paard hupt in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barleo

paard hupt in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:37

Sinds een week of 2,maakt mijn paard een soort van huppel als ze in draf gaat ,ze is 7 jaar en heeft het nooit eerder gedaan,weet iemand mischien,wat de oorzaak zou kunnen zijn...groetjes

silfie35

Re: paard hupt in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:38

Kan zijn dat ze kreupel loopt. maar weet niet precies wat jij met die huppel bedoelt.

Barleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:42

Volgens mij is ze niet kreupel,ze doet het om de paar stappen,lijkt een huppeltjes,als ik haar flink doorrijd,is het over

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:43

Het lijkt erop dat ze niet voorwaarts genoeg is en daardoor een soort huppeltje gaat maken, als ik je laatste post zo lees. Mijn leasepaard heeft er ook last van gehad.
Als het alleen in het begin is en overgaat als je haar goed voorwaarts rijdt, is dat dus de oplossing Knipoog

Succes ermee!

Barleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:45

oke,maar vind het zo raar,dat ze het ineens is gaan doen,met longeren deed ze het ook namelijk

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:46

Houd je haar teveel vast van voor ? als ik mijn paard erg opsluit dus te rond rijd, dan gaat hij ook hupsen, dus loslaten van voor Knipoog

edit zie net dat het ook tijdens het longeren is, misschien heeft ze last van haar rug ?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:47

Mijn leasehaf deed het eerst ook niet, toen heeft hij het een paar weken wel gedaan, en toen is het net zo plotseling weer gegaan als het gekomen is. Waarom zal ik wel nooit weten...

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:50

Als ze het alleen met de overgang van stap naar draf doet en daarna weer gewoon goed loopt kan het komen omdat ze op haar voorhand weg draaft. Als tip zou ik je dan geven dat je de overgang weer opnieuw rijd, zorgend dat ze niet meer op de voorhand loopt, net zo lang herhalen dat ze niet meer het 'huppeltje' maakt!
Succes igg!

Barleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:53

Houd haar niet teveel vast,rijd western,dus vrij losse teugel,toch de dierenarts maar laten komen,voor haar rug maar

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:53

Heb je haar wel genoeg op de achterhand? Als paarden op de voorhand lopen hebben ze vaak moeite om een overgang te maken. Ik weet niet of het bij de jouwe helpt, maar meestal helpt het om het paard meer voorwaarts te rijden, niet teveel tegenhouden aan de voorkant, zodat het paard vanuit de achterhand vertrekt.

Barleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:56

Ze doet het constant,dus niet alleen met de overgang,paar passen gewoon en dan weer een huppel

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:57

ik weet precies wat je bedoelt. Mijn paard doet het soms ook. Komt door wat stijfheid in haar rug. Wat ik doe als ik ga rijden is eerst lekker losrijden met wat lossere teugel, wat rechte lijnen en goed voorwaarts. Rechts en linksom ook galop en daarna ga ik weer stappen en 'pak' ik haar op. Dat helpt bij haa heel goed. Ook voor het opzadelen even goed laten inbuigen met een snoepje rechts en links (snoepje bij de buik, zodat ze echt moet rekken om m te pakken) en tussen de voorbenen. Soms hoor ik iets 'knakken'. Heb dat van de fysio geleerd. Helpt ook goed. Kortom je paardje zit wat vast in de rug, help haar daarbij! Lachen

Barleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:03

Thanx,dat idee had ik ook,buig haar wel in hoor,ga het morgen uitproberen,wat langer losrijden

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:17

Hoi Lois, hij doet het rechts om denk ik vaker dan links om, als dat zo is, dan heeft hij moeite met aan spannen van zijn rug, op moment van naar voren zetten rechter achterbeen.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:13

mijn pony doet dit ook. maar hij doet dit alleen als hij niet goed over de rug loopt, omdt hij sterk overbouwd is krijgt hij door die hup dan beter zijn achterbenen mee. nou mag mijn pony dit zeker niet meer doen, want in de proef staat dit heel slordig.
In de training neen ik hem altijd weer terug naar stap, en laat hen goed over de rug stappen, lang en laag, en dan draf ik weer aan, maar met zo weinig mogelijk kuit dat hij die hup niet maakt door dat jij te veel druk geeft.
Het kan ook zijn dat ze het expres doen, dat doet die van mij ook nog wel eens, en dan rij ik hem even een rondje streng tegen de hand aan, en ga dan weer stappen en probeer het opnieuw.

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:49

Ik wil je niet bang maken, en ik weet niet of het bij jou ook het geval is, maar bij mijn pony, waar ik dus daardoor niet meer op hem kan rijden, begon het ook allemaal zo met een huppeldraf, en dan is het over, en dan krijgt hij het weer. We hebben het na laten kijken door de dierenarts en het blijkt dat hij kalk in zijn pezen heeft, en dat is chronisch, en daar kun je dus niets aan doen.
Als ik jou was zo ik toch je paard maar even nalaten kijken bij de dierenarts, je weet het nooit.
Veel sterkte! Ach gut

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:45

dat deed de fries van mijn vader ook altijd!! als je een overgang wilt rijden van stap naar draf kun je gewoon vloeiend opbouwen dat wil zeggen dat je steeds sneller gaat stappen tot ze in draf "valt" hielp bij onze fries wel!!!

succes!!

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:01

Als ik je post zo lees denk ik dat ze te traag stapt. Als ze actief van achter stapt maakt ze de overgang ook van uit haar achterhand en gaat die huppel vanzelf weg. Mijn merrie doet het ook als ik niet actief genoeg rijd.