moeilijk bestuurbare pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_heidy

moeilijk bestuurbare pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:39

Ik weet trouwens niet of het hier hoort:=
Ik rijd met mijn pony in een hele leuke groep in de les. Maar sinds kort rijd een vriendin van mij dus op een jonge pony (die is net 4, die van mij is sinds gister 5). En eerlijk gezecht gaat het niet helemaal goed, niet dat ik wil zeggen dat ik ook alles goed doe ofzoXD Maar het is dus een kruising HaflingerXFries. Het is zo'n lomp paard. Dan gaat ze dus bijv. opeens van de hoefslag af. en dat meisje die geeft dan wel been, maar daar trekt die pony zich echt niet vanaan. ook als de instructrice zegt: geef hem nou echt een mep, geeft ze geen of een kleintje. Maar daar reageerd ie echt niet op. Of dan rijd ik ergens, en die pony kan zij niet houden, en de gaat richting mij. En ik heb echt zoiets van: Ik ga niet aan de kant, dat doe ik ook niet. Want zij moet het zelf oplossen, En als mijn pony eens een keer een trap geeft is het echt niet zijn schuld. Toen hij ook zo moeilijk stuurbaar was, wou ik trouwens ook nooit dat anderen aan de kant gingen hoor.

Maar vinden jullie dat ik daarvoor aan de kant moet of nioet? Want ik wil Wilco (en mij) niet in gevaar brengen, maar ik wil die pony en dat meisje ook niet bde indruk geven, dat ik altijd voor ze aan de kant gaa

_Ilse__

Re: moeilijk bestuurbare pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:52

Als zij er niks aan kan doen zou ik haar wel wat ruimte geven en begrip tonen, maar als ik dit zo lees doet ze niet haar uiterste best om hem terug op de hoefslag te krijgen, ze straft hem ook niet voor het plotseling van de hoefslag af gaan. Als ze hem niet laat zien dat zij bepaalt wanneer ze wat gaan doen, dan gaat het paard ook spelletjes met haar spelen en dat lijkt me niet echt de bedoeling.
Sorry dat ik het zeg, maar ze komt niet echt ervaren over Bloos
Maar wat jou betreft, ik zou gewoon rustig doorrijden en het paard wat op je afkomt gewoon negeren, dan zal je eigen paard er ook niet zo op reageren

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:53

Aangezien het een jonge pony is denk ik niet dat het probleem is dat het dier niet wil, maar dat hij het nog niet snapt...

Dus als ik heel eerlijk mag zijn sta ik niet echt achter het advies van de instructrice (geef hem een mep).

In principe hoef je niet aan de kant te gaan voor het dier, maar als hij heel dicht bij komt en het veroorzaakt mogelijk gevaarlijke situaties zou ik toch voor de veiligheid kiezen en halt houden/ uitwijken.

Mogelijk kan je er een keer met je vriendin over hebben, want misschien hebben zij en haar pony op het moment wel meer aan priveles? En dan bij een goede instructeur die haar kan helpen haar pony verder te beleren, want van klappen met de zweep leert de pony niets en wordt hij op den duur wel echt vervelend...

Edit: @ Ilse; ik weet niet of je het zomaar op de ervaring van de amazone af kan schuiven... het betreft hier een groene pony die nog niet veel kent.
Eerder zou ik zeggen onwetendheid... deze pony en amazone zijn m.i. meer gebaat bij goede priveles...
Over het niet je best doen de pony op de hoefslag te houden; ik zou er ook niet op staan te kijken mijn pony de hoefslag op te moeten slaan.. dit is geen fout van de amazone maar van de instructrice

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:53

Sandra_v_B schreef:
Aangezien het een jonge pony is denk ik niet dat het probleem is dat het dier niet wil, maar dat hij het nog niet snapt...

Dus als ik heel eerlijk mag zijn sta ik niet echt achter het advies van de instructrice (geef hem een mep).

In principe hoef je niet aan de kant te gaan voor het dier, maar als hij heel dicht bij komt en het veroorzaakt mogelijk gevaarlijke situaties zou ik toch voor de veiligheid kiezen en halt houden/ uitwijken.

Mogelijk kan je er een keer met je vriendin over hebben, want misschien hebben zij en haar pony op het moment wel meer aan priveles? En dan bij een goede instructeur die haar kan helpen haar pony verder te beleren, want van klappen met de zweep leert de pony niets en wordt hij op den duur wel echt vervelend...

