schudden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

schudden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 13:01

Ik rijd op een 3 jarig paardje, hij is net zadelmak gemaakt. Het gaat eigenlijk wel goed, hij is braaf, maar er is 1 probleem, zijn hoofd. Hij schud enorm met z,n hoofd. Het is niet het gewone schudden, maar meer met z,n neus zo heen en weer, waardoor de teugels alle kanten op klapperen. Wij zeggen er elke keer wat van, en dan houd hij ook op. Als je gaat stappen draven en dan weer stappen, dus hem bezig houden, dan doet hij het niet. Maar als er niets van hem gevraagd word, dan doet hij het. We hebben al vanalles geprobeerd, been geven als hij het doen, een rukje terug geven, niets helpt. Als we hem de hals laten strekken doet hij het alleen maar vaker en harder, het lijkt wel of hij er een spelletje van maakt, dat de teugels dan heen en weer gaan.

Het gekke is, op stal deed hij het ook, ik gaf het paard naast zijn stal aandacht, en toen deed hij het, ik heb hem genegeerd, waarna hij het nog eens deed en ging schrapen met z,n voorbeen. Het lijkt dus haast wel aandacht vragen.

Zijn gebit is laatst nog gecontroleerd, en de rest is pas nog op de foto gezit, dus wat de gezondheid betreft zit het goed.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt, of iemand tips, advies..?

horselove154

Re: schudden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:03

Ik denk dat je hem zeer veel af leiding moet geven en als dat niet helpt
mischien bitloos proberen!
Maar eigenlijk weet ik het ook niet echt! Verdrietig

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:06

horselove154 schreef:
Ik denk dat je hem zeer veel af leiding moet geven en als dat niet helpt
mischien bitloos proberen!
Maar eigenlijk weet ik het ook niet echt! Verdrietig

om het gelijk naar bitloos te gooien vind ik wel een beetje overdreven.. je zou hem idd lekker bezig kunnen houden dmv heel veel figuren en tempowisselingen. zover als ik weet doen jonge paarden dit wel vaker, en ik denk dat dit wel over gaat als je hem bezig houdt en hij wat ouder wordt. succes!

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:21

marlinH schreef:
Als je gaat stappen draven en dan weer stappen, dus hem bezig houden, dan doet hij het niet. Maar als er niets van hem gevraagd word, dan doet hij het.

Je zegt zelf al dat hij het dus doet als er niks gevraagd wordt van hem, dus bezig blijven!

Ook al is het een jong paard, je kunt genoeg doen. Veel overgangen en figuren rijden. Hiermee heb je niet alleen zijn aandacht mar leert hij er ook enorm veel van. Lachen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:23

Bij mijn paard was het heel hoog het hoofd opgooien, dat stopte met een martingaal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:25

Alleen been geven. Het is een fase waar veel jonge paarden doorheen gaan. Ga geen rukjes op de teugel geven, probeer de mond zacht te houden. Door het op de teugel te willen oplossen verliest het paard het vertrouwen in jou hand.

het klapperen kan een teken zijn van teveel contact met de hand. Let hierop.

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:57

katjamanny schreef:
Bij mijn paard was het heel hoog het hoofd opgooien, dat stopte met een martingaal.

Je sluit je paard dan wel op he. Dus als je je martingaal niet meer gebruikt wil je paard alleen maar meer los, of zit hij vast,

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:03

Ja idd, ik zei ookal van, niet aan de teugels trekken heeft toch geen zin, want eigenaar zei dat als oplossing, maar vond ik dus niet. Daarom hier ook op bokt.. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:34

