Hoe krijgen jullie de achterhand eronder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WonderLovee

Hoe krijgen jullie de achterhand eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:49

Hallo allemaal Haha!

Ik wil graag de achterhand van mijn pony er meer onder hebben Knipoog
Hebben jullie misschien nog wat tips of oefeningen? Lachen

Groetjes KImberley

Charissa_N

Re: Hoe krijgen jullie de achterhand eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:59

van voren iets in houden en toch been geven. als je paard goed nageeflijk is dan komt die achterhand vanzelf

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:59

Inderdaad goed voorwaarts-neerwaarts rijden en veel overgangen rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:03

Ik moet je toch teleurstellen, hier op bokt kunnen honderden tips gegeven worden, maar de achterhand eronder rijden is eerder een gevolg van , dan een truukje dat je aan kan leren.

ten eerste neem je een goede instructie aan de hand. Deze kan bepalen of je er al aan toe bent. Je kunt wel gaan liggenn klungelen met de tips die hier gegeven worden, maar voor je dat doet, moet de BASIS in orde zijn, de basis is activiteit in het lichaam, constant aan het been zijn, rechtgericht zijn. Een goede aanleuning, een ontspannen rug, en last but not least,een ruiter die een onafhankelijke zit heeft en het paard niet stoort in zijn bewegingen.

Daarnaast is frequent trainen een must. Paard/pony moet sterk genoeg zijn om op de achterhand te kunnen lopen.

Dus mijn tip is.. neem goede instructie in de hand.
Zegt je instructie dat de achterhand er bij komt als je been geeft en van voren opvangt... dan zou ik toch even een ander zoeken. Het ligt allemaal even wat ingewikkelder Knipoog

Edit :

de tips boven mij slaan dus m.i. kant nog wal.

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:22

Ben het met croosmonster eens. De achterhand van een paard is simpel gezegd de motor. Die moet goed geactiveerd worden door goed naar voren te rijden. Wat bij mij help is veel schakelen en wijken/voltes/schouderbinnenwaarts etc.

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:11

ha
ga eens wat oefenen met een longeerhulpteugel
en beslist geen slofteugel
voor tijdens het rijden een gogueteugel of een bijzetteugel. belangrijk hierbij is de benen er goed bij te houden!

succes

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:16

Een hulpteugel heeft juist weinig effect op de achterhand. Ook met een hulpteugel zul je die er gewoon bij moeten rijden.
Allereerst is de activiteit erg belangrijk. Een paard moet altijd goed voor het been zijn en in balans lopen.
Veel overgangen en schijnovergangen kunnen hier goed bij helpen. Maar je moet uiteraard ook goed kunnen aanvoelen wanneer het goed gaat en wanneer niet, een goede instructeur is daarbij erg belangrijk. En dus niet van voor opvangen en van achter erbij proberen te rijden. Klinkt leuk, werkt ook best een beetje, je scoort je winstpunten ermee, maar uiteindelijk loop je vast en kun je opnieuw beginnen met de basis (spreek uit ervaring).

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:13

een pesoa wil nog wel eens helpen!! en indd zo als veel gemeld veel overgangen rijden maar dan wel zodra je van bv. draf naar stap gaat meteen je been erbij en hem laten doorstappen!! maar dat geld ook van stap naar draf gaan enz. enz. en heb je al eens met balkjes geprobeerd? bij een van onze friezen was dit ook een probleem, maar hij had helemaal geen bespiering nu word dat wat sterker dus zet ze haar achterhand er ook meer onder!! (logisch) maar dit helpt wel echt:)