Hulpteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

Hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:47

Ik zit met een dillema..

Ik heb een 4 jarige merrie die sinds een half jaar onder het zadel is. Rijden ging goed niks geen problemen. Wel probeerde ze steeds onder het werk uit te komen door truukjes. Bijv net doen alsof ze kreupel loopt (heb er veel mensen bij gehad om zeker te weten dat ze zich aanstelde)

Toen kwam het probleem waar ik nu mee zit: Kop in de lucht, niet reageren op de teugels, niet op je zit. Gewoon niet te corrigieren. Hierdoor liep ze dus zeer gespannen over de rug, wat niet prettig rijd en zeker niet prettig voor de merrie is. Het werd met de keer erger. Verder liep ze braaf haar rondjes, maar er zat dus niet echt een stuur meer op.

Aangeraden gekregen om met een slof het eens te proberen. Na wat geworstel met de slof (on ervaren, les gekregen) loopt mijn merrie nu erg goed. Ze kan super goed de ontspanning vinden en loopt gewoon super..

Ik ben uit princiepe tegen een slof teugel. Vind het vreselijke dingen. Dus ik wil weer afbouwen zodat ze gewoon op 1 teugel loopt. Dat hebben we laatst geprobeerd en hoppa dat hoofd weer de lucht in. Niet te corrigieren.

Waarom ze dit doet? Als ze haar hoofd zo hoog houd kan ze net over de muren kijken van de binnenbak.. Aangezien ze nog zo jong is vind ze alles interessant en is het moeilijk haar aandacht erbij te houden. (alles nagekeken wat betreft pijn, ze heeft geen pijn)

Wat is mijn dillema nu eigenlijk? Ik wil van die slof af!!!! Maar ze loopt er zo ontspannen op.. Ik zit dat het mijn paardje gewoon echt goed doet.. alles is ontspannen en ze werk nu erg hard.. soms nog afgeleid maar dit is niet meer overheersend.

Nu wil ik graag gaan kijken naar een andere hulpteugel die minder streng inwerkt. Zodat er toch nog iets of wat druk van onder komt maar niet zodanig dat ze in de krul getrokken kan worden (doen we overgens ook niet met de slof)

Heeft iemand een idee voor mij?

(aub geen discussie over het gebruik van een slof, ik wil gewoon advies over een andere hulpteugel. Het eruit rijden zonder enige hulpmiddelen hebben we lang geprobeert, maar het werd alleen maar erger. Wat ik wil is gewoon helemaal van de hulp teugels af maar dat lukt nu nog niet. Ik wil alleen een minder strenge hulpteugel om het rustig te kunnen gaan afbouwen)

Lien2

Re: Hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:02

Martingaal

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:10

Thiedeman teugel; is een soort halve slof, die zichzelf weer uitschakelt als je paard in de "juiste" houding loopt en is verstelbaar.
Maar heel eerlijk gezegd zou ik eerst een paar hele grote stappen terug doen in de traning van je paard. Misschien is ze er geestelijk nog niet helemaal aan toe , is het in het begin toch wat te snel gegaan, etc.
Misschien een aantal weken vrij geven. Als er geen lichamelijke reden is voor haar gedrag is dat natuurlijk heel fijn, maar veel jonge paarden kunnen geestelijk de druk niet aan. Ook dan moet je dus even pas op de plaats maken, want de kans is groot dat de lichamelijke problemen vanzelf komen als je paard zich zo gedraagt. Ga .i.p.v. in de bak eens ( vaker?!) naar buiten, wissel veel af, daag haar uit d.m.v. bijv. obstakeltraining, ga aan de hand wandelen, doe grondwerk, longeer haar los in een afgezette bak, etc.
Het is nog maar een baby en ze geeft duidelijk aan niet happy te zijn!

P.S. Geen enkel paard stelt zich aan om onder het werk uit te komen; dat zijn of aangeleerde trucjes die ze niet bewust uitvoert of heel duidelijk ongenoegen wat op die manier naar buiten komt. Ik ben bang dat als je niet heel rustig aan gaat doen en terug gaat naar de basis de problemen steeds groter zullen worden tot ze misschien wel eens onoplosbaar kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 15-07-08 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:11

Wat je zou kunnen doen is een elastiek kopen en da dan aan de singel vast maken, door het bit halen en dan aan de gespen van de singel (onder je zadel) aan beide kanten bevestigen. Omdat het elastiek is geeft het mee en kroppen paarden zich minder op en lopen ze beter over de rug. Ze word dan niet echt gedwongen om naar beneden te lopen maar op een of andere manier moeten ze het op een ontspanne manier toch:P en heb jij maar 1 teugel in je hand!

