Haflinger lastig met sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Haflinger lastig met sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:01

Hallo allemaal!

Ik ben mijn Haflinger aan het beleren. Ik rijd haar bitloos. Net heb ik even buiten een stukje op haar gereden (een heel rustig ruiterpad, naast een fietspad). Ze is heel rustig en braaf. Alleen.. Soms wilt ze omdraaien en dan krijg je haar met moeite weer de goede kant op.
Ik probeer met mijn buitenbeen en buitenhand te sturen, maar ze maakt zich zo sterk, dat ik ook mijn binnenhand er (automatisch) bijpak. En ik moet soms ook wel wat trekken, voordat ze luistert. En als ze even geen zin heeft om de kant op te gaan die ik wil, kan ze zich ook sterk maken. Dit doet ze trouwens niet alleen buiten, maar ook gewoon bij ons thuis.
Ik heb er al veel naastgelopen en dan sturen, dat gaat prima. Maar als ik er op zit, doet ze net even wat lastiger.

Aangezien ik niet denk dat ze de enige Haflinger is die dat doet Knipoog, mijn vraag: Hoe lossen jullie dat op? En heeft iemand nog tips om haar wat lichter op m'n hand te krijgen?

Als ik onvolledig ben in mijn informatie hoor ik het wel. Lachen
Alvast bedankt!

Melia

Re: Haflinger lastig met sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:14

Neem les, als het in de bak al niet lukt, waarom zou je dan al het bos in gaan? De basis moet eerst goed zijn en die is over het algemeen het makkelijkst om het in de bak te leren (dmv lessen nemen!). We kunnen vanaf hier natuurlijk ook niet helemaal zien waarom ze zich omdraait en hoe jij het dan doet. Misschien doe je zelf wel iets fout, voel je je onzeker en breng je dit uit op je haf waardoor zij zich ook zo ineens om draait of gewoon aan het uitproberen is. Consequent zijn is erg belangrijk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 05:54

Je hebt een pony van 3 en die moet alle hulpen nog leren. Dat heeft niets te maken met een haflinger zijn. Dat hebben alle paarden. Ze moet nog leren begrijpen wat je bedoelt.
Natuurlijk wil ze omdraaien, want ze wil terug naar haar veilige plek/vriendjes. Naastlopen en sturen is iets heel anders dan erop zitten en sturen. Je pony heeft geen idee wat je buitenbeen betekent.

Ik zou je aanraden les te nemen met je pony samen. Zodat een instructeur kan kijken hoe je je paard de beenhulpen kan aanleren. Het inrijden van een jonge pony is iets heel anders dan rijden op een paard dat alle hulpen al kent.

Veel plezier samen met Janouk's half zusje.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:59

Ja, jullie hebben gelijk. Het was vooral een stukje afwisseling buiten, maar voorlopig kan ik het beter beperken tot wandelen buiten.

Ze begrijpt de hulpen ook al wel, maar moet ze inderdaad nog wel beter leren. Ik heb haar geleerd te wijken voor druk en dat kan ze ook. Als ik rechtuit rijd en ik laat haar dmv mijn buitenbeen en buitenhand iets opzij gaan, dan doet ze dat ook wel.
Ik heb wel eens vaker een pony ingereden, maar die maakten zich niet zo sterk, als ze de andere kant opwilden en waren makkelijker bij te sturen, vandaar dat ik dacht dat het met haar ras te maken heeft.

Ik probeer niet om eigenwijs te doen hoor, maar omschrijf even hoe ik het zie.
Maar bedankt voor jullie reacties, ik zal jullie tips opvolgen. Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:50

Hulpen in de bak zijn heel anders dan hulpen buiten.
In de bak maak je gebruik van de aanleuning aan het schot om rechtuit te gaan. Ze kan dan vooruit of naar binnen als druk geeft met het buitenbeen, buiten kan ze alle kanten op. Daarom denk ik nog steeds dat je hulpen nog niet goed bevestigd zijn. Probeer maar eens op de A-C lijn rechtuit te rijden en dan voor druk te wijken. Dat zal je nog niet meevallen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 11:26

Helemaal bevestigd zijn mijn hulpen inderdaad nog niet. Nou, gister toen ik buiten aan het stappen was, toen ging ik slingeren zeg maar. Van links naar rechts op het ruiterpad en daar luisterde ze juist heel goed naar.
Maar je hebt wel gelijk, dat ze dat wijken behoorlijk lastig zal vinden. Binnenkort krijgen we les. Eens kijken wat mijn instructrice zegt over hoe ik het moet doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:57

Omdat dit niet haflinger specifiek is.

HA ---> RT-P