Mijn eigen paard rijden, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Mijn eigen paard rijden, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 18:36

Hallo allemaal!

Sinds zaterdag is mijn eigen paardje weer thuis. Ingereden en wel Haha!
Maar ik wil en kan ook nog zeker tips gebruiken!
Ik heb zelf nog niet veel ervaring met jonge paarden rijden dus vandaar Knipoog

Dus hier mijn punten waar ik graag tips over wil.

Hoe kan ik haar terug rijden op de zit, zodat ik niet te veel in de mond ga hangen, dan bedoel ik dus niet optrekken aan de teugels, maar haar zo min mogelijk terug nemen met de teugels, en dit dus echt proberen met men zit te doen.

Als ik het bit in wil doen, gooit ze haar hoofd omhoog, hoe kan ik haar dit afleren?

En de laatste ik vind in de galop het moeilijk om aan het zadel te kleven, iemand misschien tips voor deze dingen?

Groetjes!

xxxdonja

Re: Mijn eigen paard rijden, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:39

De eerste paar vragen laat ik aan de anderen over. Knipoog En met het bit doet Shiva ook een heel klein beetje, dus ik wacht af. Knipoog
Met de galop: Ik heb dat ook, wel steeds minder, maar ik heb het aan mijn instructrice gevraagd, en die zei dat ik dus teveel steunde op de beugels. Zonder zadel/beugels rijden kan daarmee helpen. Lachen

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:42

Als ik jou was zou ik een instructrice of instructeur nemen die jou kan helpen met je paard!
Ik denk dat wij via internet en zonder jou en je paard te zien niet heel veel kunnen betekenen en het zou zonde zijn als je onze tips en trics verkeerd gebruikt en ze verkeerd aan je paard aanleert.

Succes

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:44

Als je wilt terug rijden op je zit is het heel erg belangrijk dat je een onafhankelijke zit hebt, kan vanaf hier niet zien hoe je rijdt..
Neem aan dat je wel elke week les krijgt?
Het beste is om dit met je instructeur te bespreken, die kan je het meest helpen.
Zelfde geld voor de galop, misschien een papiertje tussen je kont en het zadel stoppen of zonder beugels rijden?

Met het hoofstel is doen gewoon heel rustig je hand om der neus leggen en zodra ze der hoofd omhoog doet gewoon vasthouden...

sasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:46

Ik denk dat je wat instrukties nodig hebt van de gene die jou paard heeft in gereden. vraag hoe die er mee om ging. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:49

Terug rijden op zit is soms nog lastig op paarden die net ingereden zijn. Je wilt nog niet te lang doorzitten, en je paard heeft ook moeite met de balans. Wat ik bij die van mij deed, was veel met mijn stem ondersteunen, gewoon rustig hoooooo zeggen. Als je paard langzaam draaft, dan rustig gaan zitten en tegelijk een beetje terugveren op je teugel. Het kan best even duren voor je paard terugkomt hoor, dit niet binnen 10m. willen doen.
Voor galop rijden wij de jonge paarden altijd een beetje richting middengalop. Daardoor blijven ze zelf makkelijker in evenwicht, en kan je beter zitten. Probeer vooral ontspannen te zitten, en niet de gaan staan op je beugels.
Met je hoofdstel gewoon veel geduld hebben, en je paard belonen als ze het hoofd omlaag doet. Let bij het uitdoen van het bit er goed op, dat het niet tegen haar tanden aankomt. Daardoor worden veel (jonge) paarden bang van het bit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:49

instructie erbij, en het terug rijden op je zit oefenen op een ander paard wat goed aan de hulpen is ipv je eigen net ingereden paardje Lachen

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 19:15

Dankjewel voor jullie reacties!!
De mensen waar ik in de bak mag rijden, hebben zelf ook les gegeven en die willen mij ook helpen.
Die hebben zelf tot de m les gegeven.. dus dan moet het bij mij ook lukken toch?
En diegene wie mij paard heeft ingereden kan ik altijd bellen en dan is ze ook al binnen 2 dagen hier..
Dus gaat vast goed komen!!

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:59

Hoe je in galop kan blijven zitten: Benen lang houden, niet aan de teugels hangen. Ook kan je vragen of iemand je wil longeren, dan kan jij de voorkant van het zadel vasthouden, en je in het zadel trekken.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:29

Nee dat is een goede oplossing om je in het zadel te trekken, helemaal als ze aan een onafhankelijke zit moet werken omdat ze graag op haar zit wilt rijden..

