hoe een paard trainen met een weke rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

hoe een paard trainen met een weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:16

Ik rijd sinds 5 weken op een 4 jarige Friese merrie. Ze is dus net zadelmak. Nu heb ik van 2 mensen gehoord dat ze een weke rug heeft. Hoe kan je een paard die een weke rug heeft het beste trainen? Waar moet je op letten?

Ik rijd nu 4 keer in de week een half uurtje. Ik ben van plan om nu 3 keer in de week te rijden en 1 keer in de week te longeren met een pessoa. Is het verstandig om een paard die een weke rug heeft te longeren met een pessoa?

Graag reacties en tips!

Charlottte

Re: hoe een paard trainen met een weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:18

je moet er goed opletten, dat ze altijd extra goed over de rug loop, je moet haar veel diep en rond rijden, en veel voorwaartsneerwaarts zodat ze haar rug leert oprekken

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:20

oke bedankt voor je tip! Daar kan ik wat mee!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:21

en het is goeds als je haar longeert met pessoa Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:34

Op elk moment naar de hand toe rijden. Ook op het moment dat het paard zijn rug weg wil drukken ( want ik verwacht dat dat vaak het geval zal zijn ), moet je zorgen dat je makkelijk blijft aan de voorkant. Als je de achterkant weer aan het werk krijgt, moet het paard voor in je hand gaan zakken.
Ik zou ook veel wisselen in houding. Wat ronder, wat lager en af en toe boven in. Dit moet allemaal gebeuren met je been en je zit. Hij moet zijn rug leren gebruiken.
Succes!

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 09:05

bedankt voor de reacties! Het valt eigenlijk wel mee dat ze haar rug wegdrukt. Ze is heel snel nageeflijk en loopt soms iets te diep. dan probeer ik haar naar voren te rijden, zodat ze haar neusje iets uitschuift. Gaat heel goed! Ik verneem zelf eigenlijk geen problemen met rijden ( nog niet), het is een heel fijn paard! Ik stel haar inderdaad soms wat dieper in en dan wat meer opgericht en ook voorwaarts/ neerwaarts.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:33

springen aan de longe in uitjes 10 achter elkaar het liefst aan een bijzetje van elstiek dat ze wel haar neus naar voren kan doen.
op een gegeven moment met die bijzetjes gaan ze lekker over de ruggetje springen zo train je haar benen en rug..
buiten rijden lekkeren lange stukken is ook geweldig voor een jong beestje..