Teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VinandoW

Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 10:39

Hallo,

Nadat ik al veel topics heb gelezen hier op bokt zit ik toch nog met mijn verhaal, want ben er nog niet helemaal uit wat het nu is.

Ik rij een 5 jarige merrie nu bijna een jaar, ze is nu al bijna 2 maanden kreupel rechtvoor-linksachter ze compenseert het eigenlijk een beetje. Ze was namelijk eerst alleen echtsvoor kreupel.
Je zit in stap dat ze niet zuiver loopt, in draf slaat ze ook met haar hoofd, voor mij tekenen van pijn?? In galop is eigenlijk niet veel te zien.

Omdat ik haar dus al een tijd niet meer rij, wil de eigenaar haar daar weer op stal hebben om foto's te maken etc. Maar hij denkt dat ze teugelkreupel is.

Maar ik dacht dat teugelkreupel altijd kleine stukjes was, dat een paard dan enkele passen onregelmatig loopt bij bijv. teveel teugeldruk. Maar het stomme is dat ze dus als een halve dolle door het hele land heen gaat.

Weet iemand misschien wat dat is, of wie kan me beetje op weg helpen?

Er is trouwens wel wat vooraf gegaan, ze is een keer kan rollen in de stal kwam dus met haar hoef tussen de tralies (we hebben normale standaard boxen) dus het is echt pech! Daar heeft ze 3 weken stijf van gelopen omdat ze in paniek raakte.

De laatste weken ging ze staken, omhoog, bokken, bijten bij singel vastmaken..

Kan me niet echt voorstellen dat ze teugelkreupel is.. Wie kan me helpen?

Groetjes Dian

diega

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:33

Om te bekijken of het een medisch of rijtechnisch probleem is kun je bekijken:
Hoe loopt het paard als je er niet op rijdt? Bv aan de longe. Allebei de kanten op longeren om te controleren of ze links en rechtsom gelijk is. Dit proberen op zachte bodem maar ook (voorzichtig) op harde bodem (steen). Als ze dan goed loopt kun je ervan uitgaan dat het een rijtechnisch probleem is.

Daar lijkt het ook wel op als je je problemen beschrijft. Een paard loopt nl niet zo gauw onregelmatig in stap of hij moet wel heel erg kreupel zijn, pijnlijk zoals bv een hoefzweer.
Als een paard kreupel is zie je dat wel aan zijn hoofd, dat knikt dan naar beneden op het moment dat het goede been de grond raakt, maar gooien met het hoofd is weer wat anders natuurlijk.
Als een paard erg met zijn hoofd gooit wordt de beweging daardoor ongelijk.

Ook is het natuurlijk niet verkeerd om iemand naar je te laten kijken als je rijdt. (instructie)

Als de eigenaar het paard wil laten nakijken is dat natuurlijk niet verkeerd dan weet je het zeker of er wel of niets met het paard aan de hand is. Want als het iets medisch is, is twee maanden kreupel natuurlijk veel te lang.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 15:03

diega schreef:
Om te bekijken of het een medisch of rijtechnisch probleem is kun je bekijken:
Hoe loopt het paard als je er niet op rijdt? Bv aan de longe. Allebei de kanten op longeren om te controleren of ze links en rechtsom gelijk is. Dit proberen op zachte bodem maar ook (voorzichtig) op harde bodem (steen). Als ze dan goed loopt kun je ervan uitgaan dat het een rijtechnisch probleem is.

Daar lijkt het ook wel op als je je problemen beschrijft. Een paard loopt nl niet zo gauw onregelmatig in stap of hij moet wel heel erg kreupel zijn, pijnlijk zoals bv een hoefzweer.
Als een paard kreupel is zie je dat wel aan zijn hoofd, dat knikt dan naar beneden op het moment dat het goede been de grond raakt, maar gooien met het hoofd is weer wat anders natuurlijk.
Als een paard erg met zijn hoofd gooit wordt de beweging daardoor ongelijk.

Ook is het natuurlijk niet verkeerd om iemand naar je te laten kijken als je rijdt. (instructie)

Als de eigenaar het paard wil laten nakijken is dat natuurlijk niet verkeerd dan weet je het zeker of er wel of niets met het paard aan de hand is. Want als het iets medisch is, is twee maanden kreupel natuurlijk veel te lang.

Ze slaat niet echt met haar hoofd, ze knikt kon zo gauw niet op het woord komen. Ze loopt zowel op het harde als zachte slecht en links-rechtsom maakt niks uit. Ik heb juist het idee dat het uit de schouder/rug komt. Omdat ze de laatste 2 weken dat ik kon rijden ze verschrikkelijk begon te staken. Ze begon me te bijten als ik haar singel vast deed, bokken omhoog komen. Dat is toch duidelijk verzet tegen pijn dat ergens zit. Ik denk namelijk dat het vastliggen in de box er mee te maken kan hebben. Ze is toen natuurlijk helemaal in paniek geraakt en heeft de gekste bewegingen gemaakt. Misschien is er wel iets verschoven o.i.d maar bedankt voor de reactie Knipoog

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:31

ik zou er een dierenarts en/of osteopaat naar laten kijken. als ik het zo lees, kan je best 's gelijk hebben dat het uit haar rug of schouder komt

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:27

Ik heb je een PM gestuurd.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:42

Als ik je verhaal zo lees denk ik ook eerder dat ze met het vastliggen iets heeft opgelopen. Er hoeft niet eens iets verschoven te zin, ze kan ook een spier geblesseerd hebben. Nakijken door de DA is altijd goed. Als daar niks uitkomt zou ik misschien toch een fysio of ostheopaat halen, die kunnen vaak net iets beter de spieren enz beoordelen. Spieren zijn namelijk niet te zien op fotos oid.