ontspannen en vertragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrissiejJ

ontspannen en vertragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:12

Ik ben al een tijdje bezig met het rijden van veel overgangen e.d. Ik merk dat ze nu steeds meer mijn hand begint op te zoeken. Ze geeft dan na, maar terwijl ze dit doet vertraagt ze ook. Ik zet dan meteen een nieuwe overgang ofzo in om haar terug actief te krijgen. Met als gevolg dat ze iets omhoog komt, maar niet helemaal. Als ze weer goed actief loopt en weer goed nageeft komt ze wéér terug in tempo. Ze blijft dit doen, in alle gangen. Nu is mijn vraag wat doe ik verkeerd, of hoe kan ik dit verhelpen?

ChrissiejJ

Re: ontspannen en vertragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 07:45

Wou eventjes hieraan toevoegen dat ze dus steeds beter aan het been is. Dus op mijn been reageren is dan weer geen probleem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:02

Het lijkt erop dat het niet helemaal goed gaat.
Wat zegt je instructrice ervan?
Want een paard wat van achter naar voren wordt gereden, zal vanzelf zakken en nageeflijk worden.. Als hij door been te geven om hoog komt, dan lijkt je paard toch niet van achter naar voren gereden te worden...óf je geeft niet (genoeg) mee met je armen/handen als je been geeft en reageerd je paard daarop.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:04

Je paard vind het gewoon moeilijk om nageeflijk èn voorwaarts te blijven. Wat je doet is goed, meteen weer voorwaarts drijven. na een tijd zie je wel verbetering, paard moet gewoon eerst wat sterker hierin worden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:38

Mijn ervaring is, dat als het paard teveel vertraagt op het moment dat het nageeflijk wordt, dat je dan teveel druk van voren hebt.....
De ruiter geeft dan niet na in de binnenhand, het paard wordt dan wel voorwaarts gereden, maar krijgt niet de ruimte om te gaan, en vertraagt dus.
In veel gevallen zie je dan ook geen actief achterbeen, het wordt vaak een beetje sloffen. De ruiter staat immers een goede impuls en activiteit niet toe.

Het probleem is dat je hier met tegenstrijdige hulpen te maken hebt. De ruiter drijft voorwaarts, omdat het zo hoort, maar staat tegelijkertijd het voorwaarts gaan niet toe.

Dan kun je 2 dingen krijgen: óf een enorme bokpartij, bij de wat hetere paarden, en de rustigere paarden leggen zich erbij neer, en gaan sloffen en vertragen.

Oplossing is om de binnenhand te lossen, met de buitenhand een licht contact te houden, en overgangen actief te gaan rijden..... benen erbij!
Misschien gaat het paard in de eerste instantie wat te hard maar gaandeweg wordt het rustiger, en zal het niet meer vertragen, maar fijn actief zijn onder de ruiter.... vrij snel zal het paard ook weer nageven Lachen

Een spoortje kan zeker helpen in dit geval Lachen
Maar denk vooral aan de handjes, daar zit het probleem Lachen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:58

Dat is het hem net, ik heb een hele lichte verbinding. Lekker ontspannen zodat ze de kans krijgt om te zakken.
Mijn instructrice zei inderdaad dat ze het nog gewoon moeilijk vond en dat ze dit nu nog mocht en dat het wel na een tijdje beter zou gaan. Daarom vroeg ik me af of ik dit niet op de een of andere manier kon verbeteren.
Wel zei mijn instructrice dat ik mijn binnenhand meer moest ontspannen en meer moet letten op mijn buitenteugel. Hier ben ik dus ook mee aan de slag gegaan, maar ze blijft dit doen.
Ik wil dus graag én impuls én die nageeflijkheid behouden en dat lukt nu dus nog niet zo. Als ik haar weer actief maak als ze langzamer gaat komt ze maar heel eventjes omhoog en ontspant daarna weer. Met als gevolg dat ze weer vertraagt.
En dan mijn reactie op dat ik misschien niet genoeg mee zou geven. Mijn probleem is dat ik soms juist teveel mee geef haha. Daar moet ik ook nog een beetje de balans tussen vinden. Ik ben gelijk te bang dat ik anders te streng in werk met mijn handen en ze niet goed kan ontspannen. Mijn instructrice zei dat het eigenlijk maar om een paar mm gaat die je moet meegeven, want het was eigenlijk een soort 'elastische' verbinding die er dan ontstond. Heel moeilijk uit te leggen, maar ik begreep het wel haha.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:06

Als je je binnenhand te weinig ontspant, dan ben je je paard aan het tegenwerken. Eerst zorgen dat dat veel beter wordt.
Ook denk ik dat je paard wat sterker moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:10

Je kunt voor je gevoel best een heel lichte verbinding hebben, maar op het moment dat je je handen niet netjes rechtop hebt (of op welke andere manier dan ook niet in een correcte houding) geef je toch niet na.
En als je niet nageeft, blijft je paard vertragen Lachen

Je instructrice geeft je hetzelfde advies als ik gaf.
Besef wel dat je het correcte gebruik van binnen- en buitenteugel niet in een keer voor elkaar hebt....

