verpest paard terug corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

verpest paard terug corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:34

hallo, ik ben sinds gisteren een paard gaan rijden. Het meisje wat er eerst op reed deed niets anders dan schoppen, slaan, galloperen, en springen. Ze stond soms een half uur stil en ging dan galloperen en springen om vervolgens weer stil te staan. Nou dit meisje is van stal geschopt en nu rijd ik dat paard. Nu het paard is dus totaal verpest. Het loop op de voorhand, sloft in draf, is erg stijf in de kaak, kent geen buitenbeen, of binnenbeen, geen stellingen of niets, ze hangt verschrikkelijk met haar hoofd, en ze reageert niet meer op het been omdat dat meisje dus altijd aandreef. Nu heb ik gisteren geprobeerd om haar vlot te laten draven en dan begint ze haar hoofd meer te dragen en ook iets meer op de achterhand te draven. Ook probeerde ik haar met minimale teugelhulpen te rijden, dus voornamelijk op zit en benen zodat ze dit gewend raakt, want dat meisje reed haar alleen maar op de mond, en dan constant aandrijven en tikken met de zweep Ik rij ook natuurlijk veel figuren maar hierbij merk je dus dat ze niks gewend is. De voltes snijdt ze af, als ze moet draaien dan is dat heel ongecontroleerd (zoals dat meisje altijd met haar deed). Het is zo een lief beest, en gisteren wist het beestje ocharm ook niet wat haar overkwam dat er ineenkeer een rustig iemand opzat. Als iemand tips heeft dan zijn ze meer dan welkom

groetjes nieky1993

lailapri

Re: verpest paard terug corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:40

Ik heb nu net zo'n paard staan, het hoofdstel dat ik erbij kreeg bevat een western stang aan een engels hoofdstel....
Ik ben bij begin begonnen aan de hand. zij in nar de tandarts geweest en losgemaakt in haar rug. Wij doen nu voornamelijk schouderbinnenwaarts op de volte aan de hand en achterwaarts aan de hand. Aan de longe loopt ze in draf onregelmatig waarschijnlijk doordag ze zichzelf zo vast zet in de rug.
Ik heb er nu ook een paar keer opgezeten en merkte dat ze hard was in de mond en niets begreep van buigen. ik heb dit haar een beetje bijgeleerd in stap 2x 5 min en werk nu vooral aan de hand omdat het rijden al te veel voor haar is.
je kan me altijd pben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:48

Man, man, man.... wat wordt je er triest van dat mensen op zo'n manier met een paard bezig zijn he?
Ik adviseer je iig veel tijd te nemen. Dikke kans dat het paard behoorlijk vast zit, en nieuwe oefeningen moeilijk en pijnlijk zijn.
Check het tuig, haar rug, de tanden.... kijk even in hoeverre alles in orde is voordat je haar nu weer helemaal opnieuw en correct gaat trainen. Buiging en stelling vragen van een paard dat volledig vastzit of pijn heeft is natuurlijk ook niet eerlijk....
Wanneer alles in orde is, zou ik lekker met een instructeur gaan werken.
Zij kunnen vanaf de grond toch beter zien waar de punten van verbetering liggen. Samen met een instructeur kun je ook een gedegen plan maken voor de dagen dat je alleen traint met haar.
Focus op ontspanning, op eigen benen leren lopen, teugels slechts heel licht opnemen en alleen klein beetje terugnemen op de buitenhand wanneer dat nodig is... maar probeer dat alleen met je zit te bewerkstelligen. Kijk ook eens aan de longe of ze zich wil strekken, kijk hoe los ze is...
Het is in zo'n geval belangrijk dat je echt de tijd neemt, en kleine stapjes zet en haar weer plezier in het werk geeft.
Ik ben al een half jaar bezig met totale ontspanning, buiging en aanleuning in de stap en draf.... galopperen kom ik vaak nog niet eens aan toe. Door de tijd te nemen wordt de basis echter wel 'steviger' en daar heb ik straks weer profijt van....
Succes!!!!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:52

Het paard waar ik op rijd was helemaal verkeerd beleerd. Ook niet op het been, op de voorhand lopen ..(Net als dat paard van jou) .. Het meisje die na het meisje van het beleren er op reed had geen geduld en ging ook maar domweg slaan, trekken enz. Hierdoor had ze(Het paardje) gewoon helemaal geen plezier meer in het rijden. Toen ik er op begon te rijden ben ik inderdaad ook gewoon helemaal opnieuw begonnen met goede intsructies van een instuctuur. Gewoon geduld hebben, ik merk niks meer van het paard dat ze eens was. Nu heeft ze veel meer lol in het rijden en is ze super aan het been. Ik weet niet hoe oud je paard is, die van mij was toen 4 dus daat heb ik wel wat geluk mee gehad.

Veel succes, het lukt je vast !

