correcte schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:33

flair schreef:
Ik heb inderdaad ook als ik mijn buitenbeen naar achter leg dat haar achterhand naar binnen gaat. Beide handen naar buiten lijkt me ook niet logisch voor een schouderbinnenwaarts Verward Ik heb hier dan ook nog nooit van gehoord.


Zowiezo is dat niet goed, je mag je ene hand nooit over de andere kant laten gaan......
Dat vind ik echt heel fout idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:17

Als ik een rechter SB rij, wil ik dat de schouder naar binnen komt, de hals rechter stelling neemt en het lichaam om mijn rechterbeen buigt. Daarbij gebruik ik mijn teugels om mijn paard iets naar binnen te stellen en van de hoefslag af te laten komen [en mijn benen dus voor de lengtebuiging].
Het binnenbeen [rechts] blijft OP de singel en mijn buitenbeen [links] ligt ACHTER de singel. Zo vraag ik lengtebuiging en kan ik het uitzwaaien van de achterhand verhinderen.

Wanneer ik mijn binnenbeen achter de singel leg en het buitenbeen op de singel dan rij ik geen SB maar een "Achterhand Buitenwaarts" Lachen Dit lijkt voor het plaatje wel op een SB [zonder lengtebuiging] maar heeft daar feitelijk weinig mee te maken.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:26

Lielle schreef:
wat voor gewichtshulpen geef jij dan in een sb? Ik zit recht boven mijn paard met mijn gewicht gelijk verdeeld over mijn zitbeenknobbels (althans zo zou het moeten *LOL* ) verder rijd ik sb, precies hetzelfde als een wending, dus binnenbeen op de singel, buitenbeen een fractie terug en lichte stelling met de binnenhand een klein stuk van de hals.
Voor mij is het logisch omdat ik ook vanuit de volte sb door kan rijden door mijn paard met mijn binnenbeen de rechte lijn op te 'sturen'.


helemaal met je eens!
moet geen 4 sporen worden natuurlijk! als ik mijn buitenbeen niet wat naar achter leg komt ie veels te veel vand ehoefslag af!dan krijg ik geen buiging meer!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 22:01

Ik ben het helemaal met Jippie eens.
Maar op een wedstrijd zie je maar heel weinig mensen die hun binnebeen naar achter leggen.
Het gevaar is dan inderdaad dat je gaat wijken, ipv SB rijdt met buiging om je binnenbeen.
Maar inderdaad zijn er wel paarden die een goede SB rijden, terwijl toch het binnenbeen van de amazone of ruiter naar achter gelegd wordt, helaas zie je het wijken, dus een paard dat welliswaar op 3 sporen loopt, maar totaal zonder lengtebuiging veel te vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 01:02

Moeilijk altijd, als je ineens je hulpen moet gaan omschrijven.

Laten we voor het gemak even uitgaan van SB rechts, net zoals Jippie

Ik leid eenmalig de voorhand naar binnen, eigenlijk met 2 handen tegelijk maar het is vooral de buitenteugel die het verplaatsende "werk" doet uiteraard. (Als het echt nodig is trouwens, ondersteun ik dit door een eenmalige beenhulp op de singel)

Vervolgens drijf ik mijn paard zijwaarts met mijn binnenbeen OP de singel. Mijn buitenbeen houd ik in principe op zijn plek. (dus niet naar achteren, tenzij daar aanleiding voor is)

Ik vraag stelling met mijn binnenteugel, en vergroot de buiging indien ik dat nodig vind door het openen van mijn buitenhand. Mijn paard loopt in principe niet "de buitenteugel in", heeft hij de neiging om daar in de schouder te hangen dan corrigeer ik hem kort.

(en als we gaan opbieden over het niveau van trainers dan win ik het toch Knipoog )

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:37

De hele tijd heb ik dit topic gevolgd, nu mijn reactie. Ik rij schouderbinnenwaarts altijd met binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter. Ik had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord dat het op een andere manier verreden kan worden. Maar goed, ik heb de berichten gelezen en het dus op de andere manier uitgeprobeerd. Binnenbeen achter de singel en buitenbeen erop. Zijwaarts gaan ging heel gemakkelijk, maar hoe vraag je dan de stelling?? Hij blijft dan veel te recht in zijn lijf, vind ik persoonlijk. Ook snel geneigd tot wijken, de voorhand dus te veel naar binnen. Dit is natuurlijk op te lossen door je hulpen wat te verfijnen. Maar dan lengtebuiging. Als ik die wil vragen moet ik dus tijdens de schouderbinnenwaarts mijn binnenbeen weer iets terugleggen en mijn buitenben iets nar achterleggen Verward
Graag een uitleg!
Ik blijf nog steeds bij binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel....Op die manier heb je tch ook gelijk een goede lengtebuiging???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:31

Ik leg dus ook mijn binnenbeen naar achter.
maar dit is echt maar iets van een cm.
In bv een trvers leg ik mijn been weer net iets verder.
Dus vandaar dat het paard nog steeds goed om je been kan buigen.
Buitenbeen heb ik er wakend bij en komt in aktie als hij dus idd te recht wil blijven. Maar dat is eigenlijk alleen als hij wat gestresst is.