Niet doen dus...

Gewoon zonder zadel of zonder beugels galoperen zodat je heel soepel in je lichaam kan meegaan in het ritme van de galop

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:35

Ik heb ook zojuist me paard terug gekregen ingereden en wel..Dus ik heb wel een tip voor je mijn paard was in de nieuwe bak wel even kijkerig en schrikkerig dus heb ik in het begin met een touw om haar nek gereden dat als ze bijv schrikt dat je hem/haar niet perongeluk in de mond trekt maar je kunt vast houden aan het touw.. Verder denk ik dat je gewoon lekker moet gaan rijden dan laten zowel paard en jijzelf het even over je heen komen.. Ik zelf kan me paard heel makkelijk terug rijden op de zit als ik alleen al mezelf iets zwaarder laat zitten..

Hoop dat je er wat aan hebt, heel veel succes en plezier met je paardje maar dat gaat vast lukken

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:32

Als je aan het lichtrijden bent en je wilt je paard terugrijden op de zit. zou je kunnen proberen telkens iets langzamer te gaan staan en te gaan zitten dan dat je paard loopt. Je zal merken dat hij hierop zijn tempo zal gaan aanpassen, ALS jij het goed doet. Je paard vind het gebonk op zijn rug namelijk niet lekker en zal dus jouw ritme van lichtrijden gaan volgen. Het zelfde kan je doen als je een stukje meer voorwaarts wil, dan kan je iets sneller gaan lichtrijden dan dat je paard loopt, en weer geld, doe JIJ het goed dan zal je paard volgen.
LET OP: als het niet lukt straf niet je paard maar jezelf!

Ohja, en je hoofdstel probleem komt me bekend voor. ik heb het op een hele stomme manier opgelost, ik heb mijn paard het commando hoog (met zijn hoofd) geleerd, en laag(met zijn neus ter hoogte van mijn knie). Ik heb er gewoon een spelletje van gemaakt met een snoepje. Als ik nu "laag"zeg dan zakt zijn hoofd en kan ik op mijn gemak hoofdstel in/uit doen met mijn arm over zijn hals. En dan heb ik het over een paard van ong. 1.75m.

Ik hoop dat je er iets aan heb. ( van het vaste zitten is een kwestie van oefening, met kleine stukjes beginnen en dat uitbreiden, als je last van je buikspieren krijg, weet je dat t goed gaat Knipoog )

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:08

ik zeg ook...zoek een instructrice...
je zegt dat er daar mensen zijn die tot het M lesgeven, maar bedenk wel dat het beleren en verder doorrijden van een paard iets heel anders is dan lesgeven aan mensen/paarden die al verder doorgereden zijn.
Het beleren en opleiden van een paard is een kunst appart.

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:12

springen en zonder zadel rijden wil wel eens helpen met het blijven zitten in galop!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:14

MMMM...maar ben je zelf helemaal niet op de stal geweest waar je paard werd afgericht? Heb je geen les gekregen daar en geen instructie van hoe je nu verder moet? Dan heb je een hele slechte africhtingsstal gehad voor je paard. Met inbitten zijn hoofd omhoog doen zegt mij eigenlijk al genoeg. Zonde van je geld...heel erg zonde van het paard!
Nu gaat het je nog eens extra kosten om te leren hoe nu verder.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:34

aerdenhout1 schreef:
MMMM...maar ben je zelf helemaal niet op de stal geweest waar je paard werd afgericht? Heb je geen les gekregen daar en geen instructie van hoe je nu verder moet? Dan heb je een hele slechte africhtingsstal gehad voor je paard. Met inbitten zijn hoofd omhoog doen zegt mij eigenlijk al genoeg. Zonde van je geld...heel erg zonde van het paard!
Nu gaat het je nog eens extra kosten om te leren hoe nu verder.

