Moeite met binnenhand loslaten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeeu

Moeite met binnenhand loslaten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:35

Heey allemaal!
Ik heb een probleempje met mijn binnenhand loslaten..
Het zit namelijk zo;
Ik moet mijn pony laten zakken (aan de teugel) d.m.v. mijn buitenhand vast te houden en mijn binnenhand los te laten. Dit gaat opzich best wel goed.. Maar omdat hij zo sterk is, kan ik het niet lang volhouden.
Maar dat is niet het probleem opzich. Ik moet Coco (jaamijnpony) op mijn benen gaan rijden. Maar omdat dit mij dus een aantal jaren niet is aangeleerd heb ik er nu ook veel moeite mee en omdat mijn pony nog jong is begrijpt hij het ook niet goed.. Dubbel probleem dus.
Maar ik moet dus op de binnenhoefslag rijden en sturen met mijn benen. (begint EINDELIJK een beetje te lukken) maar omdat ik hem met mijn Buitenhand naar beneden moet krijgen, gaat hij naar buitenstelling aannemen. En ik moet mijn binnenhand zo loslaten eerst dat ik er boogjes in moet hebben soms, dus kan ik hem ook moeilijk weer recht krijgen. Maar omdat mij dit allemaal veel kracht kost, kan ik het niet lang volhouden.
Gisteren bijvoorbeeld (Dinsdag 15 juli). Ik had een privéles. Moest ik dit ook oefenen. Maar omdat we behoorlijk lang les hebben moet ik heel erg oppassen zodat ik niet flauwval (ben erg moe altijd doordat mijn lichaam begint te ontwikkelen, hormonen etc. ben nl 13jaar). Als ik daarna bijvoorbeeld van mijn pony afstap, moet ik me vaak vastgrijpen aan hem zodat ik niet val. Dus heb ik ook minder kracht. Ik heb zelf mijn pony alles aangeleerd wat hij tot nu toe kent dus daar ben ik trots op. Maar omdat ik het nu niet zo goed meer kan met sturen met mijn benen enzo kan ik hem ook niet verder krijgen.
Maar uiteindelijk is het probleem dus; Hoe ontspan ik mijn binnenhand zonder dat hij naar buiten kijkt? Erg lastig..

x

Nicolle_

Re: Moeite met binnenhand loslaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:12

Ik heb zelf ook een beedje dit probleem.
Porbeer eens op de volte te rijden en alléén met de buitenteugel en binnenbeen te rijden. Steek je binnenteugel maar naar voren zodat er geen druk meer opstaat.
Ik weet dat het moeilijk is, maar het helpt wel..

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:39

Ik moet net hetzelfde doen met het jonge paard dat ik rijd. Buitenteugel er goed aanhouden en binnenteugel lossen om hem zo recht te kunnen stellen. (hij plooit zijn nek te vaak) Ik zou niet teveel voltes maken, rechtdoor op de binnenhoefslag en die buitenteugel eraan en laat de binnenteugel maar hangen. Plooit hij zich naar buiten of binnen tik dan maar eens goed met je been zodat hij zich weer rechtstelt. Heel veel geduld moet je hebben Lachen Met het jonge paardje dat ik rij lukt het redelijk. Het paard gaat altijd proberen te zoeken waar het minste druk is, en als hij goed naar je luistert uiteraard flink belonen Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:50

Als ik jouw verhaal zo lees, ben je gewoon met te veel dingen tegelijk bezig. Ik begrijp dat zowel jij als je paard moeite hebben om goed om te gaan met het sturen met je benen. Richt je dan eerst daarop, en vergeet het "aan de teugel rijden" maar even een tijdje. Je kan niet alles tegelijk verbeteren, en op deze manier loop je het risico je paard behoorlijk scheef te rijden.

Op zich is het niet verkeerd om met enkel contact op de buitenteugel te rijden, máár!!!! Hij moet dan met aanleuning op die buitenteugel wél recht blijven!! En op de voltes zelfs binnenstelling aannemen (tenzij je bewust contrastelling rijd, dan is het weer iets anders natuurlijk). Nou begirjp ik dat je al door had dat de buitenstelling verkeerd was, maar dat je niet weet hoe je het op moet lossen.
Ik krijg het idee dat het je veel kracht kost om druk op die buitenteugel te houden. Dat is dus niet goed en veroorzaakt ook die buitenstelling. Gewoon een nette, lichte aanleuning nemen, verder niks. Geeft hij dan niet na? Jammer dan, dan weet je in elk geval ook zeker dat je hem niet in de krul trekt!! Gewoon netjes buitenteugel eraan, rijden op je benen, actief maken, overgangen en het laten zakken van het hoofdje komt vanzelf. En dan ook nog op de goede manier!

