vreselijke houding...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_ichje

vreselijke houding...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:53

Hallo allemaal,

Ik merk steeds meer hoe verkeerd ik eigenlijk zit ... Verdrietig
Het eerste waar ik achter kwam zijn mijn voeten en benen. Ik weet al best lang dat ik mijn onderbenen een beetje bewoog bij het lichtrijden. Ik kreeg toen van mijn (voormalig) instructrice wel een goede tip, ik zette te veel gewicht op mijn benen, ik moest meer met mijn heupen rijden ipv op mijn benen.
Daarna heb ik gemerkt (als eerste eigenlijk bij het zonder beugels rijden) dat ik mijn tenen naar buiten stak, en dan de ene voet meer dan de andere Tong uitsteken (vooral in galop)
Ik heb geprobeerd erop te letten, maar ik span me alleen maar meer om mijn tenen naar binnen te draaien.
Ik weet dat ik mijn hakken naar beneden moet doen, dat doe ik meestal wel, maar nu kom ik dan vanzelf bij het volgende probleem:
Bij het drijven trek ik mijn benen op Hamer
Ik heb geen idee hoe ik ervoor moet zorgen dat ik dat niet meer doe... en mijn instructrice is helaas alleen maar bezig om ons aan de teugel te laten rijden en let niet op onze houding
(heb hier ook echt geen zin meer in want ik heb het gevoel dat ze het ons verkeerd leert, alsof het een oefening is, die je zo eventjes voor elkaar moet krijgen door je hand vast te zetten en hem dan tegen je hand aan te drijven Hamer , misschien is dit wel een goede manier, of vat ik het verkeerd op maar het voelt niet goed, ze ontspannen namelijk niet en ze gebruiken hun achterhand niet...).
Maar goed, op echte hulp van de instructrice hoef ik dus ook niet te hopen, ik kan het wel vragen en dan zegt ze er misschien 1x iets van...

Dan nog 1 ding:
Mijn beenhouding is sowieso verkeerd, ik leg mijn benen te ver naar voren en zit zelf te ver naar achteren, misschien kan dit er ook iets mee te maken hebben dat ik mijn benen zo beweeg?
Verder trek ik mijn benen ook op bij het doorzitten, maar dan weer niet bij het doorzitten als ik zonder beugels rijd (of in elk geval minder).

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet alleen om het rijden met een manege paard mocht dat iets uitmaken, ik rijd ook 3 dagen met een draver, waar ik ook erg moeilijk op kan doorzitten.
(mocht een foto nodig zijn om het goed te beoordelen heb ik die eventueel wel...)
Tips zijn heel erg welkom!

RoodZonnetje

Re: vreselijke houding...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:58

Misschien zoek je nog teveel steun bij je beugels, en heb je dus nog niet een heel onafhankelijke zit? Probeer te zitten op je kont alsof je door je paard heen wil zitten, echt op je billen zitten dus, maar wel de bewegingen van het paard volgen en je ontspannen mee laten voeren.
Rijd je veel op kleine paarden? Ik merk dat ik ook heel snel de neiging heb om mijn benen op te trekken om te drijven, omdat ik anders voor mn gevoel niet doordring met mn kuiten ofzo Tong uitsteken

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:03

Ja ik denk inderdaad dat dat is waarom ik mijn benen optrek, ik wil echt merken dat ze mijn hulp voelen xp en dus vooral bij manegepaarden is dat soms wel nodig, maar ik doe het dus ook bij mijn verzorgpaard ...
Ik ben zelf maar 1.60m dus ik rijd meestal op paarden van rond 1.55 of kleiner =]
Het kan best zijn dat ik veel steun op mijn beugels zoek Knipoog daar heb ik ook aan gedacht, maar het rare is dat ik bij het doorzitten met beugels mijn benen ook optil, zodat ik er juist niet op steun.
Ik voel inderdaad bij het zonder beugels rijden wel dat ik meer zit, zou het dan goed zijn als ik dat echt regelmatig doe?
En bedankt voor je reactie Lachen

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:07

Had dat toen ik begon met rijden ook best wel vaak,
heel vaak zonder zadel/beugels gaan rijden en is mijn zit echt
vele malen beter.

En misschien een andere instructrice/instructeur zoeken ?

ponyfreakXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:10

Inderdaad vaker zonder zadel rijden.
Krijg je ook meer evenwicht van Knipoog
Heeft bij mij ook heel erg goed gewerkt.
Nog een tip, ik zou een andere instructrice zoeken, je houding is best wel belangrijk, dan kan je daarna wat meer dressuurdingetjes gaan leren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:28

Dat optrekken van je benen kan best een gewoonte geworden zijn, ik doen 't ook, al is het helemaal niet nodig bij mn bijrijdpaard. Misschien kan je een vast punt nemen in de bak waarop je steeds controleert hoe je je benen houdt en je hulpen geeft?

Als je gaat doorzitten en je hebt moeite met je balans ga je raar genoeg juist je benen optrekken, om je balans zo te hervinden (werkt alleen helaas niet Tong uitsteken). Benen echt recht langs je paard naar beneden laten "bungelen", alsof er enorme gewichten aan hangen.

