verkeersmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shakira1

verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:49

Hallo, ik heb een arabische merrie van 5 jaar van het type super-nerveus . In de omgang en onder het zadel valt dit goed te controleren, in de piste schrikt ze vrijwel nooit, tenzij de tractor aan staat. Ik slaag er na een tijdje wel in om haar gewoon naast de tractor heen te laten rijden, maar dan wil ik haar naar de weide doen en schrikt ze zich dood. Ze is nog nooit buiten geweest en volgende week gaan we een hele dag gaan wandelen tijdens de kampen. Ik weet niet of ik er nu gewoon maar moet mee naar buiten gaan of het voor gezien houden. Ik moet dus een beslissing maken tegen volgende week... En ik weet dat als het niet ga proberen, dat ik het waarschijnlijk nooit ga doen. In onze manege zijn ze altijd gewoon in groep met de paarden naar buiten geweest en die waren meteen verkeersmak. Wat zouden jullie doen?

fro

Re: verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:00

Paarden zijn in een groep minder bang dan alleen. En ze nemen snel een bepaald gedrag over.
Als jouw pony ziet dat de rest zich er niet aan stoord dan weet zij: 'o het is niet eng'
En zal zij ook doorlopen en zich er niet aan storen.
Je kunt wel alleen in de bak gaan rijden maar dan zal je nooit een leuke buitenrit met je pony doen.
Eens moet de eerste keer zijn.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:13

ik zou alleen gaan! gewoon overbluffen en meenemen! Ga met 2 man, dan heb je nog altijd een hand over en en sein even naar het verkeer dat ze rustig moeten rijden..

In het begin zal ze overdonderd zijn maar als het goed is zoekt ze steun bij jou.. gewoon een liedje zingen (goed voor je eigen ademhaling en daar worden ze rustig van..) en veel tegen der praten en belonen.. praat haar er door heen, dan is ze zo verkeersmak!

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:15

gaan met die banaan!! aan een touwhalster heb je vaak wat meer controle, en in een groep met brave paarden is het best veilig! succes!!

_abnormaal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:17

gewoon gaan, niet aanstellen.
Paarden zijn in een groep minder bang dan alleen. En ze nemen snel een bepaald gedrag over.
Als jouw pony ziet dat de rest zich er niet aan stoord dan weet zij: 'o het is niet eng'
En zal zij ook doorlopen en zich er niet aan storen.
Je kunt wel alleen in de bak gaan rijden maar dan zal je nooit een leuke buitenrit met je pony doen.
Eens moet de eerste keer zijn.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:18

Gewoon wandelen...er naats lopen..als eens geprobeerd?
Met touwhalstertje en een lange lijn? zo heb ik mijn merrie verkeersmak gemaakt..je moet een x ergens beginnen.
Wel iemand meenemen..is ook fijn voor jezelf..en ook vooral rustig blijven wat er ook gebeurd.
Wel doen iig...anders komt het er nooit van en dat zou zonde zijn..het is een leuke afwisseling voor jullie beide!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:19

Gaan! Wel eerst met een groep of tenminste een ander paard dat rustig en vertrouwd is.

Zonde als ze het niet leert. Als ze jou vertrouwd komt het helemaal goed.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:20

Romyv schreef:
ik zou alleen gaan! gewoon overbluffen en meenemen! Ga met 2 man, dan heb je nog altijd een hand over en en sein even naar het verkeer dat ze rustig moeten rijden..

In het begin zal ze overdonderd zijn maar als het goed is zoekt ze steun bij jou.. gewoon een liedje zingen (goed voor je eigen ademhaling en daar worden ze rustig van..) en veel tegen der praten en belonen.. praat haar er door heen, dan is ze zo verkeersmak!

Haha helemaal mee eens. Zo heb ik het met Wacky ook gedaan. Denk ook wel (als ze er gevoelig voor is) dat als ze alleen maar met andere paarden mee gaat en daaraan went dat ze op een gegeven moment niet zonder die andere paarden mee naar buiten wil.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:23

Ik ben 3 maanden geleden begonnen met mijn paard buitenritmak te maken. Ik zou je aanraden een braaf paard mee te nemen, eentje die jou paard al kent en waar ze ook op vertrouwt. Heb je een paard wat zij niet vertrouwt of niet kent, dan gaat het waarschijnlijk mis (maar het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan). Ik ben de eerste paar keer aan een longeerlijn meegeweest, dit gaf mij wat vertrouwen en tot 2x toe ben ik daar best blij mee geweest. Langzaam aan ben ik stukjes los gaan rijden en inmiddels gaan we gewoon op buitenrit.

Over het algemeen was mijn paard wel een beetje overdonderd en als ze merkte dat het andere paard het niet eng vond, vond zij het ook minder eng. Kan nu ook gewoon voorop lopen en ben van plan om binnenkort eens een rondje alleen te gaan met iemand op de fiets/lopend ernaast. Ik durf inmiddels haar ook meer aan te pakken en ben niet meer bang. Heb namelijk ooit een ongeluk met een paard en een trekker gehad, waardoor ik er erg tegenop zag om haar buitenritmak te maken.

Ik hoop dat je toch doorzet, want er is niets leuker dan met je paard naar buiten kunnen, ook voor de afwisseling. Ik heb gemerkt aan mijn paard dat ze dit gewoon echt geweldig vindt, ondanks dat ze het ook nog best spannend vind.

Succes ermee.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:41

WWisecracker schreef:
Romyv schreef:

Haha helemaal mee eens. Zo heb ik het met Wacky ook gedaan. Denk ook wel (als ze er gevoelig voor is) dat als ze alleen maar met andere paarden mee gaat en daaraan went dat ze op een gegeven moment niet zonder die andere paarden mee naar buiten wil.

nee idd!! En als je dat probleem eenmaal hebt, kom je er bijna niet meer vanaf!!