ontspannen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

ontspannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:26

Zijn er oefeningen voor ontspannen rijden?
Zodat je paard zich ontspant en jij zelf ook.

Ik ben wel snel gespannen op een paard waardoor ze juist ook gespannen worden.
Hebben jullie hier oefeningen voor?

diablolover

Re: ontspannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:42

voor de pony: hem proberen goed voorwaarts/neerwaarts te laten rijden, en hzm de teugels uit de hand laten kouwen.
voor jou: gewoon zelf proberen te ontspannen door diep in en uit te ademen en een beetje vertrouwen te hebben in het paard en jezelf;)

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:13

Ik ben het daar helemaal mee eens. Als je je teugels al wat losser houdt kan je daar minder spanning in over brengen en zal je pony langer en lager gaan lopen. Hierdoor kan je zelf ook meer ontspannen.

lotusbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:01

als jij je niet goed kan onspannen kan je muziek op zetten. zo kan je paard ook niet reageren op geluiden van buitenaf.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:11

wessjuhh schreef:
Ik ben het daar helemaal mee eens. Als je je teugels al wat losser houdt kan je daar minder spanning in over brengen en zal je pony langer en lager gaan lopen. Hierdoor kan je zelf ook meer ontspannen.

Ben ik het ook mee eens.
Mijn paard wordt vaak ontspannend als hij wat langer stapt en losdraafd, dus ook gewoon met hele lange teugel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:16

Ik begrijp uit je profiel dat je op manege paarden rijd? Dan is het de taak van je instructrice om jou een fijn lesuurtje te geven.
Misschien is ze wat streng? Of moet je dingen doen die je niet helemaal begrijpt? Rij je op je lievelingspony ook gestrest of alleen op andere paarden?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:18

Sky_Sam_Floo schreef:
wessjuhh schreef:

Ben ik het ook mee eens.
Mijn paard wordt vaak ontspannend als hij wat langer stapt en losdraafd, dus ook gewoon met hele lange teugel.

Ik ben het hier deels mee eens. Het is inderdaad een goede oefening, maar als jij echt gespannen als een veer op je paard zit, wordt je paard zenuwachtig als een dolle. Dan is het moeilijk om je paard opeens die ruimte te geven. Ik weet niet of dit van toepassing is op tamaartjeee, maar ik heb dit zelf ook. En dan kan je wel zeggen (zoals mijn instructeur destijds deed): gewoon doen, maar zo makkelijk is het niet.

Het heeft mij heel erg geholpen om allereerst te focussen op je zit en houding, zonder te veel van jezelf te vragen. Begin aan de longe, bij voorkeur zonder zadel, en laat iemand je corrigeren. Leg desnoods een knoop in de teugels! Dit helpt enorm om je schouders en rug meer ontspannen te houden terwijl je meer gaat rijden op je zit. Dit kun je natuurlijk steeds verder uitbreiden: zonder longe en zonder zadel, met een halster of bitloos hoofdstel enz.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Succes ermee!

edit: als je op een manege rijdt, kun je natuurlijk een aantal keer een privé les aanvragen, dan krijg je optimale aandacht.

_Ilse__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:56

Ga vaak na bij jezelf of je er gespannen op zit. Als je dit vaak doet voel je op een gegeven moment al snel aan of je gespannen bent. Als dat het geval is moet je proberen om weer te ontspannen, dmv rustig ademhalen en je concentreren op je spieren zodat je voelt of ze ontspannen/gespannen zijn of niet. Desnoods doe je dit door terug te gaan naar stap of gewoon de teugels wat langer maken
Succes!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:00

Klinkt mischien stom, zingen! Raar maar waar, het heeft bij mij ook geholpen Haha! .

