Hoofdschudden, bit vastnemen, niet ontspannen lopen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_shadow_

Hoofdschudden, bit vastnemen, niet ontspannen lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:09

Hey,

Ik heb een Quartermerrie van 6 jaar. Op zich is ze al geen gemakkelijke in omgang, met opzadelen enz. kan ze ook al héél moeilijk doen. Ze is op latere leeftijd zadelmak gemaakt (4.5 jaar) door peesblessure.
Sinds het begin al is ze heel moeilijk met het bit.Doet niks anders dan met haar hoofd schudden zelfs met lange teugel.. Nu, ik rij in LRV en voor dressuur te rijden moet een paard nageeflijk lopen maar als ik ze aan de teugel wil rijden schud ze met haar hoofd, gaat enorm op haar bit hangen en als ik ze dan losser laat neemt ze haar bit vast en gaat ze lopen! Haar ontspannen laten lopen gaat niet want ze heeft wel altijd iets gezien, op wedstrijd krijg ik dus weinig punten op het deel "Hals laten strekken".
Ze heeft een vrij dik, dubbelgebroken watertrens in en ik rij haar met martingaal om het hoofdschudden wat te beperken. Met een slofteugel rijden gaat ook al niet te best, ze verstijft en gaat gewoon op de grond liggen..! Enig idee hoe dit op te lossen ? Ze staat 24u op 24u op de wei en word zo'n 3à4 x per week gereden. Wil dit probleem echt oplossen..

LaVieDivine

Re: Hoofdschudden, bit vastnemen, niet ontspannen lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:13

daar is overduidelijk iets mis... tanden ok? osteopaat of DA een laten kijken mss??

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:14

Is al het medische (tanden/kiezen/ rug/nek enz enz.) al uitgesloten? Zo nee, zou ik daar mee beginnen.
Mocht hier niets uitkomen... past je zadel? Past je hoofdstel? Je kunt eens een ander bit proberen, waar je paard goed op reageert verschilt echt per paard.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:14

Zoals al gevraagd: Zijn alle lichamelijke problemen uitgesloten?
Onze merrie ging hoofdschudden en bij nader (rontgen)onderzoek bleek zij arthrose in de nekwervels te hebben en een soort kneuzing in haar lendenwervels. Helaas is dit niet goedgekomen, maar we zijn wel blij dat haar verder leed bespaard is gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:16

Laat een DA of tandarts er even naar kijken. Probeer ook eens een ander bit, of mss bitloos. Ik denk dat je je eerst moet focussen op het lekker ontspannen rijden. Dmv overgangen en veel figuren enzo. Laat daarbij het 'aan de teugel' dan even achterwege. Een paard dat goed ontspannen gereden word gaat automatisch nageeflijk lopen Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:19

die van mij is pas bij een osteopaat geweest en oa is ook haar kaak gemanipuleerd en dat was geen overbodige luxe, die stond dus scheef.

miss montana daar heb je gelijk in alleen dan moet het lichamelijk ook mogelijk zijn

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:23

eerst idd maar eens ta/da naar laten kijken en alle lichamelijke dingen uitsluiten..daarna rustig eea oppakken.
mijn paardje had een ernstig verwaarloosd gebit en heeft 2 maanden geduurd voordat ze helemaal lekker in dr vel zat en ik allerlei zaken kon gaan oppakken. ze schudde ook ernstig met dr hoofd en liep verschrikkelijk ivm rugproblemen, deze bleken deels uit de mondverwaarlozing te zijn ontstaan...
en een dik bit is niet bij voorbaat beter!

_shadow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 17:44

met haar gebit is alles ok. Foto's laten nemen ook alles ok, bitloos rijden blijft hetzelfde. ik ga eens een ander zadel proberen eens zien of het daar aan ligt. toch al bedankt voor de reacties.