Echter, daar is wel tijd en geduld voor nodig, en het begint er mee dat je paardje eerst netjes zelf op eigen benen kan lopen en zich door je lichaam laat sturen (enkel sturen op je benen schiet ook niet echt op, je gebruikt eigenlijk je hele lijf). Dus concentreer je eerst daarop, dan maar met de kop in de lucht, en vanaf daar dan verder gaan.

Dan nog iets voor wat betreft dat je bijna flauwvalt als je afstapt: Dit betekend dat je veel te lang doorgegaan bent. Als jij niet meer in staat bent om stevig zelf te staan, kan je ook niet meer netjes je pony rijden, simpelweg omdat de controle over je spieren erg achteruit gaat als je vermoeid bent. Dus kortere stukjes aan het werk, tussendoor als je moe word stappen aan de lange teugel of zelfs stoppen. Domweg doorrijden terwijl je lichamelijk te moe bent maakt het alleen maar moeilijker!!!

Tot slot nog dit: is het een idee om eens een keertje van iemand anders les te nemen? Misschien dat die je makkelijker kan helpen verder te komen. Dit hoeft helemaal niet te beteken dat je huidige instructrice niet goed is, maar lesgeven is een kunst op zich, en de combinatie instructie, ruiter, paard moet ook nog eens goed zijn. Het kan wezen dat iemand anders gewoon beter bij jou of je paardje past.

Succes er mee!

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:50

Okee dat helpt alvast deze tips! Maar ik vind het dus ook heel moeilijk om mijn binnenhand te ontspannen, dus net alsof mijn binnenhand "bij mij" wil blijven en niet van mijn af.. Dus net een soort ruzie tussen mij en mijn arm laat maar zeggen.. Dit vind ik heel moeilijk.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:56

Oh je had het net bijna tegelijk met mij gepost Lalidan, heb ik nog niet gelezen hahaha xD

Maar ik MOET doorrijden en MOET mijn paardje aan de teugel hebben en MOET heb recht zien te krijgen. Dit kost mij allemaal zo veel kracht omdat ik én in de groei ben en slecht slaap én mijn pony heel sterk is. Maar thuis rijd ik hem ook wel aan de teugel en met aanleuning op de buitenhand enzo, maar dat lukt thuis veel beter dan op de manege. *-* En ik rijd minder lang. En ik krijg ook wel van verschillende mensen les maar allemaal gaat het even goed laat maar zeggen Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:09

En waarom MOET jij dat allemaal?? Wat belet jou om te zeggen "zoek het zelf maar uit" en af te stappen??? omdat je op een manege rijd op dat moment? Heel simpel, maken dat je daar wegkomt en nooit weer daar gaan lessen!!!!!!!!!!!!!

Je zegt dat het je zoveel kracht kost omdat je in de groei bent, slecht slaapt en je pony heel sterk is. Juist om al die redenen moet je niet doorgaan met rijden zoals je in je begin post beschreef.

Allereerst moet paardrijden leuk zijn. Ik heb niet het idee dat je het zo echt heel leuk vind...
Dat het je zoveel kracht kost: kracht bouw je op door een klein stukje (een KLEIN stukje dus!!) over je grenzen heen te gaan, en dan te rusten. Door ver over je grenzen heen te gaan, bouw je geen kracht op, maar verlies je kracht!
Voor wat betreft je groei, tja, daar kan je weinig aan veranderen.... Gewoon rustig aandoen en luisteren naar je lichaam, die heeft de energie hard nodig om te groeien en te ontwikkelen.
Voor wat betreft dat je pony zo sterk is: Jij gaat het qua kracht NOOIT winnen van een pony!! Zelfs al zou het een verzwakte pony zijn, winnen op kracht kan je gewoon niet!! Ik heb de meest iele, fragile personen op de meest opgewonden, krachtige hengsten zien rijden. Rijden die hem op kracht?? Welnee, dat beest zwaait 1 keer met zijn kop terwijl de ruiter hem probeert tegen te houden en de ruiter vliegt 40 meter door de lucht. Maar hoe kan het dan, dat zo iemand zo'n paard zonder problemen kan rijden en jij problemen hebt dat je pony te sterk is? Simpelweg omdat je het gevecht met hem aangaat.
Neem lichte verbinding met je teugel, en wat je paard ook doet, jij zorgt dat je die druk erop houdt die jij wilt. Niet meer en niet minder. Dan kan hij ook niet tegen je vechten en het dus ook niet winnen!!

