Heb al meerdere topics gelezen over teugelkreupelheid maar kom er in mijn geval nog niet echt uit.
Afgelopen woensdag haalde ik mijn pony uit het land en had ze wat wondjes aan dr benen en flank (rechts). Zag er vrij onschuldig uit en was waarschijnlijk door haar eigen veulen (2maanden oud) gedaan.
Ben gewoon gaan poetsen en rijden. Het eerste kwartier was er niks aan de hand, maar na een minuut of 10 draven begon ze opeens galopsprongetjes te maken. Verder liep ze goed, niet opvallend kreupel of iets.
De staleigenaresse gevraagd te kijken en die vond het erg op teugelkreupelheid lijken. Later telefonisch met mijn instructrice besproken en die dacht toch meer aan kreupelheid gezien de wondjes en het karakter van de pony (ze vond het geen pony voor teugelkreupel). Heb haar dus toch maar in het land gelaten en vanmorgen pas weer gepakt.
Met aandraven was het nu gelijk met de huppeltjes, weer mensen laten kijken en nee hij liep verder echt niet verkeerd en was gewoon aan het donderen... (ze is 3 dus idd nog beetje aan het puberen)
Op een gegeven moment had ik haar goed laag en voorwaarts in draf en toen ging het super, als ik haar maar laag hield, zodra ze iets omhoog kwam kwam het huppeltje ook weer.
Denken jullie dat dit idd teugelkreupel is? De wondjes zijn goed aan het genezen en erg oppervlakkig. Verder rijd ik sinds een klein maandje met sporen waardoor ik haar minder beenhulpen geef (niet meer constant drijven zeg maar) kan het daardoor komen? En misschien hang ik idd wat te veel aan haar teugels, hou ik haar te strak. Heb vanmorgen met hele losse teugels gereden en dan ging het dus vrij goed. Verder is mijn vriend net begonnen met rijden en af en toe zie ik ook dat hij wat bruut is in haar mond maar dat gaat al wel wat beter.
Vind het alleen zo sterk dat het precies nu is begonnen, na die wondjes.
Het is overigens alleen met draven.
Hoor graag jullie meningen.