Jong paard, stap blijven drijven anders staat hij stil..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Troublesome

Jong paard, stap blijven drijven anders staat hij stil..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:21

Ik ben mijn jonge ruin sinds 4 weken aan het beleren, dit allemaal met hulp en rustig aan. Ik heb er nu zo'n 8 keer op gezeten.
Het probleem is alleen dat hij niet doorstapt wanneer je geen been blijft geven, het is echt of drijven en doorstappen, en zodra je je been er niet aan hebt staat hij stil. Ik rijd altijd op kuit, maar bij dit paard lukt dat in de stap gewoon niet, het is echt flink drijven anders gaat ie niet vooruit. Met draf heb ik totaal geen last. Zweepje heb ik al geprobeert, zodra je aantikt stapt hij weer, maar het lijkt wel of het niet tot hem doordringt dat hij moet doorstappen, ook wanneer ik niet aan het drijven ben.
Wie kan mij helpen? Lachen

En ik wil dit paard natuurlijk (op den duur) ook gewoon op kleine hulpen kunnen rijden, en niet telkens met mijn voet moet drijven maar gewoon met mijn kuit op een kleine hulp kan rijden. Hij reageert dus ook totaal niet op kuit in de stap. Ik rijd trouwens wel voorwaarts, voorwaarts voorwaarts voorwaarts, paard word echt voorwaarts ingereden, in de draf gaat dit weer prima (ook op kuit) in de stap, tja alleen op 'voet'..

aerdenhout1

Re: Jong paard, stap blijven drijven anders staat hij stil..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:24

Stap eens een tijdje achter een ander paard aan. Beloon uitbundig als hij ook maar even reageerd op je kuithulp. Halthouden en weer wegstappen in overleg met de ruiter op het andere paard. Je zal zien dat het kwartje dan best snel valt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:26

hoe reageerd hij op stemhulpen ?
ben zelf toch wel een fan van stemhulpen ter ondersteuning

verder toch overgangen rijden, halthouden-stap -draf en weer terug.
het kwartje gaat vanzelf wel vallen Knipoog

idd achter een ander paard aan werkt ook erg goed

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:26

Wordt je wel goed begeleid?
Anders is het misschien handig om iemand met veel ervaring te vragen je te helpen.
Reageert hij ook op je stemhulpen of kent hij dit niet? Anders kan je hem met je stem zeggen dat hij voorwaartser moet en dan gelijk been geven zodat hij na een tijdje snapt dat been geven voorwaarts gaan is.
Succes

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:29

aerdenhout1 schreef:
Stap eens een tijdje achter een ander paard aan. Beloon uitbundig als hij ook maar even reageerd op je kuithulp. Halthouden en weer wegstappen in overleg met de ruiter op het andere paard. Je zal zien dat het kwartje dan best snel valt.

Dit is helaas niet mogelijk, paard staat aan huis en er zijn geen pensionklanten alleen onze eigen dieren welke ik zelf rijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:31

Ik heb dit met zanda nu ook. Want hij snapt wel dat been voorwaarts is, maar heeft gewoon geen zin omdat voorwaartse zelf te houden.
En heel gemeen heb ik hem toch een keer een hele flinke optater met de zweep moeten geven zodat hij daar echt langer van onder de indruk is dan niet of 2 passen Lachen
En het gaat nu al een stuk beter Ja

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:32

ellepel schreef:
hoe reageerd hij op stemhulpen ?
ben zelf toch wel een fan van stemhulpen ter ondersteuning

verder toch overgangen rijden, halthouden-stap -draf en weer terug.
het kwartje gaat vanzelf wel vallen Knipoog

idd achter een ander paard aan werkt ook erg goed

Hij reageert goed op stemhulpen terug en voorwaarts, ik ben zelf inderdaad ook erg fan van stemhulpen, vandaar dat die ook goed bevestigd zijn. Maar het is geen overgang rijden die hij niet doet, het is puur de stap en het niet voorwaarts willen. Wat voor stemhulp zou ik hier voor moeten geven dan?