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:56

Ninx schreef:
Man, man, man.... wat wordt je er triest van dat mensen op zo'n manier met een paard bezig zijn he?
Ik adviseer je iig veel tijd te nemen. Dikke kans dat het paard behoorlijk vast zit, en nieuwe oefeningen moeilijk en pijnlijk zijn.
Check het tuig, haar rug, de tanden.... kijk even in hoeverre alles in orde is voordat je haar nu weer helemaal opnieuw en correct gaat trainen. Buiging en stelling vragen van een paard dat volledig vastzit of pijn heeft is natuurlijk ook niet eerlijk....
Wanneer alles in orde is, zou ik lekker met een instructeur gaan werken.
Zij kunnen vanaf de grond toch beter zien waar de punten van verbetering liggen. Samen met een instructeur kun je ook een gedegen plan maken voor de dagen dat je alleen traint met haar.
Focus op ontspanning, op eigen benen leren lopen, teugels slechts heel licht opnemen en alleen klein beetje terugnemen op de buitenhand wanneer dat nodig is... maar probeer dat alleen met je zit te bewerkstelligen. Kijk ook eens aan de longe of ze zich wil strekken, kijk hoe los ze is...
Het is in zo'n geval belangrijk dat je echt de tijd neemt, en kleine stapjes zet en haar weer plezier in het werk geeft.
Ik ben al een half jaar bezig met totale ontspanning, buiging en aanleuning in de stap en draf.... galopperen kom ik vaak nog niet eens aan toe. Door de tijd te nemen wordt de basis echter wel 'steviger' en daar heb ik straks weer profijt van....
Succes!!!!

bedankt, ja ik kreeg ook helemaal stress als ik haar zag rijden, ik probeerde haar dan te corrigeren maarja dan kreeg ik een grote mond terug. nu hebben de eigenaren van het paard haar gelukkig weggestuurt. Het zadel wat ze had paste niet echt, lag te ver naar voren, ik reed gisteren met mijn eigen zadel, en dat past wel.Ik ga zowieso met grondwerk beginnne, aan de longe, wat vrijheidsdresuur, lekker onstpannen zodat ze ook terug vertrouwen krijgt in de gene die haar rijdt, en dat ze weet dat ik er niet ben om haar pijn te doen, maar om haar wat plezier te geven in het rijden. Ik ga ook gelijk je zelf zegt heel rustig aan doen, en zorgen dat er alles terug ingaat. Ik heb mijn eigen paard nu ook 1 jaar en een paar maanden, die is ook verkeerd ingereden, en nu loopt die geweldig. Hoop dat ik dat met deze ook zo ver krijg.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:57

gewoon bij nul beginnen.
eerst de rust weer terug brengen in het beestje.
laat hem maar weten dat je eerst niks van hem/haar vraagt.

en dan kleine stapjes vooruit.
overgangetjes, en een beetje beginnen met wijken voor de kuit enzo. net zoals je het bij een jong paard ook zou aanleren.
geen uren rijden,

je moet zorgen dat het voor het paard weer leuk word.
nodig hem uit om met jou dingen te leren.
nodig hem uit om nieuwe spieren te gaan gebruiken.
maar hou het kort.. doet hij iets wat jij wil. meteen alle druk wegnemen, niet meer drijven of sturen of friemelen niks.
dan snapt het paard he, kijk ik word beloond als ik iets goed doe

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:58

Femke16 schreef:
Het paard waar ik op rijd was helemaal verkeerd beleerd. Ook niet op het been, op de voorhand lopen ..(Net als dat paard van jou) .. Het meisje die na het meisje van het beleren er op reed had geen geduld en ging ook maar domweg slaan, trekken enz. Hierdoor had ze(Het paardje) gewoon helemaal geen plezier meer in het rijden. Toen ik er op begon te rijden ben ik inderdaad ook gewoon helemaal opnieuw begonnen met goede intsructies van een instuctuur. Gewoon geduld hebben, ik merk niks meer van het paard dat ze eens was. Nu heeft ze veel meer lol in het rijden en is ze super aan het been. Ik weet niet hoe oud je paard is, die van mij was toen 4 dus daat heb ik wel wat geluk mee gehad.

Veel succes, het lukt je vast !

Ja zo is het hier ook gegaan. Het paard is ook denk ik 4-5 jaar. Ze was zadelmak toen ze kwam, en dat meisje heeft haar dus verder doorgereden. Daarom dat ze ook niets kent

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:22

Het beste advies wat ik kan geven is: ga stap voor stap, want het dier weet niet wat hem overkomt. Dus verlang niet teveel, begin gewoon alsof je met een jong paard begint, eerst tempocontrole. En dat ie dan door het binnenbeen loopt, over de buitenschouder wegvalt, niet nageeflijk is, scheef loopt, slingert... dat zie je allemaal door de vingers nu. Stel jezelf een bepaald doel en werk aan dat doel. Als dat beter gaat, pak je er iets anders bij. Heel simpel rijden, heel veel belonen wat goed gaat.

Lotvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:31

Ik ben nu ook een beetje bezig met een pony weer 'goed' te rijden (nagevelijk, wijken enz.)
Het is niet een verpeste pony, maar ze loopt in de manegelessen vaak met de beginners mee.
Ik ben er nu dus ff een weekje aan het huren, maar mijn probleem is dat ze totaal niet aan het been is.
Wat kan ik het beste doen? Zelf rijd ik erg veel overgangen en dat helpt best wel goed. Weet iemad nog een andere tip hoe ik de pony beter aan het been kan maken?

Lotte.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:36

consequent 2x been en daarna tikje achter je been met nadruk op je
eis reactie en ga zeker niet harder schoppen. Daar worden ze alleen maar botter van. Maar beloon wel het goede, zodat ze het leuk gaat vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:39

Ik zou beginnen met voor heel los te laten, dus ook niet aan een krulletje willen denken.
En dan beginnen met aan het been te maken.
Van daaruit begint toch de hele basis Lachen
En dat het paard dus zelf voorwaarts gaat denken direct als jij je kuit aandrukt.

Pas als dat goed gaat zou ik verder gaan

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:38

Ga aan de hand werken! grondwerk enz.
Ik ken veel paarden die niet willen loslaten niet meer reageren.
Laat der eerst ontspannen lang en laag en ga daarna pas veder!
Eerst moet de basis er goed inzitten voordat je veder kan gaan !