Help! mijn haf loop door hackmore heen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

Help! mijn haf loop door hackmore heen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:09

Hallo hallo,
zo als ik al schreef... mijn haflinger loopt gewoon door de hackamore heen.
ik heb kort geleden een s hackamore gekocht, ik wil gewoon erg graag zonder bit rijden. ik vind het verschrikkelijk dat stuk staal in zijn mond! ik rij alleen buiten en heb alleen een rem nodig.
in het begin ging het best goed, ik kreeg hem goed terug vanuit gallop en voelde me veilig.
maar sinds een paar maanden rent hij er gewoon door heen. vooral als ik samen rij met een ander paard.
laatst moest ik er gewoon met me hele gewicht aan gaan hangen en trekken... ik kreeg hem simpel weg niet terug en we naderden een weg. voor noot heb ik nu het bit er maar weer in gehangen omdat het gewoon niet meer veilig was.

ik wil graag bitloos rijden.. hebben jullie tips??? of is mischien een ander hoofdstel een optie voor ons. ik zie zo veel soorten bitloos. alle tips zijn welkom Lachen

liefs Paula

Anoniem

Re: Help! mijn haf loop door hackmore heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:14

Zoals een bit geen rem is, is een hackamore (of ander bitloos hoofdstel) dat ook niet. Als jij er met je volle gewicht aan moet hangen zal je het rijtechnisch moeten oplossen. Komt hij wel terug op zithulpen of kent hij dat niet?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:17

nee dit kent hij niet.... ik rij puur en alleen buiten..... kilometers maken. ik rij hem onderweg natuurlijk wel los en doe wel eens wat oeveningen, en laat hem altijd ook ff buigen na lings en rechts ens. maar het terug nemen en halt houden is altijd een beetje een probleem. hij wil gewoon lopen en lopen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:20

Je rijdt hem dus verder ook niet op zit?

Ik rijd met mijn pony ook alleen buiten, maar dat wil niet zeggen dat ze niet terugkomt op mijn zit Lachen Dat is gewoon een kwestie van de basis (dressuur) er goed in hebben zitten. Als je paard buiten alleen maar gaat rennen en jouw hulpen negeert zit die basis er niet goed in, of is het tijd om zijn geheugen weer op te frissen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:21

Ik zou als ik jou was voorlopig maar niet galopperen buiten, totdat je pony geleerd heeft om op jouw zit terug te komen. Terug naar de basis inderdaad Lachen
Dus overgangen oefenen tot je erbij neer valt en dan terug rijden op basis van zit ipv teugels.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:30

jha dat is ook zo... de basis zit er denk ik niet goed genoeg in.... ik doe ook veel op stem. en hij luisterd daar goed naar. alleen is altijd het terug nemen een probleem. hij wil en zou gewoon het liefst rennen en kilometers maken. ik heb hier in de buurt ook eigenlijk niemand die mij daar goed bij helpen kan. vandaar dat ik hier nu handige tips probeer te zoeken.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:35

Mijn haf heeft ook een tijdje gehad dat hij alleen maar hard wilde gaan.
Ik ben toen heel bewust staprondjes gaan rijden, elke keer op andere plaatsen gaan rijden, en op andere stukken een klein stukje handgalop. Onderweg veel overgangen, halthouden, achterwaarts totdat hij weer alert op mijn zit en stem was. Nog steeds doe ik dit af en toe wanneer hij weer gaat drammen. Blijf wel consequent, haffies zijn slim Knipoog
Probeer eens voorop te galopperen, of doe je dat al? Bij mij heeft dat ook goed gewerkt, want de rem raakt nog weleens zoekt wanneer hij achter een ander aan mag "kleven"

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:42

het maakt eigenlijk niet uit of ik voor of achter rij... en met een bit krijg ik hem aardig goed terug.... maar zo als :welchcobfan en Redpassion al schrijven ik rij hem dus niet op de zit terug. en wil heel graag bitloos rijden. elke keer als ik hem nu het hooftstel met bit in doe voel ik me schuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:45