Laura: Begeleid word ik, 2x per week (rijd 2-3 keer per week met hem) word ik begeleid door mijn vaste instructrice. Zij zegt vooral probeer zo consequent mogenlijk te zijn, en dan ben ik ook wel, het is kuit-niet reageren, been! incl.'klakje'-dan reageert ie wel, maaaar ik moet dit dan constant doen, want zodra ik stop, stopt hij. En dan begin je weer van voren af aan, zelfde liedje.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:32

Troublesome schreef:
aerdenhout1 schreef:

Dit is helaas niet mogelijk, paard staat aan huis en er zijn geen pensionklanten alleen onze eigen dieren welke ik zelf rijd..

Misschien kan je dan achter een persoon aanrijden? Dus gewoon iemand die er voor loopt of eventueel die er naast loopt. Desnoods aan een touwtje. Tot dat het kwartje gevallen is Haha!

Ik vraag me trouwens wel af of het aan het kwartje ligt, omdat hij het in draf wel snapt. Vindt hij het niet gewoon fijner om stil te staan Clown Vanuit draf gaat dat wat moeilijker, maar bij de saaie stap gaat dat best Vork Misschien helpt het dan om hem uitbundig te belonen als hij wel (even) doorstapt, zodat stappen ook leuk wordt?

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:38

runningkawa schreef:
Ik heb dit met zanda nu ook. Want hij snapt wel dat been voorwaarts is, maar heeft gewoon geen zin omdat voorwaartse zelf te houden.
En heel gemeen heb ik hem toch een keer een hele flinke optater met de zweep moeten geven zodat hij daar echt langer van onder de indruk is dan niet of 2 passen Lachen
En het gaat nu al een stuk beter Ja

mmm misschien maar eens proberen idd, hij is vrij 'nuchter', dat ook. Hij reageert wel op zweepje van 'ho oeps' maar nou niet dat ie er echt van ondersteboven is wanneer ik hem daarmee waarschuw. Nou ben ik misschien toch wel wat te lief.

Ik ga dan idd de volgende keer dat hij weer aan de bak moet, wanneer hij wil gaan stoppen krijgt ie gelijk een opdonder (danwel met stem 'DOOR' werkt aan de lijn altijd prima, desnoods brul ik het, natuurlijk wel weer gepaard met kuit zodat hij de link kan leggen, hij moet tenslotte nog leren) en wanneer hij daarop niet reageert krijgt een een flinkte tik(en idd weer kuit)

Ik wil altijd al mijn paarden (heb er 4, allemaal zelf beleerd) vanaf het begin zo snel mogelijk op de fijnste hulpen rijden. Heb dit dan ook nog nooit gehad..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:41

HIHI een flinke mep en op het juiste moment zal vast ook helpen...wou niet meteen binnen komen met grof geweld. Haha!

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:41

Jennyxx schreef:
Troublesome schreef:

Misschien kan je dan achter een persoon aanrijden? Dus gewoon iemand die er voor loopt of eventueel die er naast loopt. Desnoods aan een touwtje. Tot dat het kwartje gevallen is Haha!

Ik vraag me trouwens wel af of het aan het kwartje ligt, omdat hij het in draf wel snapt. Vindt hij het niet gewoon fijner om stil te staan Clown Vanuit draf gaat dat wat moeilijker, maar bij de saaie stap gaat dat best Vork Misschien helpt het dan om hem uitbundig te belonen als hij wel (even) doorstapt, zodat stappen ook leuk wordt?

ik hoop toch niet dan hij het nu al niet meer leuk vind Nagelbijten / Gniffelen Kan dr moeilijk een worteltje voor gaan hangen Clown
Nee, maar ik ga deze tips ook eens proberen. Lachen

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:42

aerdenhout1 schreef:
HIHI een flinke mep en op het juiste moment zal vast ook helpen...wou niet meteen binnen komen met grof geweld. Haha!

Haha! Haha!