In een eerder post schreef je dat het een soort ruzie met je arm is, en dat klopt denk ik ook wel. Je hebt iets aangeleerd, dat gaat nu op de automatische piloot, en die moet je uit zien te schakelen. Helaas gaat dat niet zo gemakkelijk als de automatische piloot van een vliegtuig, want net als je hem uitgezet hebt, schakelt hij zichzelf weer in!! Waarom? Omdat je even met wat anders bezig gaat, en je arm dus op de automatische piloot moet functioneren. Ook hiervoor geld: Minder dingen tegelijk willen. Kies 2 letters in de bak, bijvoorbeeld de a en de c, en elke keer als je daar bent controleer je je arm weer. Kwestie van tijd, geduld, veel oefenen en het liefste iemand aan de kant die je er constant op wijst.

Nou, hopelijk klinkt mijn post niet al te vervelend, want zo is het niet absoluut niet bedoeld. Wel om je iets duidelijk te maken. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik je niks nieuws vertel. Want als je eerlijk bent: Zoals je thuis rijd is het rijden leuker dan zoals je het op de manege doet, of vergis ik me?? Ga lekker lol maken met je pony, en als je instructeur vind dat je van alles en nog wat moet, mag ie het wat mij betreft lekker zelf gaan doen!!!

Succes.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:20

Nee maar kijk. Ze proberen mij te helpen. De pony kan het opzich wel maar hij is ook een beetje een deugnietje waardoor hij het mij weer wat moeilijker maakt. Hij is sterk en ik rijd NIET op kracht. Echt niet. Het lijkt misschien wel zo hoe ik het heb geschreven maar het is ABSOLUUT niet zo! Maar het is mij op een andere manege waar ik vroeger op reed verkeerd aangeleerd. Ik ben daar weggegaan (voelde me er niet op m'n gemak enzo was niet leuk, te lang verhaal).
Maar in ieder geval, we rijden niet super lang. We reden in de kleine bak. Ik had privéles en er reden ook veel andere paarden bij en dat vind mijn paardje erg leuk, en is dus heel erg afgeleid. Als we alleen/ met zijn 2en in de bak rijden gaat het nog wel. Maar met een groepje word hij vervelend hij wil heletijd met hun mee enzo als de meerderheid bijvoorbeeld bij de C rijd en ik bij de A.
Maarja het is eigenlijk ook wel weer heel erg moeilijk om het uit te leggen.
Maar ik trek absoluut niet, ga geen gevecht met hem aan, en zal ook nooit een een harde ruk (o.i.d.) geven aan de teugels.

En het klinkt echt niet vervelend hoor, ik vind het júíst fijn als iemand me zo helpt Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:40

Een paar vragen/opmerkingen:
- Is je het probleem op beide handen hetzelfde? Is het altijd jouw binnenhand? Vaak heeft een pony zelf namelijk ook een vaste en een losse kant.
- Waarom is het zo erg als je pony naar buiten kijkt? Je wilt toch graag aanleuning op de buitenkant? Dan eerst maar even naar buiten kijken, is echt niet erg voor een paar meter. Als je dan je aanleuning wat beter voor elkaar hebt kun je weer gaan rechtrichten.
- Je zegt dat je je buitenhand vast probeert te houden. Maar aanleuning is natuurlijk wel iets subtieler dan vasthouden of loslaten. Door vast te houden verkramp je vaak en dat is natuurlijk niet goed. Probeer dus ontspannen op je pony te zitten, schouders los, en probeer vooral wat mee te gaan met je pony. En bovendien: als jij trekt, gaat je pony terugtrekken...dat red je nooit Haha! .

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:17

Als je je pony goed op de buitenteugel gereden krijgt en een beetje extra druk geeft dan knikt hij normaal automatisch af met zijn hoofdje. Als hij het dan doet dan moet je hem natuurlijk ietsje teugel geven zodat hij weet dat het goed is.

Je kan misschien ook omdat je na het rijden vaak zo vermoeid bent tussenin je pony eventjes aan lange teugel laten ontspannen, zodat jij ook kan ontspannen, doe ik ook soms.

En met je vechtende binnenhand, jaa.. Lachen echt op letten daar moet echt op gehamerd worden.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:01

Beloon je paard veel met je binnenhand. Dan haal even de druk van de binnenteugel en de spanning van je arm. Verder zijn er al veel tips voor je gegeven.