paard valt terug in tempo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard valt terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 22:52

De laatste tijd gaat het erg goed met rijden Pling Heb ook om de week les,hij loopt mooi nageeflijk,en zoekt de hand mooi op,Sinsdien ik een ander zadel heb is mijn probleem helemaal verholpen Knipoog ,Hij doet erg goed zijn best,maar na een half uur rijden(soms zelfs al eerder) heeft hij toch echt de pap op,Hij is niet meer echt voorwaarts,en vooral op de volte valt hij erg terug in tempo...hoe los ik dit op?? en de galop houdt hij ook amper vol..gr emaartje

lily10

Re: paard valt terug in tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:05

Stoppen met de les en nog een aantal rondjes galop voor de conditie. Zachtjes opbouwen.
Of ga iets anders doen buitenrit want misschien is hij zijn interesse verloren.
Een 1e is natuurlijk altijd is hij gezond kijk ook ff naar de voeding genoeg energie, dan rest nog de training en je paard daarin vrolijk happy houden.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:06

Heeft misschien ook wat te maken met het weer..
Afgelopen week was het erg warm en had mijn paard er ook last van.
Probeer hem wakker te houden en goed voor het been door wat meer te schakelen en tempowisselingen te rijden.
Als hij sloom blijft kan je hem eens een vitaminekeur geven of een supplement bijgeven om de spieren soepel te houden en voor hem wat energieker te krijgen. Dan lukt dat vast wel weer Knipoog
Succes ermee.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:22

Is t paard nog jong? Of ben je net begonnen met rijden want dan moet je paard zijn conditie ook nog opbouwen he..
Longeer hem ook af en toe daar krijgen ze ook een goede conditie van en is ook een leuke afwisseling Knipoog
EN net zoals Myrano zegt miss heeft hij ook wel spierpijn maar dan zul je dat eigenlijk gelijk in t begin van het rijden ook wel moeten merken...
Gr

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:18

mijn paard is 14 jaar,ik weet wel dat hij een zwakke achterhand heeft,en het wel zwaar vind,dus zou best spierpijn kunnen zijn,maar hoe los je dat op omdat het vooral op de volte is en in de galop

owja en als ik met de pessoa longeer,vind hij de galop ook zwaar en houdt ook nauwelijks vol...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:09

geen reacties meer!!!

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:56

Om de conditie van je paard op te bouwen heb ik altijd geleerd veel te stappen-draven en overgangen te maken. Als hij daar dan een goede conditie in heeft word het galoperen ook makkelijker vol te houden. Voor de spierpijn ( onder het rijden goed losstappen/rijden en uitstappen) zou ik hem rust geven en om de dag wat anders doen. Longeren dan rijden mischien buitenrijden? Sucses:)

ponyfreakXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:20

Misschien helpt een zweepje?
Veel aansporen, en inderdaad conditie opbouwen.

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:25

Benen eraan houden! Druk voeren met je kuiten! Anders er sporen of zweepje bijnemen. Laat hem voelen dat jij de baas bent en dat de les nog niet afgelopen is! Als hij dan goed gelopen heeft beloon je hem.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:44

Denihy schreef:
Benen eraan houden! Druk voeren met je kuiten! Anders er sporen of zweepje bijnemen. Laat hem voelen dat jij de baas bent en dat de les nog niet afgelopen is! Als hij dan goed gelopen heeft beloon je hem.

Vandaag liep hij juist weer lekker,en inderdaad een zweep erbij doet wonderen Knipoog hij loopt in de buitenbak ook fijnder als in de binnenbak..

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:12

Emaartje schreef:
Denihy schreef:

Vandaag liep hij juist weer lekker,en inderdaad een zweep erbij doet wonderen Knipoog hij loopt in de buitenbak ook fijnder als in de binnenbak..

Goed zo! Blijven volhouden!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 04:52

klinkt toch dat die energie te kort komt ?
krijgt die genoeg voer
of een evenwichtige voeding met dat wat die nodig heeft

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:37

onley schreef:
klinkt toch dat die energie te kort komt ?
krijgt die genoeg voer
of een evenwichtige voeding met dat wat die nodig heeft

hij krijgt 2x per dag 1kg basisbrok en nog hooi en savonds nog kuil bijgevoerd

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:07

Je zou een voedingsadvies kunnen opvragen bij Pavo, dan moet je een aantal vragen over je paard invullen en dan krijg je op basis van je antwoorden een advies. Ik zeg niet en weet niet of het altijd het altijd het goede advies is, maar je kunt het op zijn minst als richtlijn gebruiken.

Daarbij zou ik er gewoon rekening mee houden dat je paard het moeilijk/zwaar vindt door regelmatig op adem te stappen en hals te laten strekken. Zoals er al gezegd wordt; rustig aan de conditie opbouwen. Ikzelf persoonlijk vind het niet altijd even makkelijk om te bepalen of je paard moe is, of er geen zin meer in heeft. Hij zal immers na een tijdje begrijpen dat als hij moe wordt, hij mag gaan stappen. Daar kan hij je goed mee foppen. Maar jij weet als geen ander wanneer je paard je voor de gek houdt en wanneer niet, want jij kent je paard het beste. Je instructeur of instructrice zal je ook goed kunnen helpen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:17

Nee, ik denk dat je gelijk hebt. Als je paardje een beetje zwakke achterhand heeft is het normaal dat hij het wat moeilijker heeft op een cirkel of in galop. En ook na een half uur moe is.
Een paard met een zwakke achterhand gaat verzamelen moeilijk vinden en dat is dan ook heel vermoeiend voor hem.
Mijn paard heeft te zwakke lendenen (qua bouw dus van nature uit) en die heeft net hetzelfde als jouw paardje. Alleen compenseerd haar sterkere achterhand ten opzichte van haar zwakke lendenen dan weer dat ze het wel lang volhoud, ze heeft het gewoon moeilijk op een cirkel en in galop.
Dus dat ie dan wat terug valt in tempo is normaal. Net hetzelfde als wij met zwakke buikspieren meteen 100 buikspierenoefeningen gaan doen Clown Kan je je het al voorstellen ?
Ik zou dus zeggen:
verzameling opbouwen ...
Dus in begin ga je andere dingen trainen ...en daarna ga je meer en meer maar dan wel opgebouwd oefeningen doen met verzameling.
Dat je je zweepje erbij haalt en hij daar wel goed op reageerd is goed, je stimuleerd hem om zijn achterhand te gebruiken en onder te zetten, wat het al lichter maakt voor hem en bovendien werkt hij dan ook aan zijn achterhand.
Kom wel goed met jullie ! Knipoog
Succes !

Edit: even een paar schandalige typfouten eruit gehaald ... Haha!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:58

Als je paard nog een zwakke achterhand heeft is het in een bak rijden heel zwaar. Je moet n.l.in iedere hoek een wending maken.
Conditie en krachttraining kan heel goed opgebouwd worden door buiten te rijden, omdat je dan rechtuit rijdt is het minder zwaar voor het paard. Als ik het goed heb is er wel een trainingsadvies wat ook door enduranceruiters gebruikt wordt. Bouw het rustig op en je zal zien dat na een paar maanden al verbetert is.