Trouwens, wij hebben ook een soort van 'renbaan' een mini zegmaar. Ik ga eens kijken of hij daarbij wel doorstapt, desnoods dat een keer in de week meepakken. Het is voor hem daar misschien intressanter, zodat hij minder snel denkt aan stil staan.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:45

ik heb dit ook al vaker meegemaakt. blijf ze toch vaak aandrijven en weer te stoppen als hij weer stil gaat staan gewoon meteen weer aandrijven, zonodig met zweepje erbij. Als er iemand bij is laat ik die weleens erachteraan lopen met een longeerzweep oid (zonder echt te gebruiken) om hem te leren door te blijven lopen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:49

Je bent me net voor maar wilde ook al zeggen, waarom probeer je niet eens naar 'buiten' te gaan. Daar zijn de meeste paarden een stuk meer voorwaarts. Ook hoeven ze daar niet telkens dat zelfde rondje in de bak te rijden.
Zijn er mensen in de buurt met wie je eens samen kan rijden? Het kuddegevoel van paarden maakt dat ze als een ander paard voor of naast ze loopt, ze meestal toch echt wel meelopen Haha!

Succes!

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 17:51

QuickSilver schreef:
ik heb dit ook al vaker meegemaakt. blijf ze toch vaak aandrijven en weer te stoppen als hij weer stil gaat staan gewoon meteen weer aandrijven, zonodig met zweepje erbij. Als er iemand bij is laat ik die weleens erachteraan lopen met een longeerzweep oid (zonder echt te gebruiken) om hem te leren door te blijven lopen

mm oke bedankt,
Ik heb vooral ook dat ik onbewust wil 'voorkomen' dat hij gaan stilstaan, dus daardoor zo veel drijf.
Is het beter om dan niet constant te drijven en wanneer hij aanstalten maakt om stil te gaan staan reactie geven of echt constant? Ik bedenk me wel dat het 1e dan beter is. Daar ook maar wat aan gaan doen dan Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:58

mijn paard deed dit ook, wat ik heb gedaan is een paar passen geen been dan even echt flinkdoorkomen, geen reactie knal(zweep), dan draaft ie misschien wel weg maar hij gaat wel snappen dat ie doormoet, die van mij is goed voorwaarts in de draf en de galop maar in stap dacht ie, mooi,we zijn klaar, het gaat nu een stuk beter, even aanpakken dus. Haha! is niet zielig hihi

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:02

Ja, wegdraven is dan niet erg. Je wilt tenslotte toch dat hij voorwaarts gaat! Dus dan ook niet tegenhouden Lachen Dus niet steeds aandrijven, maar als hij na het drijven niet reageert, een flinke hulp geven (eventueel zweep terwijl je de kuithulp geeft) en als hij gaat draven gewoon laten draven. Voorwaarts is voorwaarts!
Wat ook helpt, is iemand met een longeerzweep in de bak zetten. Dus als hij niet op je beenhulp reageert, longeerzweep erbij. Reageert hij daarna, geen been meer geven!! En zo oefenen.... Dit helpt echt! Succes Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:09

als je drijft dan moet het ook de reactie geven die je wilt en stapt je paard braaf door stop dan zelf met drijven. Dus drijven is voorwaarts eventueel met een tikje erbij van je stokje, reageert het paard, meteen de drijfhulpen stoppen. Stort hij in, actieve drijfhulp eventueel met stokje en bij reactie weer stoppen met je drijfhulp. Als je het goed uitvoert moet dit heel snel begrepen zijn volgens mij mits je wel consequent en optijd je hulpen geeft. Succes !

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:14

Troublesome schreef:
mm oke bedankt,
Ik heb vooral ook dat ik onbewust wil 'voorkomen' dat hij gaan stilstaan, dus daardoor zo veel drijf.
Is het beter om dan niet constant te drijven en wanneer hij aanstalten maakt om stil te gaan staan reactie geven of echt constant? Ik bedenk me wel dat het 1e dan beter is. Daar ook maar wat aan gaan doen dan Lachen

Dat is inderdaad vaak het probleem. Je gaat 'm zo zelf aan de gang houden, terwijl hij moet leren op eigen benen voorwaarts te blijven. Je moet ook elke keer je been even kunnen ontspannen tussendoor, op die manier komen je hulpen ook beter door. Wees maar duidelijk! Liever een keer aandraven als reactie op je been, dan geen reactie. Succes! Lachen