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:33

Volgens mij is het de bedoeling ook nog dat het binnenachterbeen meer ondertreedt, zodat je paard meer gaat "zitten" en dit lijkt me niet te lukken als je je binnenbeen naar achter legt. Ik heb altijd geleerd dat je je buitenhand tegen de hals legt, je binnenhand iets van de hals, je buitenbeen achter de singel, je binnenbeen op de singel en je gewicht iets meer op je binnenzitbeenknobbel ( je binnenbeen iets meer uitdrukken). Je kijkt zelf in de richting waarin je loopt.
Hoe wil je trouwens een schouderbinnenwaarts op de middellijn laten zien als je je binnenbeen achter de singel hebt, volgens mij krijg je dan juist dat de achterhand naar buitengaat. Schiet maar op dit antwoord als ik het mis heb, ik ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:55

De SB is een oefening die voor het eerst wordt gevraagd in de M1 en die je tot in de lichte Tour nog moet tonen. De reden daarvoor is dat een correct uitgevoerde SB veel verzameling vraagt zoals Jet hierboven al uitlegt. En daarmee is een SB heel iets anders dan wijken over de hoefslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 14:06

Ligt het er niet aan tot hoever je je binnebeen naar achterplaatst?
Zover als op de foto van sjuim, vind ik ook erg ver. (zegt ze zelf ook)
Bij mij gaat het dus ook echt om maar een cm. Dus nog plek genoeg om er omheen te buigen.
Als ik dus vooral dat buitenbeen gebruik komt ie achter naar binnen.
Dus die heb ik er alleen wakend bij.
Pas als hij recht zou willen gaan, leg ik die wat strakker tegenaan.

Ik geef ook eerlijk toe dat ik in een volte mijn buitenbeen ook niet naar achter heb, die komt ook alleen maar in aktie als hij dreigt uit te zwaaien.

Dus ik rij met zo min mogelijk en gebruik pas iets als ik merk dat hij neigt iets te gaan doen wat net niet moet.

misschien verkeerd, maar tot nu toe geen echte problemen gegeven Lachen
Maar ik zal eens kijken wat hij doet als ik meer met dat buitenbeen ga doen Lachen
Want dat van jullie klinkt erg logisch, alleen nooit zo geleerd.
Maar niemand is te oud om te leren Lachen

En wat voor hulpen geven jullie bv in de travers en appuyement?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 14:14

Als ik het zo lees, zit er idd iets niet goed, zeker niet als je verder komt. Ik heb dit geleerd toen ik nog in Barneveld reed. Ik zal mijn instructrise dit eens voorleggen. (heb het nog niet met haar gedaan, dus weet ook niet hoe zij SB rijdt)
Ik ben heel erg benieuwd.
Als ik het zo lees, is wat ik doe idd niet de oplossing, want ik zou in problemen kunnen komen.
Zeker met de lengtebuiging idd.

Ik heb zaterdag les, dus ik zal het gelijk eens vragen, ik ben heel benieuwd hoe zij het doet en ziet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:58

Ik heb vandaag even opgelet wat mijn hulpen nou precies zijn
En ik rij mijn schouderbinnenwaarts hetzelfde als sjuimpje.

En dan mn travers:
kom vaak aan in een schuine lijn, maar dat een kleine ophouding zodat ze licht naar binnengesteld is. En als ik de hoefslag raak, buitenbeen naar achteren, om de achterhand naar binnen te krijgen. En binnenbeen blijft gewoon.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:51

Ik rijd mijn SB ook net als Jippie en ik denk dat als je er de boeken op naslaat ook op deze hulpen uit komt.
Je rijd deze oefening eigenlijk net als een wending.
Alleen moet je paard nu van het binnenbeen weg blijven.
Op de andere manier krijg je naar mijn idee nooit een juiste lengtebuiging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 08:53

Ik heb het gisteren nog eventjes in de praktijk getest en het kloppt idd zoals ik het heb omschreven. Alleen over het butienbeen is nog wel te discussieren. Dat ligt bij mij gewoon op de plaats en komt alleen in actie als mijn paard dreigt uit te zwaaien.
Ik heb nog eventjes de boeken van Jenny Loriston Clarke er op nageslagen en ook Harry Boldt en die vertellen hetzelfde.
-de binnenteugel leidt het paard van de hoefslag en onderhoudt de buiging
-de buitenteugel onderhoudt de balans
-het binnenbeen ligt op de singel om te lengtebuiging te bewaren en drijft het paard voorwaarts
-het buitenbeen waakt dat het paard niet uitzwaait
-de binnenzitbeenknobbel wordt iets zwaarder belast en onderhoudt de zijwaartse beweging

