Hangen aan de teugel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Hangen aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:30

Hallo,

ik heb wel eens problemen met het rijden. In stap loopt mijn paard Nivada aan de teugel en trekt niet. Niets aan de hand dus, maar zodra ze moet werken. Zoals in draf dan gaat dat hoofd omhoog of juist helemaal omlaag. Het omlaag is juist er vervelend, want ik heb maar weinig te zeggen. Dan zou je denken ja.. meer voorwaarts rijden. Dit heeft helaas geen nut. Ze trekt dan ongelovig hard aan de teugel. Ook wanneer ze het hoofd "gewoon" heeft kan ze het niet hebben als de teugel recht staat, gewoon in contact met haar. Dan geeft wel wel eens een ruk aan die teugel, terwijl ik echt NIET trek. Het feit dat ze in draf nog niet aan de teugel loopt maakt mij niet uit. Als dat gedoe nou maar eens voorbij is.

Wat doe ik fout?

Esther28

Re: Hangen aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:02

is je zadel in orde, is je paard lichamelijk in orde, is haar gebit in orde?
Als dat allemaal ok is, is het een rijtechnisch probleem en moet je goede instructie zoeken

Edit: ik zie in je profiel dat je paard een lange rug heeft en weinig spieren. Kan heel goed eens dat daar het probleem zit. Spieren zijn dan gewoon nog niet sterk genoeg om alles goed te kunnen dragen en lekker op dr eigen benen te lopen. Maar zou eerst alle het bovengenoemde uitsluiten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:25

bedoel je met lange teugel, vw-nw, of geen verbinding?
want het is misschien fijner voor je paard om in het begin voorwaarts neerwaarts te rijden, in stap en draf. Daarna teugels korter maken. Als ze gaat hangen, een keer flink met je benen ertegen aan. Je moet veel wendingen rijden, voltes, recht oversteken, slangevoltes, 8tjes rijden, door een s van handveranderen, en steeds de goede buiging of stelling aannemen. Zo lijd je haar ook goed af, en zal ze eerder gaan nageven, inplaats met haar hoofd in de lucht. Je moet je niet op het hoofd focussen, maar op de achterhand. Je weet wanneer je moet drijven bij het wijken, en volte sluiten en openen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:49

Probeer eens grondwerk te gaan doen, trainen aan de hand zodat je je paard ernaast kan vertellen waar je haar hoofdhouding wil , zo kun je ook de rug en de achterhand beter trainen.
Ga nooit rukken aan de teugels , bedenk wat dat doet in de paarden mond, er is een betere oplossing en dat is geduld hebben en oefenen en vriendelijke hand houden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:54

midgie: hoe zou je dat willen doen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:13

saskiakefie schreef:
midgie: hoe zou je dat willen doen?

Nooit van handwerk gehoord??
Stelling ,buiging , controle krijgen over de achterhand ??

Wat ik haar ook zou aanraden is om een kaptoom onder het hoofdstel te doen, hoef je nooit in de mond te trekken,maar kun je wat dingen beter corigeren op de neus dan in de heel gevoelige mond te zitten,die je graag gevoelig wil houden voor de verfijning toch?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:15

moet je dan aan de neus hangen?

Ik weet niet hoe je dit probleem met grondwerk zou willen oplossen nee.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:28