Maar met bit of bitloos zou niet uit moeten maken Lachen
Hij moet gewoon terug kunnen komen op een zit- en/of stemhulp, met een eventuele ophouding. Kent hij de dressuurbasis wel?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:46

Meid, wat is er nou erg aan om met een bit in te rijden zodat jij eerst aan de basis weer kan werken? Juist omdat je met je zit gaat werken zul je amper druk uitoefenen op het bit als het goed is Lachen
Bovendien is een bit niet onvriendelijker als een hackmore zolang je nog teveel met teugeldruk werkt.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:48

Welshcobfan schreef:
Meid, wat is er nou erg aan om met een bit in te rijden zodat jij eerst aan de basis weer kan werken? Juist omdat je met je zit gaat werken zul je amper druk uitoefenen op het bit als het goed is Lachen
Bovendien is een bit niet onvriendelijker als een hackmore zolang je nog teveel met teugeldruk werkt.

idd.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:58

jha jullie hebben helemaal gelijk..... maar zo als ik al zij... ik heb ook niemand die mij hier echt goed mee helpen kan. op zich kent hij de basis wel. alleen dus het probleem met ik wil rennen rennen rennen, hij heeft z'n goede conditie en vind het in het bos zo mooi.... dat hij gewoon niet terug wil.

hebben jullie tips voor goede oeveningen die ik kan doen?

(ik krijg overigens één deze dagen een Barefoot boomloos test zadel, misschien heb ik daar ook al wel meer 'contact' mee en kan ik beter 'zitten')

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:03

nu we het toch over het 'zitten' hebben. ik zit niet heel stevig. daarom ben ik dus ook voor een ander zadel aan het kijken. ik heb ontzettende x benen en als ik mijn knieen dus echt tegen het zadel aan moet drukken doet me dat gewoon pijn... omdat mijn been dus gewoon niet zo ver draaien kan. ik rij dus ook altijd met vrij losse benen aan het zadel. nu ik er zo over na denk en jullie mij als eerst op het terug nemen met de 'zit'' wijzen denk ik pas jha ik moet echt aan mijn zit gaan werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:03

Heb je een bak of weide ter beschikking waar je in kan rijden?
Dan is dat perfect om daar veel te oefenen met overgangen van stap naar draf en dan weer terug te rijden naar stap door jezelf goed zwaar te maken in het zadel. Dit gewoon blijven herhalen, stap-draf-stap, draf-galop-draf-stap. etc. En lekker veel voltes rijden om je haf soepel te houden Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:04

je kan je pony ook met wat grondwerk leren braaf stil te staan op commando (als hij dat nog niet kent). Daarnaast moet je even naar jezelf kijken of je niet gespannen bent of denk dat hij het toch niet doet als je vraagt om langzamer te geen of te stoppen. Een keer diep zuchten en dan goed "diep in het zadel" gaan zitten kan ook genoeg zijn om hem te laten stoppen. Je zou eventueel in een gecontroleerde omgeving (bak/roundpenn) even het een en ander kunnen uitproberen. Ik doe dat ook met paarden die onder me weglopen, teugels los, ontspannen en diep in het zadel zitten en met geduld monotoon hoooooooooo zeggen of zuchten, en de meesten reageren er meteen goed op door langzamer te gaan lopen/ te stoppen.

Het is voor in noodgevallen misschien wel handig om een one rein stopp te beheersen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:05

jha ik heb wel een bak, ik sta op een manege.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:19

Krijgt je pony misschien ook niet gewoon te veel voer? Lachen

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 08:51

nee dat apsoluud niet Lachen sinds hij 1 keer hoefbevangen is geweest ben ik hier heel bewust van. en zo als mijn hoefsmid ook al zij... een hafje kun je haast beter iets aan de magere kant hebben dan te dik. hij staat overdag in de wei dus eet daar al haast genoeg, hij krijgt in de stal 3 keer een bult hooi en voer hem z'n halve kilo per dag, dat verschild beetje van brokken tot muslie, zemelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:06

Als je echt goed bitloos wilt rijden, is een goede voorbereiding wel handig Lachen . De basis moet er bij je paard goed inzitten. Overigens geldt dit ook voor het met bit rijden natuurlijk, maar vaak wordt er dan gewoon aan het bit gehangen, geplukt en getrokken Verdrietig . Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is, hoor, maar het is wel wat ik regelmatig om me heen zie.
Bij veel ruiters moet er ook een knopje om, als ze bitloos gaan rijden.