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:18

en volgens mij zijn de hulpen bij travers links precies hetzelfde als bij sb links, alleen ligt dan het buitenbeen verder terug. Appuyeren links ook volgens mij (buitenbeen op de singel), maar dat is wel weer lang geleden dat ik daar mee bezig was.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:38

Bij schouderbinnenwaarts: binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter
Travers: idem
appuyeren: idem
Bij alledrie zijn de lengtebuigingen essentieel en die gaan allen om het binnenbeen. Buitenbeen achter de singel om uitzwaaien te voorkomen. + in alle gevallen geeft het aan dat het paard opzij moet met ondersteuning van ophoudingen buitenteugel en gewichtshulpen.
Alleen zal bij alle gevallen het een iets meer gevraagd worden (in verschillende dosis) dan het ander (zoals voorwaarts, buiging, zijwaarts)
Moeilijk om het zo uit te leggen wat ik bedoel, heb dan ook het gevoel dat ik wartaal spreek, ik hoop dat het een beetje duidelijk is

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:42

Ja, ik krijg het ook niet uitgelegd, maar eigenlijk zijn het iedere keer dezelfde hulpen in een iets andere dosis en op een iets ander moment gegeven.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:55

SB: voorhand wordt naar binnen geleidt, buitenteugel houdt het paard begrenst, binnenbeen (op de singel) drijft het paard zijwaarts, dit wordt ondersteund met het vermeerderde gewicht op de binnenzitbeenknobbel. Mijn binnenbeen werkt meer in dan buitenbeen

Travers: dmv ophouding buitenteugel en inwerking buitenbeen (iets achter de singel) drijft de achterhand naar binnen, dmv druk met buitenbeen wordt het paard zijwaarts geleidt, binnenbeen doet bij mij althans weinig.

Appuyement is eigenlijk dezelfde beweging/buiging als travers echter hierbij werkt mijn binnenbeen wel degelijk in om de voorwaartse beweging erin te houden. Dus buitenbeen iets achter de singel drijft het paard zijwaarts, buitenhand begrenst de buiging, binnenhand onderhoudt de buiging, binnenbeen zorgt voor voorwaartse beweging.

Nog een oefening die volgens mij in dit rijtje past is de keertwending, hoe rijden jullie deze (ik zal een nieuw topic plaatsen)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:01

Zoals Jippie het beschrijft is het volgens mij perfect. Dus, buitenbeen wakend op de plaats (als het paard over de schouder valt kan het buitenbeen ingrijpen, samen met de buitenhand), binnenbeen naar voren (om te vermijden dat het paard van de hoefslag komt en om de stelling aan te moedigen) , binnenhand openen (van de hals verwijderen voor de stelling) en buitenhand begrenzend (om de graad van de stelling aan te passen en de balans te verzekeren) . Eens het paard goed de sb heeft ingezet, mag de binnenteugel zelfs doorhangen. Bij travers gebruik je eigenlijk identiek dezelfde hulpen, alleen verschuift het buitenbeen naar achteren, waardoor de achterhand van de hoefslag komt. Door de buitenhand te openen en meer druk van het binnenbeen, kan je het paard met de voorhand op de hoefslag sturen. Eens zo geplaatst, buitenhand weer gewoon begrenzend en minder druk van het binnenbeen, wel vooraan houden. Zo kan je makkelijk schakelen van SB naar travers en omgekeerd. Wat de zithulpen betreft. Door de binnenzitbeenknobbel iets meer te belasten (wat eigenlijk automatisch gebeurd als je het binnenbeen aanlegd) duw je het paard een beetje van onder jou weg (dus zo hou je mede met je zit ook het paardelijf tegen de kant). Dit is de theorie uit de boekjes in mijn woorden en dit is ook de manier waarop ik het doe in de les bij Karin Donckers.
Wijken daarintegen kan je op twee manieren doen. Het eigenlijke wijken, zoals bedoeld in de boekjes is alleen maar een gehoorzaamheidsoefening, het paard wijkt letterlijk voor de kuit : in dit geval : vb. wijken naar links : rechterbeen op de sangel, rechterteugel openen, op een begrenzende manier(geen stelling), zodat het paard zeker niet naar links kijkt (moet recht voor zich uitkijken of eventueel een klein beetje naar rechts) , linkerteugel begrenzend maar van de hals weg om het paard de weg te wijzen, linkerbeen wakend achter de sangel, om in te grijpen als de voorhand te snel gaat (om de voorhand weer voor de achterhand te brengen, wel in samenwerking met de linkerhand die dan sterk begrenzend werkt.) Het paard blijft gewoon kaarsrecht in zijn lijf en stapt schuin weg . Je kan echter het wijken ook gebruiken als voorbereiding voor de zijgangen, op dit moment heeft het wijken ook een meer gymnastische waarde. In dit geval leg je het (bij wijken naar links), het rechterbeen goed naar voren, richting oksel van het paard, vraag je duidelijk stelling met de rechterhand. Linkerhand en linkerbeen doen hetzelfde als bij het gewoon wijken. Zo kan je ook van dit wijken makkelijk schakelen naar SB. Heel goeie oefeningen voor het paard volledig soepel door zijn lijf te laten lopen.
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 20-01-03 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:29