_Ilse__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:14

Ja! Of gewoon een beetje neuriën als je net zo zuiver als ik (ahum) kan zingen Tong uitsteken

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:29

Ik kan ook niet zuiver zingen hoor Knipoog . integendeel Koe .
Maar als je zingt heb je een andere ademhaling dan wanneer je neuriet, en het gaat vooral om de manier van ademen. Dat heb ik tenminste van mijn vriendin geleerd die zangeres is.

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:34

toen ik heel vroeger nog op de manege reed, deden we wel eens gymnastiek oefeningen met de paarden. (hoofd paard zo ver mogelijk laten draaien, oren aanraken, achterstevoren zitten.. etc etc) is ook echt ontspannend en leuk

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:37

Het lijkt me handig dat je eerst eens kijkt waar de spanning bij jezelf vandaan komt, is het angst of heeft het met hele andere dingen te amken? Zodra je dat weet kun je daar als eerst wat aan doen, zodra jij ontspannen op je paard stapt breng je ok rust over. Voorderest voorwaarts,neerwaarts veel voltes enzovoorts, beetje gymnastiseren van je paard, als het goed is gaat hij dan ook meer ontspannen.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 16:55

wij hebben ook voltige waar ik aan mee doe en dan heb ik nergens last van en Goofy kan ook zo gek als die wil doen dat maakt me niet uit maar een ander paard..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:04

Ik ben bezig met een serie thuis-oefeningen voor ruiters op youtube. Misschien staat er iets voor je tussen: klik op de link in m'n onderschrift.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 11:01

aerdenhout1 schreef:
Ik begrijp uit je profiel dat je op manege paarden rijd? Dan is het de taak van je instructrice om jou een fijn lesuurtje te geven.
Misschien is ze wat streng? Of moet je dingen doen die je niet helemaal begrijpt? Rij je op je lievelingspony ook gestrest of alleen op andere paarden?

nee daar heb ik op gereden en ben ik bang geworden (bij ons zeggen ze ook als je al bang bent word je daar alleen maar banger gemaakt en dat is bij mij gebeurt) , nu verzorg ik paarden op een pensionstal waar ik een beetje voor mezelf rijd en af en toe een priveles of voltigeles.

Ik rij nu alleen op Goofy maar de laatste tijd ook minder doordat Goofy minder plezier aan het rijden beleeft doordat ik wat te groot ben dus doe ik vooral vrijheidsdressuur of ik rij heel even.
Bij de voltige heb ik nergens last van, en Desteny waar ik les op wou heeft nu een peesblessure en gaat daarna weg.

O ja de instuctrice is heel goed, ze is niet heel erg streng maar wel erg duidelijk je weet waar je aan toe bent.
Maar ze is nu ziek dus zal denk ik een tijdje geen les geven.

Maar eigenlijk wil ik niet op andere paarden, op Desteny heb ik ook de heletijd met een riempje aan het zadel gereden want dan voel ik me zekerder dan hoef ik hem niet eens te gebruiken ofzo.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:09

klinkt maf maar ik ga altijd naar mij ademhaling luisteren.. gewoon hoe je ademhaalt (helpt bij mij heel goed)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:34

Je kan ook eerst wat grondwerk/aan de hand werk doen. (weet niet of dit wel kan op manege maar oké). Zo kan je je paard lang en laag laten lopen en is de aandacht al wat meer bij jou en loopt ie goed ontspannen. Als je er dan daarna op gaat heb je misschien wat meer vertrouwens doordat het paard al ontspannen is.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 19:36

kinuh schreef:
Je kan ook eerst wat grondwerk/aan de hand werk doen. (weet niet of dit wel kan op manege maar oké). Zo kan je je paard lang en laag laten lopen en is de aandacht al wat meer bij jou en loopt ie goed ontspannen. Als je er dan daarna op gaat heb je misschien wat meer vertrouwens doordat het paard al ontspannen is.

Ik rij niet op een manege en ik doe nu alleen maar grondwerk Clown

djoeke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:47

je kunt voorwaarts neerwaarts rijden,, met de teurgels wat langer.. ontspant je pony zich ook in zijn rug