paard steeds opnieuw zadelmak maken-inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

paard steeds opnieuw zadelmak maken-inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:34

ik ben weer bezig met wat paarden,hangen,zitten,wandelen met mij erop.kortom,zover mak maken tot iemand erop kan stappen en kan beginnen met rondjes aan de longeerlijn.ik doe dit in samenwerking met een vrouw met veel ervaring met jonge paarden,maar er zijn natuurlijk wat lastige portretjes bij.

momenteel ben ik met 3 paarden bezig,1 fries en 2 rijpaarden.
rijpaard 1: ruin,is naar een africhtingsstal geweest,is achteraf niet naar wens gegaan en paard blijft angstig reageren,soms als ik enkel in de beugel sta,soms als ik eroverheen hang.
het paard wisselt per dag,ik heb er al op gezeten,stilstaand.
ik werk met eten,omdat kauwen stress verminderd.dit werkt opzich goed,maar paard blijft wisselvallig.

rijpaard 2:eenkennig dier,super braaf,ga hetzelfde te werk als met paard 1.
alleen,dit paard was klaar om nu echt rondjes aan de longeerlijn te stappen en draven,met een ruiter erop,hij was zo mak.
maar,ik heb het lef niet om echt te gaan rijden zeg maar,dus zou die andere vrouw het doen.
paard raakte in de stress en accepteerd haar niet,ik kon daarna gewoon weer opstappen.

fries:ben ik nog niet mee bezig geweest,alleen vast gehouden terwijl die ander er op wilde hangen.paard ging als een rodeo door de baan,haha.dit paard vind het eng als er gewicht aan het zadel hangt en is loei sterk,werd op een gegeven moment ook echt boos,slaan met voorbeen,poging tot steigeren.
dit gaan we met een hoop geduld aanpakken,alle andere friezen die we gedaan hebben waren super mak,deze heeft wat meer tijd nodig.heb ik nog niet veel tips voor nodig.

voor paard 1 wil ik wel tips!!!hoe kan ik hem stabieler krijgen?
voor paard 2,moet ik dan echt maar gaan zitten en op hoop van zegen gaan rijden?
voor paard 3:dat kijken we nog even aan.

jesito

Re: paard steeds opnieuw zadelmak maken-inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 06:57

Om te beginnen vind ik het soms niet gek dat paarden heel onzeker terug komen van een africhtinsstal, zo subtiel wordt er op sommige stallen niet met de paarden omgegaan.
Verder zie je op dit soort stallen heel vaak dat dieren snel snel door een hulp worden gepoetst en gezadeld en er wordt vervolgens met het paard gewerkt en het dier staat daarna weer in zijn stal er is te weinig contact.
Ik vind het werken met snoep wat jij doet niet zo slim en ook heel onhandig, je moet het paard juist leren dat een klopje belonen is en bijv geen druk dus meegeven een beloning is.
Ik denk dat je het jezelf ingewikkeld maakt hiermee.
Daarbij geef je zelf al aan dat je geen lef hebt om dan door te gaan, dat is opzicht niet zo erg maar moet je dan wel paarden zadel mak maken?
Neem de tijd en bouw eens eerst een band op met die paarden en werk aan het vertrouwen.
En ik zou als ik jouw was niet meer dan 1 paard tegelijk aannemen om klaar te maken zo heb je ook tijd om te werken aan dat vertrouwen.
sucses.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:02

ik kan maar een tipgeven Lachen

Gewoon gaan zitten en gaan rijden, hoe voorzichtiger jij bent, hoe enger het voor het paard is. Zeker bij de eerste....... het is de normaalste zaak van de wereld dat jij op dat paard gaat zitten, laat dat ook zo aan hem merken..........

Bewaar je rust, bewaar je kalmte en ga gewoon rijden Lachen

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:15

Ik sluit me bij kiwiko aan.
Als ze het ene punt snappen en braaf zijn, je zelfvertrouwen behouden, overbrengen op je paard en verdergaan.
Onzekerheid breng je heel snel over, maar vertrouwen ook.

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:53

Ik sluit me ook aan bij bovenstaande, gaan zitten en rijden. Paard vooral voorwaarts houden. Wat ik ook belangrijk vind is dat degene die het paard vast heeft jou vertrouwen geeft, maar ook duidelijk is op het moment dat jij en het paard het nodig hebben. Daarmee bedoel ik dat jij eraan zal moeten rijden en dat diegene dat ook zegt.