Het kan zijn dat je onbewust toch nog teveel die binnenteugel pakt, of je buitenteugel teveel loslaat.... (het effect is vrijwel hetzelfde in beide gevallen) Het punt is gewoon dat je ergens teveel blijft terugwerken, en zolang je dat doet, blijft je paard vertragen.

Teveel meegeven werkt idd ook niet, alle energie ben je dan direct kwijt. Da's in de praktijk nl. hetzelfde als je teugels losgooien Knipoog

Wat gebeurt er op het moment dat ze ontspant? Wat doe jij dan?
Als zij uit zichzelf ontspant, zou ze niet in tempo terug mogen komen namelijk Lachen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:18

Nou ik moest van mijn instructrice zo min mogelijk met mijn binnenhand doen (die dus gewoon echt ontspannen) en meer met mijn zit werken en beter begrenzen aangezien ze snel over de buitenschouder wegloopt. Ik probeer dus die binnenteugel te laten voor wat het is, ik mag er alleen een beetje stelling mee vragen. Verder mag ik er niet aan prutsen e.d. Tong uitsteken Daar let ik ook veel op! Natuurlijk kost het tijd zo'n gewoonte af te leren en ik ben er dan ook druk mee bezig.
Als ze ontspant gooi ik niet helemaal mijn teugels los ofzo. Ik geef meestal gewoon net een cm teveel. Ook dit gaat wel al beter.
Op het moment dat zij ontspant, ontspannen mijn handen dus ook. Zodra ze wat omhoog komt sluit ik mijn hand gewoon iets meer (lees: niet veel druk ofzo, maar net genoeg).
Over het sterker worden, ik ben veel bezig met het activeren van haar achterhand. Na 2 maanden gaat dit stukken beter!
Aan de longe oefen ik het trouwens ook. Als ze aan de longe ontspant merk ik dat ze ook wat terug ik tempo komt. Wel minder als onder het zadel. Dus dan zal ik inderdaad ergens onbewust tegenwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:43

Je bent iig goed bezig Ja
Het is idd een gewoonte die je moet afleren, en het vervelende van gewoontes is, dat je je niet bewust bent van de dingen die je doet.
Je bent nu bezig met een bewustwordingsproces, en je bent bezig het te veranderen.
Maar voor dat de nieuwe manier een gewoonte is, ben je nog wel even bezig.....
Ik geloof wel dat je een goede instructrice hebt (kan ook niet anders, ze is het volledig met mij eens Haha! ) ik denk dat zij heel goed in staat is te zien waar dan dat laatste foutje zit.....

Het kan echt een heel klein knikje in je hand zijn, da's soms al genoeg Lachen
Maar dat kan ik vanaf hier dus niet zien.

Die cm teveel loslaten is dan denk ik net het verlies van het elastische contact wat je eerder had..... en dan gooit je paard het hoofd in de lucht, en dendert vrolijk verder op de voorhand.... dag tempo! dag impuls!

Het is heel vaak niet één foutje, maar een combinatie van rijtechnische foutjes.
Dat maakt het corrigeren ook zo lastig Knipoog

Iig ben je op de goede weg....

Ben nog wel benieuwd naar een foto hoe je erop zit.... mss dat dat nog wat extra duidelijkheid biedt.
Zou je een foto willen plaatsen? Van de zijkant gezien graag Lachen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:06

Ik ga binnenkort een foto maken van hoe het nu gaat.. Het is een hele tijd niet goed gegaan dus Tong uitsteken Heb nu ook een nieuw zadel en moet daar nog een goede singel bij vinden. Ook zodra de regen stopt kan ik een duidelijke foto laten maken (ik moet buiten rijden vandaar) dan zal ik hem of hier plaatsen of hem je wel eens via pm sture.
Bedankt voor je goede reacties!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:29

Ik zet hier even een stipje bij kan ik het thuis even rustig lezen Lachen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 22:25

Ik ga morgen weer rijden, maar kan helaas geen foto laten maken. Ik ga eens goed opletten waar het mis gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:21

ChrissiejJ schreef:
Ik ga binnenkort een foto maken van hoe het nu gaat.. Het is een hele tijd niet goed gegaan dus Tong uitsteken Heb nu ook een nieuw zadel en moet daar nog een goede singel bij vinden. Ook zodra de regen stopt kan ik een duidelijke foto laten maken (ik moet buiten rijden vandaar) dan zal ik hem of hier plaatsen of hem je wel eens via pm sture.

Je mag de foto t.z.t. ook pm-en hoor Lachen
Ik ben aan het verhuizen, dus het kan wel zijn dat je even op antwoord moet wachten Lachen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:10

Yamcha schreef:
ChrissiejJ schreef:

Je mag de foto t.z.t. ook pm-en hoor Lachen
Ik ben aan het verhuizen, dus het kan wel zijn dat je even op antwoord moet wachten Lachen

Ik pm hem dan wel Haha! maar het maakt niet uit als het wat langer duurt hoor!