paard laat bit los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaquel

paard laat bit los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:45

Ik heb een apart probleem met mijn 5-jarig paard.

hij is een periode heel lastig geweest. Staan, Steigeren en bit vastpakken met de neus in de lucht.
Dit is opgelost door gewoon zachtjes de hand er aan te houden als hij ging steigeren en voorwaarts te rijden (hij was toendertijd erg terughoudend in tempo) we hebben er toen hard aan gewerkt om hem aan het been te krijgen maar daar reageerde hij erg brutaal op ( lees verticaal overeind). Na een poosje lukte het wel om hem mijn been te laten accepteren en te schakelen vooruit en terug. Hij kwam nog wel eens tegen de hand in maar was snel weer bij de les. Dit is even goed gegaan maar sinds een week heeft hij iets nieuws.
Hij wil nu alleen maar net iets boven het basis tempo wat ik wil lopen. En waar hij eerder wel eens stug of sterk kon zijn laat hij nu het bit los. En dan niet nagevelijk los, nee hij gooit en rammelt hem door zijn mond en ik heb 0 gram in mijn handen. Steek ik mijn hand 10 cm naar voren dan hebben we een prachtige boog in de teugels hangen Boos! hij loopt hetzelfde als met kortere teugel.
Probleem is dat dit heel spooky aanvoelt. Hij drukt die rug soms weer weg en duwt zijn hals omhoog eruit. Maar ik heb gewoon niks aan de voorkant want die heeft hij los gegooit.
Ik ben bang dat dit weer leidt tot steigeren en dan heb ik helemaal niks te vertellen.

Mijn instructrice is op vakantie tot augustus maar wil dit kleine brandje direct blussen voor we weer terug bij af zijn.

Wie heeft tips?

Anoniem

Re: paard laat bit los

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:49

Eigenlijk hetzelfde basis probleem als wat je eerder had, alleen een andere reactie erop.

Een paard dat achter de teugel gaat is niet aan het been.
Dus eigenlijk de zelfde oefeningen blijven herhalen...aan het been maken

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:55

Het is heel afgezaagd, maar zeker met al die problemen die je beschrijft: past je zadel goed??

Ik zou een stapje terug gaan en op dubbele lijnen gaan longeren tot hij daar weer goed op het bit reageert.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:57

Ik ben het met RK eens, als je paard zo achter de teugel kruipt, is hij niet aan het been.
Dus daar weer aan gaan werken! Zelfde oefeningen als waar je al mee bezig was en als hij erachter kruipt hem weer naar je hand toedrijven, ook al gaat hij op dat moment even te hard.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:21

Ik weet dat het aan het been ligt. probleem is dat hij gewoon erg brutaal is en ik niet snel, doortastend genoeg. Als ik been geef en hij heeft zin gaat hij vooruit, heeft hij geen zin en ik geef been dan staat hij overeind. En dan kan ik been geven wat ik wil, slaan met de zweep, hij gaat alleen maar hoger.

de periode dat hij iets terug was kon ik hem voor zijn, als hij inhield kreeg hij op zijn flikker en moest hij vooruit. Nu hij uit zichzelf al een flink tempo heeft en geen druk voor voel ik het niet aankomen. Hij staat vanuit een flinke draf of in middengalop in een halve seconde overeind. En dan ben ik te laat.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:28

gebit is 3 weken terug nagekeken en zadel 3 maanden terug dat was prima