Paard wil niet stil gaan staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclare

Paard wil niet stil gaan staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:52

Hey
Ik heb dus een lease paardje,
en fjord rond de 7 jaar oud.
Normaal een manege pony alleen rijd
ik er best vaak op en lease m soms.
Probleem:
Als ik op de a-c lijn wil halthouden gaat dat
eigenlijk altijd goed.. maar wil ik
ergens anders halthouden.. dan blijft tie
echt doorlopen. Stap voor stap,
wat ik ook doe. Alleen als ik m dan een
andere kant op draai of tegen de muur zet
stopt tie pas. En geloof me hij blijft
zolang doorlopen als die kan.
tips ?

lily10

Re: Paard wil niet stil gaan staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:57

Ja eigenlijk op je rem duwen, je stijgbeugel knieen samen knijpen iets zwaarder zitten hakken uitdrukken en een hele ophouding met je hand. Als hij daar goed op luisterd bij de ac lijn dan kun je de steeds wat verder of eerder halt houden. Met veel geduld kom je er wel.
Dat heb je met die lespaarden die zijn dit gewoon zo geleerd.

OoTaraoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:59

he ik heb ook zo een paard niet stil willen staan maar inderdaat wel op de a-c lijn beter
nou heb ik een keer in de week prive les en mijn
leraarres zegt dat ik de manier van hoe ik haar stop niet helemaal begrepen word..
want als zij erop ging stopte ze wel gewoon
dus denk ik dat je hulp moet vragen aan iemand die er verstand van heeft en die genen er even naar kijkt hoe jij hem halt laat houden

uhhhmmm en het blijft natuurlijk een fjord:P

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 08:29

Maar het ligt niet alleen aan mij, hij doet t bij iedereen die erop zit eigenlijk,
ja alleen als we soms alleen in de bak zijn doet tie gewoon halthouden.
Maar zou het anders misschien een ideetje zijn om hem aan
een halstertouw mee te nemen en om de paar meter halt te houden
en dat ik daarbij 'halt' zeg. En als hij dan zou stilstaan belonen..
en dan later als ik er op zit proberen ?

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:46

Dat kun je proberen t halt houden aan touw en er dan op gaan maar effectiever is om er op te gaan zitten en er een halstertouw aan te doen en die aan iemand anders te geven en zo oefenen met t halthouden word bij vervelende jonge paarden ook wel zo gedaan..
En een fjord is koppig en als ie altijd op de manege heeft gelopen heeft hij miss nooit anders gedaan dan op de AC lijn halthouden dan is t een gewoonte die moeilijk te doorbreken valt..
Gr

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:39

kris_bobby schreef:
En een fjord is koppig en als ie altijd op de manege heeft gelopen heeft hij miss nooit anders gedaan dan op de AC lijn halthouden dan is t een gewoonte die moeilijk te doorbreken valt..
Gr

hij is niet altijd van de manege geweest,
ik weet alleen dat er vroeger iemand met stang op m heeft gereden..
Maar kan ik dan niet beter gewoon met het hoofdstel en dat dan iemand
anders ernaast loopt/staat en als tie niet wil stoppen m bij zijn borst duwt zeg
maar.. want met een halstertouwtje door z'n bit lijkt me niet echt
handig eigenlijk ?

xNickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:39

Ik zou het niet weten.. Misschien schiet het me nog te binnen..Tong uitsteken

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:00

ja ik zou het gewoon uitproberen. succes

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:49

aan de hand oefenen en dan een duidelijk ho eraan koppelen. Daarna onder het zadel vanf de ac-lijn uit gaan breiden. Tussendoor wel regelmatig aan de hand blijven oefenen. Werk vooral op je zit en niet met je teugels.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:58

InekeH87 schreef:
Werk vooral op je zit en niet met je teugels.

Dit is voornamelijk heel moeilijk omdat het een manegepaardje is.
Wordt inprincipe altijd gereden met de teugels.. reageert steeds minder
op zit. Ook is het 'plakgedrag' vaak een probleem.
Gelukkig is het nu vakantie dus nu vaker alleen in de bak.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:09

lily10 schreef:
Ja eigenlijk op je rem duwen, je stijgbeugel knieen samen knijpen iets zwaarder zitten hakken uitdrukken en een hele ophouding met je hand. Als hij daar goed op luisterd bij de ac lijn dan kun je de steeds wat verder of eerder halt houden. Met veel geduld kom je er wel.
Dat heb je met die lespaarden die zijn dit gewoon zo geleerd.

ik heb hier even wat op en aanmerkingen bij...

