Bokken tijdens galop, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoetje28

Bokken tijdens galop, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:59

Hallom

Ik heb een pony van 4 jaar oud. Het rijden gaat heel goed, behalve het rechtsom aanspringen in galop. Linksom is geen probleem, maar rechtsom wel. Als ik m longeer met of zonder zadel doet ie het niet, maar zodra ik of mijn kleine zusje erop zit en rechtsom wil aangalopperen geeft ie een dikke bok en springt dan wel goed aan. Als ie niet bokt, komt ie rechtsom niet in de goede galop. Weet iemand hoe dat komt?? Het zadel klepperde ook op z'n rug en nu heb ik er een pad onder gedaan, zodat het zadel niet meer kleppert. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn???

Inujojo

Re: Bokken tijdens galop, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:03

Het is mogelijk dat je zadel niet past.. Een pad eronder doen verdoezelt het probleem alleen maar, neemt het niet weg, dus ik zou dat even na laten kijken door iemand die er verstand van heeft.
Is de hand waarop je paard bokt toevallig ook zijn slechtere kant? Ik heb het ook weleens met mijn merrie op de linkerhand, waarop zij tijdlang aanzienlijk stijver is geweest dan op de rechterhand, volgens mijn instructie was dat het effect van het wat vast zitten in de spieren en in de rug, waardoor ze niet helemaal lekker aan kon springen. Kijk daar eens naar.
Laatst bijgewerkt door Inujojo op 11-07-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:06

Misschien toch er even iemand naar laten kijken die verstand heeft of het zadel wel goed ligt, een klapperend zadel is een niet passend zadel, dit los je waarschijnlijk niet op met een pad.
dat hij dit tijdens longeren niet doet kan net de druk zijn die hij dan niet op het zadel heeft en als je kleine zusje erop zit kan het toch drukkend zijn op een plek die voor hem niet fijn is.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:16

Mijn pony deed dat in het begin ook altijd Knipoog
Maar nu gaat dat veel beter. Ik denk dat het komt omdat je pony nog zo jong is dat ze een beetje moeite heeft me de rechter galop. En als jij aangaloppeerd dan kan je jouw pony "helpen" met galoppeeren (met evenwicht enz) en als jouw zusje dat nog niet zo goed kan (? dat neem ik aan gezien ze jonger is Bloos) Lost je pony dat op met een bok, gewoon goed doorblijven oefenen, en rechte stukken galoppeeren, dat hielp bij mij ook igg. En je mag je pony (als het iig niet aan het zadel ligt zoals hierboven genoemd) als ze blijft bokken best een tik geven

groetjes eileen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:17

oh sorry, ik zag niet dat ze het ook bij jouw deed en niet alleen bij je zusje Bloos.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:30

Eerst zorgen dat het zadel goed past, dat kan zeker de oorzaak van het probleem zijn. Als de pony last heeft van het zadel is het logisch dat ze bokt.

Mocht de pony (mits het zadel goed past) nog steeds bokken met aangaloperen, dan streng aanpakken d.m.v. een schop of een tik met de zweep. Jonge pony's willen tenslotte wel vaker van dit soort grappen uithalen en deze moet je zo snel mogelijk afleren. Lachen

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:36

Een zadel mag zonder een dekje eronder, onder het rijden niet klepperen. Als die dat wel doet ligt het zadel niet goed. Ook al kleppert die niet met pad. Als ik jou was zou ik dus een ander zadel komen. Laat een zadelmaker komen, of iemand van een paardenzaak. Misschien heeft je paard pijn in zijn rug op die plek, of last van zijn ben??

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:42

Zadel nakijken is altijd goed in zo'n gevallen want een zadel moet goed passen. Maar misschien is er ook iets anders aan de hand... Want het feit is wel dat het paard het bij de linkergalop niet doet. Mischien doe je zelf iets verkeerd als je op de rechter hand rijd. Of misschien zit het paard vast aan de rechter kant.
Ik weet niet of je les pakt maar ik denk dat een goede instructeur in ieder geval goed kan helpen Lachen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:47

De mijne deed ( en doet nog steeds af en toe ) hetzelfde ,
Iedere keer bokken ,
Het was eigenlijk verzet op een net niet licht genoege hulp ( maar bij een zachtere begreep ze hem toen nog niet )
By ons heeft het geholpen om gewoon de gulden middenweg te zoeken ...

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:50

Flugel schreef:
Eerst zorgen dat het zadel goed past, dat kan zeker de oorzaak van het probleem zijn. Als de pony last heeft van het zadel is het logisch dat ze bokt.

Mocht de pony (mits het zadel goed past) nog steeds bokken met aangaloperen, dan streng aanpakken d.m.v. een schop of een tik met de zweep. Jonge pony's willen tenslotte wel vaker van dit soort grappen uithalen en deze moet je zo snel mogelijk afleren. Lachen

sluit ik me bij aan.

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:50

lindake schreef:
Zadel nakijken is altijd goed in zo'n gevallen want een zadel moet goed passen. Maar misschien is er ook iets anders aan de hand... Want het feit is wel dat het paard het bij de linkergalop niet doet. Mischien doe je zelf iets verkeerd als je op de rechter hand rijd. Of misschien zit het paard vast aan de rechter kant.
Ik weet niet of je les pakt maar ik denk dat een goede instructeur in ieder geval goed kan helpen Lachen.

dat denk ik ook

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:54

Meestal ligt de oorzaak van dit soort bokkesprongen erin dat je paard nog niet sterk genoeg is om gesloten aan te kunnen galopperen. Als hij veel terug komt (misschien wel onbedoeld) voor het aangalopperen gaat hij 9 vd 10 keer in een bok weg.
Wat meer voorwaarts rijden voor de overgang is dan vaak al voldoende.

Hem flink op z'n kop geven voor de bok heeft in zo'n geen enkele zin en levert alleen maar meer spanning op voor het aangalopperen, waardoor hij de volgende geheid nog hoger de lucht in gaat.

Een goed passend zadel mag niet klapperen, laat daar zeker iemand naar kijken.

Bij dit soort problemen heb je instructie nodig, zoek dus iemand om je hiermee te helpen!

Veel succes!

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:14

Ik denk dat als je zeker weet dat het zadel past het best zonder zadel , als je dat kan ? kan oefenen. Zo voel je precies welke spieren die gebruikt met aanspringen die kan je dan gaan trainen. als je bijvoorbeeld voelt dat een spier links het niet soepel doet kan je veel voltes rijden en op de volte aanspringen zodat die spier aan het werk wordt gezet Knipoog

suc-6