Ik denk dat zonder beugels/zadel rijden zeker zal helpen, omdat je dan je beugels niet meer als steun hebt. Eventueel kan je zelfs zonder teugels rijden, als je iemand kan vinden die je paard kan longeren. Dan leer je de bewegingen van je paard ook veel beter aanvoelen en kan je je helemaal op je zit concentreren Lachen

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:29

Goed op je billen zitten en je hielen naar achter drukken. Laat je meevoeren met je paard en porbeer ontspanen te gaan zitten. Niet naar voren gaan hangen, dan kan het zijn dat je je benen ook gaat trekken. En zoals ponyfreakXXl al vermeldde, andere instructrice zoeken, je houding is uiterst belangrijk!

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:48

Dank jullie wel voor de reacties! Ik heb er zeker wat aan!
Ik heb er alleen nog wel een paar vraagjes over;
Ik rijd af en toe natuurlijk ook zonder zadel, de laatste keer was op een vlotte ex-draver (niet mijn verzorgpaardje). Hij reageert erg goed op je been en zit, maar ik moet er wel bij zeggen dat hij voorzichtiger leek toen ik er zonder zadel op zat.
Zonder zadel had ik niet zo veel problemen, op de een of andere manier lukt het me zonder zadel of beugels beter om mezelf lang te maken, misschien omdat ik het leuk vind om te doen? misschien ontspan ik me daardoor? In elk geval heb ik een beter gevoel bij het zonder zadel of beugels rijden dan bij het doorzitten met beugels...
Kan het zijn doordat ik te ver naar achter zit, dat ik daarom mijn benen te ver naar voren doe en daardoor geen goed evenwicht heb?

Ik heb van een instructeur, lang geleden wel een hele goede oefening gehad; 2x staan en dan 2x zitten (of 1x) hierdoor moet je je evenwicht wel bewaren en zou je beenligging vanzelf ook goed moeten zijn. Dit heb ik wel al een paar keer geprobeerd op mijn verzorgpaard, soms gaat het een heel stuk goed, en soms rijd ik echt waardeloos ...

Over de instructice hebben jullie gelijk ... ik zit ook heel lang te bedenken waar ik het beste heen kan gaan ... helaas weet ik niets buiten de manege, er is wel een andere manege, daar ga ik dan eens rondkijken en ik hoop dat daar een instructeur rondloopt die eerst zorgt dat je het paard niet tot last bent voor we aan de teugel gaan rijden enz.

@ Denihy: mijn hielen naar achter drukken zou misschien ook kunnen helpen, alleen hoe kan ik daarvoor het beste zorgen zonder dat ik naar voren ga zitten of dat ik mijn benen weer op ga trekken?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:09

M_ichje schreef:
Ik rijd af en toe natuurlijk ook zonder zadel, de laatste keer was op een vlotte ex-draver (niet mijn verzorgpaardje). Hij reageert erg goed op je been en zit, maar ik moet er wel bij zeggen dat hij voorzichtiger leek toen ik er zonder zadel op zat.
Zonder zadel had ik niet zo veel problemen, op de een of andere manier lukt het me zonder zadel of beugels beter om mezelf lang te maken, misschien omdat ik het leuk vind om te doen? misschien ontspan ik me daardoor? In elk geval heb ik een beter gevoel bij het zonder zadel of beugels rijden dan bij het doorzitten met beugels...
Kan het zijn doordat ik te ver naar achter zit, dat ik daarom mijn benen te ver naar voren doe en daardoor geen goed evenwicht heb?

Ik heb van een instructeur, lang geleden wel een hele goede oefening gehad; 2x staan en dan 2x zitten (of 1x) hierdoor moet je je evenwicht wel bewaren en zou je beenligging vanzelf ook goed moeten zijn. Dit heb ik wel al een paar keer geprobeerd op mijn verzorgpaard, soms gaat het een heel stuk goed, en soms rijd ik echt waardeloos ...

Over de instructice hebben jullie gelijk ... ik zit ook heel lang te bedenken waar ik het beste heen kan gaan ... helaas weet ik niets buiten de manege, er is wel een andere manege, daar ga ik dan eens rondkijken en ik hoop dat daar een instructeur rondloopt die eerst zorgt dat je het paard niet tot last bent voor we aan de teugel gaan rijden enz.

@ Denihy: mijn hielen naar achter drukken zou misschien ook kunnen helpen, alleen hoe kan ik daarvoor het beste zorgen zonder dat ik naar voren ga zitten of dat ik mijn benen weer op ga trekken?

Ik heb het verkeerd uitgedrukt, je moet je hielen naar beneden drukken en je kuiten goed rond je paard sluiten. Als je je hielen naar beneden drukt en goed je schouders naar achter leunt blijven je benen automatisch zitten hoe ze moeten zitten.

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:09

M_ichje schreef:

Ik heb het verkeerd gezegd, je moet je hielen naar beneden drukken.Als je je hielen naar beneden drukt ik schouders goed naar achter en ontspannen zit dan blijven je benen automatisch tegoei zitten.
Laatst bijgewerkt door Denihy op 10-07-08 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:11

Denihy schreef:
M_ichje schreef:

Misschien zit je iets te kort ?