Ontspan probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Ontspan probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 06:30

Even een inleiding: mijn leasepony heeft bijna 2 jaar geleden een veulen gekregen. In die tijd dat ik haar reed wisten we er eerst niks van af dat ze drachtig was. We reden 2x in de week een les en het ging heel goed. Ze liep mooi ontspannen aan de teugel.
Na dat haar veulen is gekomen heb ik uiteraard een tijd niet gereden. Aantal maanden later hebben we het weer opgepakt, alleen ben ik toen helaas van de manege af gegaan. Daar kreeg ik al snel spijt van en ik miste Tanja ontzettend. Toen ben ik weer gaan lessen en haar weer gaan verzorgen.
Dat is al weer een jaar geleden. Het enige verschil is; ze wordt nu ook in andere lessen gebruikt; terwijl in de tijd dat ze drachtig was ik de enige was die op haar reed.
Maar goed, nu komt het probleem. Het rijden gaat allemaal zonder problemen en het gaat lekker vooruit allemaal; we zijn druk bezig met stelling vragen, beetje wijken, schouder voor, beetje proberen in te buigen en dit gaat allemaal zonder protest. Maar op het moment dat ik ontspanning vraag dan gebeurd er praktisch helemaal niks. Net alsof ze vast zit, terwijl ik dit met wijken en schouder voor en stelling vragen bijna niet merk. Dat is al heel erg vooruit gegaan maar nageeflijk lopen is echt een probleem.
Dan ga ik mij afvragen; zou ze last hebben van haar rug? Maar dan denk ik weer; als ze dat had dan moet ik dat in de andere oefeningen toch ook moeten merken door een soort van protest of iets dergelijks?
Hebben jullie een idee waar het aan zou kunnen liggen? Of ben ik simpelweg daar niet streng genoeg in?

Romyv

Re: Ontspan probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:34

ik denk dat je niet streng genoeg bent.. je moet niet harder worden in der mond, maar je mag best wel wat meer eraan rijden.. denk hierbij aan overgangen rijden en die steed sneller achter elkaar doen, wat extra buiging vragen en meer activiteit in der achterbeen rijden..

als ik dit zo lees slenterd ze braaf der rondje door de bak, maar is ze niet echt aan het werk

Gypsy_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:37

Laat het zadel eens controleren, en een fysio om de rug te controleren.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:42

Het kan best in de rug zitten hoor, mijn pony kon ook haar hals zowat dubbelvouwen en in alle gangen zijwaarts en weet ik het allemaal, maar lekker ontspannen lukte niet. Ze is behandeld door een ostheopaat, die heeft haar rug los gemaakt en nu gaat het al een stuk beter.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:09

Oké, heeft iemand een idee wat het gemiddeld kost als er een osteopaat komt? Ik weet namelijk niet of de eigenaar dit direct betaald omdat er niet echt een heel duidelijk probleem is. En ik heb er zelf best wel geld voor over als het haar helpt.
Klinkt raar maar een osteopaat die gaat dan ook "kraken" net als een fysio?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:17

Nou ik wist het ook niet helemaal precies maar de ostheopaat vertelde mij dit: als de wervels vast zitten kunnen ze ten opzichte van elkaar niet meer goed bewegen en kunnen de spieren eromheen verkrampen, en omdat tussen elke twee wervels 2 zenuwen het ruggenmerg verlaten kunnen deze zenuwen ook verstoord raken en daardoor ook het deel van het lichaam wat ze besturen. Ze heeft de wervels losgemaakt waardoor die spieren ook weer beter worden en op de buik van mn pony maakte ze weefsel los. Ook trok de heup een beetje naar links, dat heeft ze ook verholpen (eerst stond mijn pony altijd met links op rust, nu ook weer met rechts). Ze prikte op bepaalde plaatsen waardoor mijn pony haar rug helemaal bol maakte of juist hol en dan gaf ze op een andere plek ook druk, het zag er eigenlijk niet heel spectaculair uit Clown Volgens mij kost het gemiddeld tussen de 60 en 100 euro, hangt ook van de voorrijkosten af.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:22

Je schrijft over zijgangen en alles dat dat goed gaat en zo gauw je om ontspanning vraagt het niet lukt, naar mijn weten hoort een paard altijd ontspannen te zijn anders loopt die meestal ook niet correct over 4 benen.
Zorg eerst voor ontspanning en aanleuning en goed aan het been zijn dus en zet dat een zijgang in je pony moet hier netjes onder blijven lopen en ook gewoon ontspannen.
Het is geen ramp als ze even spant maar probeer meteen wer ontspanning terug te krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:35

ik heb een osteopaat gehad van 120 euro en mijn instructrice heeft er een die nog duurder is. Maar momenteel komt vooral s. de kok bij me (pb voor meer info). Zij doet chiropractie maar is ook dierenarts en meet paarden door etc etc. En een stuk goedkoper als de osteopaat. Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is het gebit dat afbuigen spanning geeft in de nek en dus niet fijn voelt.

Een veulen krijgen kan ok voor inwendige spanning in de achterhand zorgen. Als je daar meer over wilt weten pb me dan even. Maar als ze in de achterhand vastzitten kunnen ze voor ook niet loslaten want dat zit met elkaar in verbinding.