runningkawa schreef:
Ligt het er niet aan tot hoever je je binnebeen naar achterplaatst?
Zover als op de foto van sjuim, vind ik ook erg ver. (zegt ze zelf ook)
Bij mij gaat het dus ook echt om maar een cm. Dus nog plek genoeg om er omheen te buigen.
Als ik dus vooral dat buitenbeen gebruik komt ie achter naar binnen.
Dus die heb ik er alleen wakend bij.
Pas als hij recht zou willen gaan, leg ik die wat strakker tegenaan.

Ik geef ook eerlijk toe dat ik in een volte mijn buitenbeen ook niet naar achter heb, die komt ook alleen maar in aktie als hij dreigt uit te zwaaien.

Dus ik rij met zo min mogelijk en gebruik pas iets als ik merk dat hij neigt iets te gaan doen wat net niet moet.


Dus als ik het zo lees, doe ik het toch niet zo heel erg anders als wat jippie zegt
alleen dat ik mijn binnenbeen een cm naar achter leg.
Maar gister ook eens uitgeprobeerd, maar zonder die cm doet het ook.
Dus dat maar eens proberen af te leren. Lachen

Dat buitenbeen ligt er bij mij ook alleen wakend, pas als hij recht wil komen, komt dat been in aktie.

Want hou ik het er dus echt aan, ook gister uitgetest, wil hij het appuyement in. Wat voor mij ook normaal is.

Dus ik ben weer gerust Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:40

Lachen ik ga vandaag gelijk uitproberen of ik het ook zonder binnenbeen naar achter kan. Ik legde hem toch al niet heel ver naar achter dus wie weet.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:32

Schouderbinnenwaarts rijd ik alsof ik een volte in ga, net als Jippie, deze oefening vind Andrew ook makkelijk al moet ik er aan denken dat hij niet te veel binnenstelling aanneemt en over de schouder gaat vallen (dus buiten teugel eraan houden) Dat wijken hierboven herken ik weer niet...
Bij mijn weten heb je bij wijken contrastelling, dus je paard kijkt niet waar je heen gaat. Ik geef dan altijd mijn beenhulp (been waar hij voor moet wijken) iets achter de singel, omdat hij anders de achterhand niet goed mee neemt en snel over d schouder naar de hoefslag loopt. Ik probeer hem zo recht mogelijk te houden, zodat de stap naar het appuyeren (als we ooit zover komen) erg klein wordt en voornamelijk het wisselen van stelling. Sommigen houden juist het "binnenbeen" waarvoor je wijkt op de singel. Maar dat werkt voor mij dus niet prettig.

Sorry, off-topic... Ik vind schouderbinnenwaarts een heel natuurlijke beweging. Je volgt het lichaam van je paard en drijft het met je binnenbeen in de goede richting Knipoog travers vind ik veel moeilijker omdat mijn pony de achterhand moeilijk voor mijn been naar binnen wil plaatsen. Dat snapt hij niet...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:10

joyce B schreef:
Dat wijken hierboven herken ik weer niet...
Bij mijn weten heb je bij wijken contrastelling, dus je paard kijkt niet waar je heen gaat.
.


Inderdaad, nog eens overlezen, is foutje ingeslopen, ik pas het aan , sorry

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:32

joyce B schreef:

Sorry, off-topic... Ik vind schouderbinnenwaarts een heel natuurlijke beweging. Je volgt het lichaam van je paard en drijft het met je binnenbeen in de goede richting Knipoog travers vind ik veel moeilijker omdat mijn pony de achterhand moeilijk voor mijn been naar binnen wil plaatsen. Dat snapt hij niet...


Tip: ga bij E of B een volte tien meter rijden en dan net als je bij E of B weer op de hoefslag komt travers vragen over het resterende stukje hoefslag. Zo heb je de stelling en buiging goed, je hebt jouw buitenbeen achter de singel en binnenbeen erop. Je kijkt in de richting waar je heen gaat. Zo heb je de achterhand al van de hoefslag af en staat als het ware klaar om opzij te gaan.