Hoi
Ik ben recent verhuisd met mijn 4 jarig paard van stalling. Hij stelt het goed en zit dagelijks op de weide. Het is nu ondertussen al drie weken. Maar hij is nog steeds wat angstig en verschiet van alles wat hij hoort of ziet bewegen. Ik rij in de binnenpiste, maar die is gelegen naast een relatief drukke weg en dat zorgt dan ook soms voor de nodige geluiden die hem wat angstig maken (mede ook omdat hij de geluiden zoals voorbijrijdende auto's, camions, scooters, ... hoort maar niet ziet wat het is ) en hem dan ook doen verschieten. Er is ook een buitenpiste, die is eveneens gelegen naast de drukke weg, maar daar zit hij ook telkens naast op de weide. Dan verschiet hij van niets en eet hij op z'n gemakjes z'n buikje rond aan het gras.
Nu heb ik zitten denken, zou hij niet rustiger zijn in de buitenpiste in de omgeving die hij eigenlijk hele dagen kent en al relatief een beetje aan gewoon is? Of zou ik toch eerst beter eerst nog wat volhouden in de binnenpiste? Soms verschiet hij echt van dingen datk zelf niet goed versta van wat. Eens hij verschoten is, is hij heel moeilijk om terug kalm te krijgen, mede ook omdat hij nog zo jong is. Ook longeer ik hem telkens een 5 tal minuutjes voordat ik rij. In de binnenpiste voel ik ook dat hij zich helemaal opspant als ik langs een bepaald punt passeer, want er zijn op die plaats 3ramen met zicht op de autobaan die zich 5meter verder bevind.
Hebben jullie soms ervaring in dat soort dingen en hoe hebben jullie dat dan aangepakt?