Dribbelen en Niet buigen(links om willen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazan

Dribbelen en Niet buigen(links om willen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 17:50

Hallo,
Ik rij en 7jarige welsh
Hij is 6jaar dekhengst geweest in engeland en nu ongeveer 5 a 6maanden ohz.
NU wilt hij niet:

Linksom buigen op de volte en stilstaan,etc,etc hij zit muurvast aan links) Rechts is die heel erg soepel.
En hij dribbelt heel erg en wilt niet normaal lopen.
En hij vindt halthouden erg moeilijk...

Iemand tips?

Alvast bedankt.

Gr

dylight

Re: Dribbelen en Niet buigen(links om willen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:54

gewoon op links niet sterk worden in je hand gewoon heel rustig blijven en als hij gaat dribbelen in de draf moet je hem eerst horizontaal proberen te krijgen dat hij zn nek laat vallen als hij zn nek laat valen dribbelt hij nie meer..!!!

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:22

dat hij niet wilt halthouden is denken een deels ongeduldigheid. Probeer dat gewoon rustig optebouwen met in het begin niet te lang willen wachten maar gewoon met en met. En dat het paard vast zit op links kan ook misschien iets medisch zijn. Misschien wat vaker longeren en om hem op links wat losser te krijgen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:18

Als ik jou was zou ik eens bij het begin beginnen, hij kan nog niet eens fatsoenlijk galopperen dus ik vrees dat het hem in de basis zit...

In stap beginnen, paard lekker lang laten worden in de bovenlijn, niet de teugels strak aannemen maar hem lekker op z'n eigen benen rond laten stappen. Dat hij wat vlot is maakt niet uit, hij heeft immers zijn balans nog niet goed gevonden.

Met deze stap lekker een paar voltes linksom rijden, rechtsom rijden. Ze hoeven niet klein te zijn, als hij maar lekker meebuigt. Ook hierin niet aan z'n smoeletje zitten maar hem lekker laag op z'n eigen benen laten lopen.

Wanneer hij lekker los is aandraven, ook hierin hem proberen laag te houden maar absoluut niet strak aan de teugels. Hem lekker op z'n eigen benen laten lopen. Als hij over de rug loopt zal hij ook niet meer zo rennerig zijn. Wanneer hij lekker op z'n eigen pootjes loopt zal hij ook meer balans vinden, waardoor halthouden uiteindelijk met minder problemen verlopen.

Verder veel overgangen rijden, stap - draf - stap - halt - draf. Min mogelijk teugel, zo veel mogelijk op je benen. Daar zal die aan moeten wennen, maar oefening baart kunst. Knipoog
Ook als je aan de galop begint, veel kleine stukjes. Niet hem in één keer 12 rondjes door de bak heen jagen met de aankondiging "ik hoop datie hier van heeft geleerd"... (niet jij hoor Knipoog )

Ik denk vooral dat je met hem zo weinig mogelijk met je hand moet doen... Omdat hij zichzelf anders hol trekt en rennerig wordt, zo ongeveer het tegengestelde wat je eigenlijk wilt bereiken..

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:26

MIk_ bedankt voor de tip...
sta jij toevallig ook ook op ten bosch?

Ik ben de BIJRIJDSTER va sam...

Mentbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:23

Snelle korte ophoudingen maken en daarna ontspannen!

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:47

Mijn pon zat eerst ook vast op links,maar dat moet je gewoon opbouwen dus telkesn wat langer o[p links rijden veel voltes en slangenvoltes rijden! lekker soepel! over het halthouden, als je gaat stilstaan en hij staat ook maar 2 seconden stil. meteen goed belonen met je stem en halsklopjes! en dat een paar keer achter elkaar herhalen daarna gewoon weer verder gaan met rijden! als je een paar dagen bezig bent geweest meot je wel wat meer gaan evrwachten en hem vragen of hij 4 sec. wil stilstaan, en dat gewoon telkens langer opbouwen! het is een lange weg maar ik hoop dat het lukt!
Succes!
Haha!

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:50

Hoi,

Zelfde commentaar als Mik, zoveel mogelijk verschillende oefeningen doen en bij het begin beginnen.
Begin maar veel op rechts op de volte dan kun je een paard het beste bewerken.
Doet hij het goed op rechts ga je een keer linksom, probeer los te laten, pakt hij weer vast ga je weer rechtsom. Zo kun je dan uitbouwen. Het doet hem linksom gewoon wat zeer dan daar wilt hij onderuit vandaar het dribbelen enz. Langzaam weer opbouwen.
Wat ook goed helpt is wanneer je op een volte stapt laat je je paard zijn binnenachterbeen omzetten naar binnen toe. Dan krijg je een beetje schouderbinnen op de volte. Doet hij dat een paar passen braaf volg je de volte weer. Het maakt niet zoveel uit hoe hij dan voor is als hij zijn binnenachterbeen maar omzet. Hier wordt de rug van je paard goed los van.
Later kun je vanuit daar ook gaan aandraven of galopperen. Dan zul je voelen dat de achterhand meteen goed ondertreedt vanuit die oefening.
En balkjes draven is ook heel goed voor de loswerking!

Misschien heb je er wat aan.

Gr M

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:55

kazan schreef:
MIk_ bedankt voor de tip...
sta jij toevallig ook ook op ten bosch?

Ik ben de BIJRIJDSTER va sam...

I know Knipoog zie profiel, en DAS paard Knipoog