Edit: @ Ilse; ik weet niet of je het zomaar op de ervaring van de amazone af kan schuiven... het betreft hier een groene pony die nog niet veel kent.
Eerder zou ik zeggen onwetendheid... deze pony en amazone zijn m.i. meer gebaat bij goede priveles...
Over het niet je best doen de pony op de hoefslag te houden; ik zou er ook niet op staan te kijken mijn pony de hoefslag op te moeten slaan.. dit is geen fout van de amazone maar van de instructrice

die pony snapt het wel, en het is niet echt mep maar tik. Het is ook niet haar eigen pony maar die van een pensionklant waar zij op mag rijden (alleen in de les). Maar als er iets mis gaat, dan is die instructrice wel zo, dat ze op dat punt even heel veel aandagt daaraan besteed. Ik ga wel aan de kant als het wel een beetje gevaarlijk word, maar niet als zij haar niet achter de mijne weggestuurd krijgt, Dan schopt mijn pony maar een keer naar achet, dat vind ik dan niet zo erg, weet die pony ook van: ooh niet meer doen, en dat is ook een waarschuwing voor de ruiter, maar zoiezo zeg ik het altijd wel even als er iemand te dicht achter me rijd. Ik trek met er ook niet zo veel van aan. Ik rij gewoon lekker verder.

_Ilse__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:45

Had de leeftijd over het hoofd gezien Bloos
Vind het een beetje moelijk oordelen zo via internet

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:48

de Pony is 4 jaar oud staat in je beginpost, hoelang is de pony onder het zadel dan? Nog niet zo heel lang dan (mag ik hopen) en zo'n jonge pony heeft nog heel veel moeite met zijn evenwicht dus ik vind het niet heel vreemd dat ie af en toe door het been valt!

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:45

Ze went echt af! en ze is sinds vorig jaar september ingereden. En ze is geleerd op de hoefslag te blijven. Ze is eerst wel door een ander ingereden. maar miss probeerd die pony haar ook wel een beetje uit. Maar zowieso vind ik persoonlijk dat dit niet goed gaat, die pony loopt strax zo over haar heen, en dan is het heel moeilijk om haar weer goed te krijgen.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:32

ik herken het probleem wel die van mij doet het ook mijn fjord en is geloof ik door dezelfde mensen ingereden het enige wat die van mij kent is aan de teugel lopen als je em vastpakt en verder kent ie niks het been niet enz enz je vast wel wie ik bedoel dus denk dat de pony het niet echt snapt als ze been geeft en een tik helpt dus ook helemaal niet die pony moet gewoon weer van het begin af aan gereden worden dus mooi veel met haar benen werken doen we met die van mijn nu ook en het gaat al een stuk beter nu het gesteiger nog afleren

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:00

Je vermeldt dat de pony net 4jaar is, ik denk niet dat hij dan niet wil maar gewoon niet beseft wat de bedoeling allemaal is. Als jij plots in een groep gegooid wordt waar je bepaalde handelingen moet uitvoeren die je van je leven nog nooit gedaan hebt dan denk ik datje toch ook fouten gaat maken, misschien zelfs tegenstribbelen. Ikd enkd at de beste oplossing is dat een ervaren ruiter eerst een paar lessen met de pony rijdt. Je vriendin krijgt hem moeilijk gestuurd, misschien doet zij ergens iets verkeerd waardoor de pony begint tegen te stribbelen. Probeer eens te zoeken waar het probleem zich bevindt, bij de ruiter of de pony? Veel succes!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:03

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje aso dat je niet aan de kant wilt gaan voor een vriendin, zeker met een jong dier. Een jong paard rijden is lastig, helemaal in een groep. Het is wel zo netjes als de andere er dan even rekening mee houden! Het zou vervelend zijn als er ongelukken gebeuren, terwijl je dat makkelijk had kunnen voorkomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:13

love_heidy schreef:
die pony snapt het wel, en het is niet echt mep maar tik.

Als de pony duidelijke hulpen krijgt, doet hij echt wel het gevraagde.
Een tik geven aan de pony, omdat de ruiter niet goed kan rijden = imo gestoord.

Geef haar gewoon wat ruimte zodat jullie geen last van elkaar hebben weet dat de ruiter de juiste hulpen moet geven - doet het paard niet wat de ruiter wil - zal de ruiter ergens iets niet goed doen. De hulp te lang geven is ook een grote fout en maakt de hulp juist onduidelijk voor het paard.

Je bent aan het leren, wees blij dat paarden zo vergevingsgezint zijn, want weet dat je nog een hoop verkeerd doet.
Paard moet niet leren, maar de ruiter moet leren op welk gevoel en hoe deze moet reageren.

succes!