Ik rijd mijn eigen 5 jarige ermee want die was altijd zo kijkerig en ging dan ook steeds met zn hoofd omhoog, met da elastiek loopt ie super! Meestal rijd ik m er een kwartiertje op los totdat ie fijn aan mn hand en been is en dan haal ik het elastiek eraf.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:11

Hulp teugel eraf
en ga der is alleen maar lang en laag rijden.
laat haar rug is nakijken en je zadel, een paard doet het niet zomaar Knipoog
Ik lees dat ze nog jong is misschien der tanden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:12

Misschien een tijdje door een goede ruiter laten rijden?

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:33

ElCid schreef:
Het is nog maar een baby en ze geeft duidelijk aan niet happy te zijn!

Dit is niet het geval. Ze vind het heerlijk om te werken, oortjes staan naar voren en doet goed haar best.. Zolang de slof er op ligt iig..

Zodra er geen slof op ligt gaat ze met haar hoofd omhoog om over het muurtje te kunnen kijken.. want buiten is dit een stuk minder!

We rijden zowel buiten als binnen, afwisseling is er genoeg.

Slof ligt er ook echt niet op omdat ze onhandelbaar is want ze is echt mega braaf helemaal geen verzet of niks.. Puur en alleen om haar naar beneden te krijgen (niet in de krul, maar neus over de grond)

P.S. Geen enkel paard stelt zich aan om onder het werk uit te komen; dat zijn of aangeleerde trucjes die ze niet bewust uitvoert of heel duidelijk ongenoegen wat op die manier naar buiten komt. Ik ben bang dat als je niet heel rustig aan gaat doen en terug gaat naar de basis de problemen steeds groter zullen worden tot ze misschien wel eens onoplosbaar kunnen zijn.

We zitten nog in de basis. Stap/draf/galop. We rijden simpele figuren zoals voltes. Meer nog niet. Er ligt absoluut geen druk bij haar. Ik rijd recreatief dus ze hoeft geen wedstrijden te lopen ofzo. Ze rijd geen uren achter elkaar en word niet meer dan 3 keer per week gereden en 1 keer gelongeerd. Ze staat de hele dag buiten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:54

Maar waarschijnlijk vraag je toch te veel, te snel. Luister naar je paard, als die aangeeft dat het niet gaat, gaat het niet. De slof is geen graadmeter, dat is een dwangmiddel; dan moet ze wel, maar intussen rijd je haar er wel mee kapot.
Slof eraf, en in stap je problemen gaan oplossen. Als het in stap gaat, kan je voorzichtig aan de draf gaan denken, gaat het daar dan mis, dan ga je weer terug naar de stap. Heb geduld; one step at a time!
Als je nu, in de basis, je problemen bedwingt met dwangmiddelen ( want oplossen doe je ze duidelijk niet!), dan kan je later je lol op en zijn de problemen neit meer te bedwingen, laat staan op te lossen.
Je paard is 4,5, nog heel jong; zowel geestelijk als lichamelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:57

ik vind dit toch echt als pijn klinken

een paard loopt niet kreupel voor de fun
loopt niet met het hoofd omhoog om te pesten

het is jou houding zit dat hem pijn geeft of toch iets lichamelijks...je paard probeert je iig wat te vertellen...stop dat niet weg met een hulpteugel, maar leer te luisteren

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:02

Idd! 'Nu kan het nog voor het zo nog erger wordt.
En je paard helemaal gaat protesteren.
Zoals gesegd je paard nu het niet zomaar!
Met hulpmiddelen los je niks op je stopt je probleem weg maar vroeg of laat komt het weer terug en dan? wat wil je dan gaan doen?
Je paard geeft nu aan dat er iets niet goed is .

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:02

Dat kreupel lopen kan ook teugelkreupel zijn, dus zou je echt moeten loswerken, misschien is een oestheopaat een oplossing?

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:49

Je kan onder het rijden met slof ook je slof steeds langer laten worden op het moment dat ze zich ontspant