-knieen samen knijpen : Als je knijpt met je knieen duw je m toch onder je door en gaat ie toch zeker niet stoppen? Ook als je met je knieen drukt kan je nooit je kuit er om houden en verlies je dus controle
-zwaarder zitten: Achterin je zadel? Zodat het paard voor je uit kan schieten omdat je m van achteren op de rug weg duwt naar voren? Je moet altijd voorin je zadel blijven zitten en niet te hard duwen want dan wil het paard daaronder uitkomen en voor hem is de enige mogleijkheid daartoe: lopen.
-hakken uitdrukken: Die hoor je ALTIJD al uitgedrukt hebben, als je met opgetrokken hakken rijd kan je helemaal niets, niet met je kuit rijden en ook niet normaal/correct zitten.

Een paard wat niet stil wil staan dramt dus door.. Dus eerst moet je zorgen dat ie fijn aan de hand en aan het been is, door voltes te rijden goed voor je binnenbeen en buitenhand. EN overgangen rijden van draf naar stap, steeds opnieuw bij iedere letter verander je van tempo. Dan ga je stappen en laat je m eerst heel langzaam over de hoefslag stappen en dan weer normaal en weer heel langzaam en zo werk je m door tot stilstaan.

En luistert ie niet, dan geef je gewoon een flinke ophouding en dan niet duwend trekken want dat wint ie toch van je, maar gewoon ff een rats door zn mond!

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:23

Charlenexx schreef:
Een paard wat niet stil wil staan dramt dus door.. Dus eerst moet je zorgen dat ie fijn aan de hand en aan het been is, door voltes te rijden goed voor je binnenbeen en buitenhand. EN overgangen rijden van draf naar stap, steeds opnieuw bij iedere letter verander je van tempo. Dan ga je stappen en laat je m eerst heel langzaam over de hoefslag stappen en dan weer normaal en weer heel langzaam en zo werk je m door tot stilstaan.

Met overgangen/tempowisselingen maken ben ik sowieso altijd al bezig om hem beter aan mijn been te maken.
Voltes rijd ik sowieso veel.
Maar alsnog doet hij het niet.. of zou dit komen doordat ik ( eigenlijk ) nooit alleen in de bak ben wanneer
ik hem wil laten halthouden. 'T is een echt plakpaardje.
Probeert altijd achter een ander te komen..

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:41

Ik zet ze altijd STOP in de hoek of tegen de wand. Vanuit draf. Trekken heeft geen nut, je wordt moe en je paard krijgt een (nog) harde(re) mond. Belangrijk is wel dat je wle meteen toestaat met je hand zodra ze ook daadwerkelijk stil staat.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:47

Weltevreden schreef:
Ik zet ze altijd STOP in de hoek of tegen de wand. Vanuit draf. Trekken heeft geen nut, je wordt moe en je paard krijgt een (nog) harde(re) mond. Belangrijk is wel dat je wle meteen toestaat met je hand zodra ze ook daadwerkelijk stil staat.

Dat doe ik ook als tie echt niet stil wil staan zet ik m tegen de muur,
maar ik wil dat tie ook normaal stil kan staan.
gewoon op de hoefslag.

ponyfreakXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:14

Veel overgangen maken.
stukje stappen, halthouden, weer stappen, stukje draven, stappen enz. dat vol blijven houden

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:15

ponyfreakXXL schreef:
Veel overgangen maken.
stukje stappen, halthouden, weer stappen, stukje draven, stappen enz. dat vol blijven houden

Met overgangen/tempowisselingen maken ben ik sowieso altijd al bezig om hem beter aan mijn been te maken.
Laatst bijgewerkt door Eclare op 10-07-08 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:24

michelleuhh schreef:
Weltevreden schreef:

Dat doe ik ook als tie echt niet stil wil staan zet ik m tegen de muur,
maar ik wil dat tie ook normaal stil kan staan.
gewoon op de hoefslag.