Ik kan je mijn ervaringen uitleggen: Ik rij mijn Sam momenteel sinds een paar maanden in, na heel lang met grondwerk bezig te zijn geweest (en wat zadelmak maken). Mijn doel met het grondwerk was o.a. om hem sensitiever op de hulpen te maken (hij was een beetje stug, mede vanwege het Fjorden- en Haflingerbloed, vrees ik, misschien ken je het wel Knipoog ) en om hem zich goed te leren richten op mij. Ik heb veel gebruik gemaakt van lichaamstaal, wat dan weer fijn doorwerkt met het inrijden. Halt houden was voor hem ook een behoorlijke issue, hoor Clown , maar na heel veel oefening kan ik hem op zit laten stoppen. Heb eerst ook mijn teugels en mijn stem ook gebruikt, hoor, anders liep hij ook door. Oefenen, oefenen, oefenen. En geduld hebben. Ben nog nooit mijn geduld verloren. Overigens heb ik hier ook geen hulp bij gehad, want mijn vorige instructrice werd ziek en ik wilde echt verder, dus dan maar in mijn uppie. Geloof me, ik vond het heeeeeeeel moeilijk, maar ik geef niet snel op Knipoog . Wat bij Sam en mij ook meewerkt is dat ik weet waar we vandaan gekomen zijn. We zijn samen enorm gegroeid in de twee jaar dat we elkaar kennen, dus ik weet dat het allemaal wel goed komt en hoe lang het duurt, duurt het. Lachen

Heb je helemaal geen les? Kan enorm helpen!!! Iemand met verstand van zaken (bitloos rijden) kan juist vanaf de grond zien, wat er mis gaat en kan jou en je paard hierbij ondersteunen. Het is echt aan te leren!!! Kijk eens voor instructie bij je in de buurt op www.bitloos.nl (lijstje instructeurs) of zoek iemand via MP. Echt een aanrader!!!

Jij hebt gewoon een heerlijk drammende haf, vermoed ik, die graag rent. Zeker buiten, tja, zo eentje heb ik ook. Blijft hard werken, maar ik ben overtuigd dat het probleem oplosbaar is. Succes!!!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:28

ik heb nu 3 keer in de bak gereden en jullie aanwijzingen eens op gevolgt. Lachen ben er erg blij mee. ik merk ook dat hij echt snel leert.... maar vaak ook gewoon eigenwijs is Haha! hahah. het terug nemen op de zit ben ik nu aan het oevenen en een beetje aan de teugel dat hij iets sierlijker loopt. ik wil niet meteen alles te gelijk doen. hij is ook echt na een half uur bek af! want hij moet natuurlijk ineens na denken en andere spieren gebruiken. als we normaal in het bos rijden is hij na 2 uur fanatiek nog niet moe. op les lijkt me wel heel fijn. maar hier in de buurt (hangelo ov) kan ik moeilijk mensen vinden die mij ook daatwerkelijk doelgericht kunnen helpen. ook op bitloos is niet echt iets hier in de buurt.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:31

wat bedoel je trouwens met iemand zoeken via MP?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:18

Dat je via marktplaats iemand zoekt voor een les of gewoon hulp Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:20

Wat denk je van gedegen les nemen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:22

DE TANDJES......... hoe krijg je het voor elkaar Lachen, het is gewoonweg knap ...... echt!

ALs ik jou was zou ik heel snel op zoek gaan naar een heule goede instructeur Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:23

Ik ga mee met Kiwiko... paardrijden leer je niet op Bokt maar door goed les te nemen.