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:59

En als ze gaan bokken, zorg ervoor dat je tempo maakt -> dat zal eerst wel tegen je gevoel in gaan. negeren en been geven.... Ik heb gezien hoe het werkt, maar heb het gelukkig nog niet mee gemaakt. Knipoog Paardjes zijn voorbeeldig braaf geweest. Nu m'n 3 jarige hengst nog Nagelbijten / Gniffelen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:04

En zorg ervoor dat je iemand op de grond hebt die je vertrouwt en de paarden aanstuurt: dus voorwaarts houdt of even bij zich kan halen als het te gek gaat. Jij moet niet hoeven sturen op zo'n moment bijvoorbeeld, alleen maar blijven zitten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:08

superwoman schreef:
En als ze gaan bokken, zorg ervoor dat je tempo maakt -> dat zal eerst wel tegen je gevoel in gaan. negeren en been geven.... Ik heb gezien hoe het werkt, maar heb het gelukkig nog niet mee gemaakt. Knipoog Paardjes zijn voorbeeldig braaf geweest. Nu m'n 3 jarige hengst nog Nagelbijten / Gniffelen

Klopt.. als een paard voorwaarts is kan je em vaak goed uitzitten.. maar gaat hij stil staan, heb je een probleem.. Haha!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:10

wat rijpaard 2 betreft: ik heb besloten om heel "stoer" te zijn en van de week maar gewoon te gaan rijden.

wat rijpaard 1 betreft:hij blijft zoooo wantrouwig,en er op gaan en gewoon rijden: de ene dag kun je nog niet ens in de buurt van hem komen bij wijze van spreke,en de andere dag is hij weer vrij relaxt.
ik wil hier graag meer tips over krijgen,hoe kan ik hem wat zelfverzekerder maken?
hij is met vrijwel alles gespannen,opzadelen,longeren,hangen...
ik dacht eigenlijk dat als we maar vaak genoeg met hem bezig zouden zijn dat het zou wennen,maar niet dus.

en het voorwaarts houden,ja dat wist ik ook al:) ben niet helemaal en nitwit hihi.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:34

Je zou met die 1e een soort van schriktraining kunnen doen..
Paraplu's open en dicht doen naast em, aaien met een paraplu, dan paraplu open boven zijn rug, dan openen boven zijn rug..

Eigenlijk zijn dit soort dingen noodzakelijk bij elk paard, om ze minder sensibel te krijgen.. dus minder onder de indruk van iets..
Leer ze zo om zichzelf te vertrouwen.. en jou natuurlijk Haha!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:42

ja,femmefatale: dat bedoel ik,hij vertrouwd zichzelf nog niet eens,laat stan dat hij mij vertrouwd...
nog meer tips om hem minder sensibel te maken??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:27

eh... nee, niet meer dan wat ik al zei, laat em echt aan alles wennen.. laat em bv over een zeiltje lopen en zo.. alles in zijn eigen tempo, aarzelen mag, maar achteruit niet..

Dat soort dingen.. en dan natuurlijk uitbundig belonen...!!!
Maar dat hoef ik je vast niet te vertellen..

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:53

wat ik hier trouwens op bokt ergens las, was dat iemand voordat ze erzelf opging echt allemaal troep aan de singel hing tijdens het longeren; plastic zakken, regenkleding, dichtgenkoopte broek met gewicht in de uiteinden....

weet niet of je hier iets aan heb, omdat je al zei dat t om zelfvertrouwen van paard ging, maar vond het toch wel geniaal bedacht.
en misschien leuke dingen met het paard doen, vrij springen o.i.d (ben niet zo origineel) maar dingen die 100% kunnen lukken die het paard volledig snapt. Desnoods iedere dag een rondje lopen, 3x halthouden en daarvoor belonen.
Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:39

timilon schreef:
wat rijpaard 2 betreft: ik heb besloten om heel "stoer" te zijn en van de week maar gewoon te gaan rijden.

wat rijpaard 1 betreft:hij blijft zoooo wantrouwig,en er op gaan en gewoon rijden: de ene dag kun je nog niet ens in de buurt van hem komen bij wijze van spreke,en de andere dag is hij weer vrij relaxt.
ik wil hier graag meer tips over krijgen,hoe kan ik hem wat zelfverzekerder maken?
hij is met vrijwel alles gespannen,opzadelen,longeren,hangen...
ik dacht eigenlijk dat als we maar vaak genoeg met hem bezig zouden zijn dat het zou wennen,maar niet dus.

en het voorwaarts houden,ja dat wist ik ook al:) ben niet helemaal en nitwit hihi.

Ik heb er een aantal gehad die echt heel ril waren met opstappen, kon zomaar 20 minuten duren voordat je erop zat...... kreeg niet eens de voet in de stijgbeugel.......

maar toch doorzetten, en toch opstappen......... gewoon gaan rijden. Het moet normaal worden voor het dier, dat is zijn ding klaar.......

en het wordt nooit normaal als je gaat lopen meuten Lachen Lachen

Gewoon opstappen en rijden....... doet het dier ril met opstappen, dan gewoon in alle rust verder blijven gaan......... geen aaitjes, geen hoooo tjes, geen snoepies, geen op zijn gemak stellen........ gewoon negeren en in alle rust verder gaan....... het is namelijk heel normaal dat je op kan stappen.

hoe meer je ermee meut, hoe moeilijker het voor het dier wordt. Lachen