de buitenteugel.

Na een korte 'trainingsstop' ivm kreupelheid was het omspringen echter weer helemaal terug en toen de DA erbij kwam en hij naar de kliniek moest bleek hij artrose in beide voorbenen te hebben.. een ander meisje dat ik ken had hetzelfde probleem, maar omspringen in galop bleek daar een kenmerk voor rugproblemen te zijn. Dus mijn advies.... probeer de trainingstrucs maar laat je paard ook even echt goed nakijken! Haha!

Succes!

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:50

1 ding scheelt en dat is dat mijn paard wel goed in nagekeken, en kern gezond is!
Dus het is echt een kwestie dat ze het moeilijk vindt..want echt klooien doet ze ook nooit..

LHS_80: bedankt voor de tips! ik zal ze morgen uitproberen! Lachen

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:00

Oh gelukkig maar dat het iig geen gezondheidsprobleem is.. succes met oefenen! Oh ja: 1x per week intensief longeren aan de bijzets (of andere hulpteugels) heeft voor die van mij ook echt heel goed geholpen. En let op dat je niet teveel druk op de binnenteugel hebt tijdens de galop. Haha!