Ja lieverd, ik snap je heel goed! Maar je moet eerst 1 ding bevestigd hebben voordat j e je kan richten op het volgende, ik leer ze terug komen op mn stem. Zo niet dan douw ik een keer 'r kont naar buiten(op een volte) en zet 'r op die manier stil. Voordeel is dat ik als man meer druk kan nemen....is niet de manier, maar wel mijn manier. Zou dus niet weten op welke andere manieren ik nog wat kan toevoegen... Ach gut

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:29

Weltevreden schreef:
Ja lieverd, ik snap je heel goed! Maar je moet eerst 1 ding bevestigd hebben voordat j e je kan richten op het volgende, ik leer ze terug komen op mn stem. Zo niet dan douw ik een keer 'r kont naar buiten(op een volte) en zet 'r op die manier stil. Voordeel is dat ik als man meer druk kan nemen....is niet de manier, maar wel mijn manier. Zou dus niet weten op welke andere manieren ik nog wat kan toevoegen... Ach gut

oh nu snap ik t al wat beter Knipoog
maar bedoelt u met je paardje terug laten komen op je stem
met dmv ernaast lopen te laten halthouden ( met stemcommando's 'halt, ho' )
en dan belonen als tie stilstaat of heeft u een
andere techniek Haha!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:29

michelleuhh schreef:
Charlenexx schreef:

Maar alsnog doet hij het niet.. of zou dit komen doordat ik ( eigenlijk ) nooit alleen in de bak ben wanneer
ik hem wil laten halthouden. 'T is een echt plakpaardje.
Probeert altijd achter een ander te komen..

Daarvoor moet je hem gewoon duidelijk straffen. Maar als je die oefeningen doet en hij voert ze correct uit dan moet ie goed aan het been en aan de hand zijn en de vraag is nu is die dat wel? Want een paard dat goed aan de hand en aan het been is heeft er respect voor en voelt er ook wat van als jij s flink trekt:P en das volgens mij nie helemaal het geval?

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:56

Charlenexx schreef:
Want een paard dat goed aan de hand en aan het been is heeft er respect voor en voelt er ook wat van als jij s flink trekt:P en das volgens mij nie helemaal het geval?

Maar het is ook een manege paardje,
er wordt zo vaak in zn mond getrokken dat hij daar nu gewoon niet meer op reageerd.
Terwijl hij bij mij inprincipe altijd alle oefeningen voor zijn doen
goed uitvoerd en hij luisterd ook gewoon goed..

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:34

michelleuhh schreef:
Charlenexx schreef:
Want een paard dat goed aan de hand en aan het been is heeft er respect voor en voelt er ook wat van als jij s flink trekt:P en das volgens mij nie helemaal het geval?

Maar het is ook een manege paardje,
er wordt zo vaak in zn mond getrokken dat hij daar nu gewoon niet meer op reageerd.
Terwijl hij bij mij inprincipe altijd alle oefeningen voor zijn doen
goed uitvoerd en hij luisterd ook gewoon goed..

Hmm ja dat is wel jammer dan.. Heb je ook alleens geprobeerd stil te laten staan en dan als ie dus niet luistert gewoon heel hard buiten teugel trekken?

dylight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:51

ik ben met mij jonge paard het ook aan hte oefenen ik moet als hij stilstaat maakt niet uit waar en als het moet van jou geef je heb een brokje of een suikerklontje gewoon wat koekjes in je zak stoppen en als hij stiltaat maakt niet uit waar dat je heme een koekje geeft dat hij doofheeft dat dat goed is en op een gegeven moment gaat het helemaal goed!! probeer maar eens!!

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:10

Charlenexx schreef:
Hmm ja dat is wel jammer dan.. Heb je ook alleens geprobeerd stil te laten staan en dan als ie dus niet luistert gewoon heel hard buiten teugel trekken?

Ikzelf niet maar genoeg andere mensen. Maar hij blijft gewoon doorlopen
hoe langzaam het ook is hij blijft stappen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:29

@dylight bij een eigen paard is het heel goed mogelijk om met voer te belonen. Maar ieder paard reageert er anders op en zeker op een manege kan je op deze manier een paard helemaal verpesten. Met voertjes werken moet je ook de tijd hebben om het paard op 1 persoon te laten richten. Dit is bij een manegepaard al veel minder het geval.