3 jaar he?
kan zijn dat hij aan het tanden wisselen is en het daarom doet.
komt dit paard voldoende buiten en kan het zijn energie goed kwijt?
krijgt het voldoende ruwvoer op stal?
komt me wat over alsof het misschien wat teveel energie heeft en daarom gaat schudden.
doet dit dier het ook als je hem even goed door laat galopperen en daarna weer oppakt?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:54

mijn merrie deed dat ook heel erg, toen ze zp jong was. ik wildehet rustig aan doen. maar madan bleek zich gewoon een beetje te vervelen. ik heb haar toen wat meer aan het werk gezet. veer veranderingen in figuren. op die manier ging ze meer me hand opzoeken om zo op te kunnen letten wat ik van haar wilde..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:40

ellepel schreef:
3 jaar he?
kan zijn dat hij aan het tanden wisselen is en het daarom doet.
komt dit paard voldoende buiten en kan het zijn energie goed kwijt?
krijgt het voldoende ruwvoer op stal?
komt me wat over alsof het misschien wat teveel energie heeft en daarom gaat schudden.
doet dit dier het ook als je hem even goed door laat galopperen en daarna weer oppakt?

Zijn gebit is pas nog gecontroleerd, en was toen goed. Geeft ook verder geen protest tegen het bit, want ook aan de lange teugel doet hij het, juist erger, en doet niet moeilijk met hoofdstel omdoen enz. Komt voldoende buiten en raakt z,n energie dan goed kwijt, we longeren em ook van te voren. Het ruwvoer krijgt hij ook genoeg. Galopperen doen we nog niet onder het zadel, kunnen we wel gaan proberen straks.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:56

ik denk nog steeds dat dat wel overgaat, aangezien het een jong paardje is.. en hem lekker bezig houden, af en toe een spelletje tijdens het rijden misschien? zoals door pionnetjes rijden.

xNickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:05

Het is nog een jonge pony dus in ieder geval laten zien dat je de baas bent. Misschien af en toe stil staan en zijn hoofd stil houden. Dan ga je voorzichtig stappen beweegd hij weer zijn hoofd? Stop dan weer zodat hij weet dat hij dat niet mag..
En zo doorgaan als het goed gaat naar draf en galop..Lachen

zoetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:06

Misschien even een tandarts naar laten kijken? Mijn pony schudde ook met zn hoofd, tandarts bij gehaald en toen was t over! Haha!

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:20

Het schudden kan ook een teken zijn van 'spierpijn'. Omdat je net begint met trainen, komt het neer op de halsspieren. De spieren zijn het nog niet gewend. In het begin lang en laag rijden en daarna oppakken.
succes

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:56

afwisseling? Overgangen, figuren rijden en op tijd een stukje ontspanning?

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:58

Ik ken je probleem, mijn pony heeft hier ook heel erg lang last van gehad, en wat ik ook deed niets leek te helpen. Totdat ik besloot me er niet meer aan te ergeren, en gewoon doorrijden, veel figuren, overgangen, tempowisselingen etc. Hoop dat het bij je paard ook vanzelf overgaat, maar haar bezighouden is zeker al een stap in de goede richting! Lachen

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:00

Mijn arabofries deed het ook, maar dan voornamelijk op en neer. Heb tandarts naar laten kijken, niks aan de hand. Bij mij bleek het zadel niet goed te passen en bleek achteraf ook nog scheef te zijn, toen heb ik een ander goed passend zadel voor haar gekocht en was het probleem over. Weet absoluut niet of jij hier wat aan hebt hoor maar dat was bij mij de oorzaak.

Vernaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:58

hmmm mijn paard (5jr) heeft daar ook wel eens last van, vooral in de stap. Een maand geleden zijn haar wolfstanden getrokken, en rijd ik nu met een kunstof bitje (geen rubber!!) ligt veel rustiger in haar mond. Dit bevalt mij goed, als ze het nog wel eens doet los ik het op met door meer been te geven en voorwaarts te rijden. Veel afwisseling.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:03

Mijn vzpaard heeft hier ook last van, die is nu bijna een jaartje onder het zadel (4 jaar oud). Alleen dat gaat gepaard met schuren aan de neus (voor en na het rijden). Gebit is gecontroleerd, heeft alleen wat last van hangend rooster, pollennetje geprobeerd voor pollenallergie (was het niet), getest op zonne-allergie (was het ook niet, deed het ook in het donker), nu komt er een kraker voor zijn nek. Misschien dat er een zenuw klem zit in zn nek? Maar we weten nog steeds niet of het rijtechnisch is of medisch Scheve mond