Nee nooit gaan hangen, niet aan de kaptoom en niet aan het bit,
Grondwerk is aan de lijn en vooral met het handwerk aan de teugel, dus ernaast lopen en stelling en buiging vragen leren kijken wat er in het lichaam van het paard gebeurd, dus ook met de achterhand enzenz
Ja hoe moet ik het uitleggen als je het helemaal niet snapt, je hoeft niet alles vanaf de paarden rug te leren, beter is juist de dingen ernaast vertellen, zodat je ook zelf beter gaat voelen wat je op de rug moet doen en ook beter te begrijpen voor je paard dan, vaak is het probleem ongeduld en dan word er getrokken, ik heb ook een merrie die dat heel erg deed en ben ernaast gaan lopen via het systeem van AR (paardenbegrijpen.nl) en nu gaat het super, ik begin meestal aan de hand, ook train ik met een doel, als ik merk dat het aan de hand echt niet soepel loopt ga ik er ook niet op, omdat je dan idd een gevecht gaat uitlokken en dat wil je ten alle tijden voorkomen toch en zeker rukken in de mond is erg oneerlijk tegenover je paard, dat is vaak je eigen onkunde en frustratie, je paard kan toch niet zelf verzinnen wat jij bedoelt, dat moet je op een eerlijke manier uitleggen en hangen kan ook betekenen dat er iets niet fijn zit in het lichaam, spierenpijn , rugpijn, of een stijve nek, ook maar korte oefeningen doen, een paard een kwartier in de krul trekken geeft enorme spierproblemen en dan wil ej wel gaan hangen omdat weg te doen raken. dus ja ligt denk ik ook erg aan de manier van rijden.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:49

Ik drijf haar flink aan wannneer ze gaat hangen met het hoofd, maar ze reageert hier niet erg op. Ook rij ik beel bochten, vooral om die rug van haar los te krijgen. Ik rij nu al bijna een jaar op haar en ze is gelukkig niet meer zo stijf als eerst.

Ik zou niet weten hoe ik haar aan de grond zou moeten trainen en heb hier weinig verstand van. Ook zou ik inderdaad iemand in kunnen huren ja, maar ik huur het paard al en kan helaas niet iemand betalen.

De laatste tijd rij ik bijna elke dag op haar omdat ik vakantie heb, maar kan nou niet zeggen dat het erg intensief is ofzo. Ongeveer een uurtje. Zou ze hier ook spierpijn van kunnen krijgen? Hoe merk je dat dan?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:02

zo vanachter de pc zou ik ook zeggen: voorwaarts rijden, laat het aan de teugel lopen eerst maar zitten. Eerst moet ze flink voor t been zijn. En inderdaad overgangen rijden, voltes verkleinen enz. (het gebruikelijke verhaal Knipoog
Heb je ook niet iemand in je omgeving (vrienden, kennissen, familie) die je een keer wil helpen?
Ik zou ook niet weten hoe je kunt zien of merken of een paard spierpijn heeft, weet wel dat ze het kunnen hebben.
Omdat je schrijft dat ze een lange rug heeft, kost het haar natuurlijk ook meer moeite om dit te doen.

Evangeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:37

Is het gebit wel in orde?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:27

Volgens mij is er niks met haar gebit aan de hand, anders zou ik het zeker wel gemerkt hebben! Maar ik zal de eigenaar nog es vragen of hij ff haar mond wil nakijken.

Ze heeft inderdaad een te lange rug, 1 wervel te veel. Hier heeft ze opzich geen last van, maar bochten maken is 20× moeilijker dan met een gewone rug. Tijdens het rijden maak ik zeker veel bochten en ik sluit en open mn volte om die rug van haar lekker los te krijgen.

Van mij hoeft ze nog niet aan de teugel maar in stap doet ze dit zelf al.

Wanneer ik haar aandruk in draf, gaat ze vaak te snel in galop. En dat terwijl ik niet ga zitten.

Heb haar vandaag gelongeerd en dit ging wel goed. Met een longeersingel en bijhulpen. Heb de hulpen alleen in stap en draf gebruikt want galop kan ze denk ik nog niet aan. Verder heb ik haar daarna lekker los uitlaten lopen en los ook ff in galop gestuurd. Een paar speelse bokken maar verder was ze braaf. Ben erg tevreden.

Maar we zullen zien hoe het morgen gaat, als het niet regent ga ik weer rijden.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:14

Nou vandaag weer gereden, ging op zich wel goed, alleen aan het einde ging ze dus weer hangen. Heb de volte gesloten en geopend en dat hielp een beetje. Daarna een keer in galop en het was weer over. Ben vandaag wel tevreden.