De eerste 2 weken niet nee.. want toen zat ik voor stage in Denemarken Knipoog
Ik heb daarna er 3x op gereden voordat ze mee naar huis ging.. en dat ging opzich ook goed!
Alleen de galop vond ik nog moeilijk... maarja een anky van grunsven ben ik niet Knipoog
En hoezo doen ze het al slecht als het paard alleen het hoofd omhoog gooit met het bit?? Als dat het enige is wat ze niet goed wil, ze heeft met inrijden alleen 2 kleine bokjes gegeven omdat ze het niet snapte.. en daar stond ik zelf bij Knipoog Dus om het dan meteen een slechte africhtings stal te noemen dat vind ik eerlijk gezegd een beetje ver gaan!!

Ik heb gisteren ook al geprobeerd om mijn tempo aan te passen zodat mijn paardje dan langzamer ging lopen..
En daar deed ze het erg goed op!!

De mensen waar ik in de bak mag rijden, die hebben de paarden zelf tot de m ingereden.. dus ook zadelmak gemaakt en toen verder!
Dat was een fout van mij dat ik er dat niet bij heb gezet!!! Vork

Ik ga haar vanavond weer rijden.. en ik zal hier morgen even neer zetten hoe het gegaan is Knipoog

Groetjes

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:25

Ik rij zelf heel veel zonder zadel, ik kan daarom ook goed op het zadel blijven zitten. het kan zijn dat je paard een pas heeft waardoor blijven zitten wat moeilijker is, klem daarom goed met je benen, en druk niet teveel op je beugels. als je haar terug wilt rijden op je zit, dan kan je het beste langzamer lichtrijden, maar ik denk dat je dit allemaal al weet, aangezien je veel ervaring hebt met het rijden van jonge paarden...

ik heb een paardje van 3, die binnenkort zadelmak gemaakt wrodt en die ik dan ga inrijden, dan kan ik dus naar jou voor tips (hoopte ik;))

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:27

ik heb dit geleerd van iemand: als een paard zijn hoofd omhoog doet terwijl je het bit in doet, niet gaan duwen, je kan beter tussen de oren van het paard even een klein beetje druk zetten zodat ie naar beneden gaat en kijken of het vervolgens lukt, steeds herhalen tot het lukt en op een gegeven moment gaat het goed Knipoog (als je het goed, rustig en met veel geduld doet Knipoog)

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:28

ooh jah, als je wilt remmen met je zit, is het ook verstandig om je lichtrijden niet met de passen van je paard mee te laten gaan, hou je eigen tempo, ik moet van mijn instructeur ook op mijn zit terug rijden, en als ik mijn eigen tempo houdt gaat dat wel redelijk!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:36

Narrr schreef:
Ik rij zelf heel veel zonder zadel, ik kan daarom ook goed op het zadel blijven zitten. het kan zijn dat je paard een pas heeft waardoor blijven zitten wat moeilijker is, klem daarom goed met je benen, en druk niet teveel op je beugels. als je haar terug wilt rijden op je zit, dan kan je het beste langzamer lichtrijden, maar ik denk dat je dit allemaal al weet, aangezien je veel ervaring hebt met het rijden van jonge paarden...

ik heb een paardje van 3, die binnenkort zadelmak gemaakt wrodt en die ik dan ga inrijden, dan kan ik dus naar jou voor tips (hoopte ik;))

Veel ervaring met het rijden van jonge paarden?? Bloos
Dat niet.. in ieder geval niet zo veel dat je mij ervaren kunt noemen.
Maar je moet ergen beginnen toch? Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:30

Als jou paard zijn hoofd omhoog gooit met het bit indoen, dan is dat al op een verkeerde manier gedaan. Het paard is dan duidelijk kopschuw en dat komt niet zomaar.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:25

aerdenhout1 schreef:
Als jou paard zijn hoofd omhoog gooit met het bit indoen, dan is dat al op een verkeerde manier gedaan. Het paard is dan duidelijk kopschuw en dat komt niet zomaar.

In mijn ogen is het gewoon onwennigheid..
Dan zal ze het met het halster enzo ook moeten doen.. maar dan doet ze het niet!!
Maarja.. ieder zijn eigen mening;)

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:02

oh okeej is goed Knipoog niet zo ervaren, maar je hebt dus al wel jonge beessies gedaan Knipoog Tong uitsteken

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:45

Dit is mijn 4e.. de rest tijden stage gedaan Knipoog
Maar met geduld kom je ver!
Ik heb zonet weer men paardje gereden..2e keer met regen.. en stampt al gewoon door de plassen Knipoog

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:53

leuk! Knipoog