2 vraagjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenkaXrambo

2 vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:41

Hallo iedereen,

Ik heb even wat probleempjes/ vragen aan jullie Bloos

1. Mijn verzorgpony racet als ik over de sprong zonder controle alle kanten op, geen stuur meer op
Vooral niet als hij naar links moet, vandaar:

2. Hij is op de linkerkant niet zo soepel in de mond, (veel op de linkerhand rijden dus) maar wat zijn ook goeie figuurtjes om te rijden?

Hopelijk willen jullie op een van deze of op alletwee antwoordt geven Haha!

Groetjes Jenka

Nadine_S

Re: 2 vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:17

Voltes rijden, wat wijken om hem soepeler te maken.
Bedoel je bij je eerste vraag tijdens de sprong? Dat weet ik namelijk niet. Anders veel terugrijden en weer vooruit rijden. Overgangen rijden.
Sterkte!

ps: er zijn vast bokkers die het beter kunnen uitleggen Lachen

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:20

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:23

1. Heb je wel controle als je niet springt? Dus als je gewoon rijdt? Als je dan ook geen controle hebt zou ik daar eerst mee beginnen. Als je geen controle hebt, betekent dit dat jij je pony niet de baas bent. Gehoorzaamheid moet je gewoon eisen, zowel in de omgang als onder het zadel. Jij wilt dat hij stilstaat, dan staat hij stil. Punt; geen discussie. Als jij degene bent die bepaalt wat er gebeurt, zul je dat ook zijn tijdens het springen.
Heb je wel controle tijdens het rijden zonder hindernissen, maar niet meer als je gaat springen? Dan zou ik dat, nogmaals, gewoon eisen. Niet je pony laten bepalen óf en wanéér hij springt. Mijn springinstructrice liet me vaak mijn paard plotseling halthouden voor de hindernissen. Ik weet niet of dat de goede oplossing is, maar zo vergeet je paard niet dat jij altijd nog degene bent die bepaalt wat er gebeurt.

2. Voltes en S'jes. Linksom, rechtsom, linksom, rechtsom. Volte sluiten, volte openen. Buiging naar binnen en naar buiten vragen en pas ontspannen als je paard mee-/nageeft. Verder verschilt het -zoals met heel veel andere dingen- per paard. Mijn paard is bijvoorbeeld weer wat losser na de galop.

Het belangrijkste: Heb je les? Jouw instructeur of instructrice kan je beter helpen dan wie dan ook hier op Bokt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:25

ehm, 1e vraag:
veel overgangen rijden, probeer gewoon rond de hindernis te dressuren en de sprong te laten voor wat het is voor je je pony onder je heb en hij doet wat jij wil, zora hij wil racen : niet die hindernis nemen.

Probeer ook zo af en toe lekker vrij te springen, zodat hij zelf leert dat als hij echt te snel gaat dat hij niet uitkomt Knipoog

het 2e, zoals Broccoli zegt : veel volte's.. Misschien paar slangevoltes, gebroken lijnen (en dat dan precies wenden op het moment dat jij wil Knipoog) stelling vragen op de lange zijdes, en ook inderdaad als het lukt wil wijken ook heel goed zijn Ja

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:38

ik zou beginnen met voltes te gaan rijden, waaronder slangenvoltes.
ook veel overgangen oefenen tot je er zelf moe van wodt. Haha!

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 15:03

Over 1; Ik heb vrijdag voor het eerst les gehad met mn vz, maar ik had een invaller, dus veel schiet ik daarmee (nog niet) op.
Over het algemeen in het rijden is hij heel braaf, hoofdje naar beneden enz. Soms versnelt hij, maar dat heeft hij al bijna zo goed als afgeleert.

Hij gaat denk ik zo snel na die sprongen omdat hij springen echt heeeeel leuk vindt, hij wordt dan enthousiast, té enthousiast....
Ik ga denk ik de volgende keer aan de longe wat in-uitjes doen, dan leert hij dat hij niet te snel moet Knipoog

2. Voltes dacht ik idd zelf ook al aan, stelling en wijken is moelijk omdat hij het verschil niet weet tussen sneller gaan en stelling enz.
Daar zijn we ook al hard mee aan de gang Bloos

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:05

Hij gaat denk ik zo snel na die sprongen omdat hij springen echt heeeeel leuk vindt, hij wordt dan enthousiast, té enthousiast....
Ik ga denk ik de volgende keer aan de longe wat in-uitjes doen, dan leert hij dat hij niet te snel moet quote:

wat bedoel je met": wat in-uitjes doen???

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 15:07

Een in-uitje is als een soort dubbel sprong, waar eigelijk geen galopsprong tussen zit Knipoog Dus de pony moet gelijk weer afzetten.

Ik ga dus voor het springen dubbele sprongen en in-uitjes doen, en balkjes galopperen Bloos

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:23

jenkaXrambo schreef:
Een in-uitje is als een soort dubbel sprong, waar eigelijk geen galopsprong tussen zit Knipoog Dus de pony moet gelijk weer afzetten.

Ik ga dus voor het springen dubbele sprongen en in-uitjes doen, en balkjes galopperen Bloos

weer wat geleerd, thanx

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:19

Hee,
Dat probleem va neht springen heb ik vaker gezien en gehad.
Hoe ik het gedaan hem is heel simpel,
je gaat eerst gewoon balkjes lopen enz, gewoon in stap. Dan ga je erover draven. Dan maak je een mini-kruisje en stap je erop af, en draaf je de laatste 2 meter. Als dat goed gaat 3 meter, enz enz. Dan maak je hem weer hoger, gaat die weer te hard, ga je weer korter aandraven. Zo bouw je op. Dat die steeds blijft luisteren, met zulke kleine kruisjes kan je goed oevenen, want ze zijn heel laag.

Als je zo opbouwd komt het helemaal goed.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:25

^Het is meer ná de sprong Bloos

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:31

Na de sprong? dan zou ik zeggen probeer direct na de sprong een figuur of oefening in de zetten die hij niet al te makkelijk vind, zodat hij daar mee bezig moet in plaats van race Lachen

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:46

1. Enkele meters na de srpong een balk leggen ,
Zodat hij wel moet terug komen ..
Niet te hoog springen en proberen dadelijk stil te zetten ,

2. By de mijne helpt het om heel veel na te geven als ze lost , veel voltes en slangevoltes te rijden , te wijken , en vooral veel schoudervoor en schouderbinnenwaarts !
( en vooral op de buitenteugel rijden , ! )

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:39

Dank jullie allemaal! Haha!

Zo'n balk zou wel eens kunnen helpen, ik zal het eens voorstellen...

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:54

jenkaXrambo schreef:
^Het is meer ná de sprong Bloos

Als je haar rustig hebt voor de sprong, lukt het op die manier ook wel na de sprong, want je springt bijna niet, dus kan je dr als het goed is ook weer makkelijker terug halen. Gewoon na de sprong vaak gaan halthouden.

Groetjes!