mond probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

mond probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 18:34

onze pony is behorijk stug in de mond. (tanden ligt het niet aan tandarts komt ieder jaar langs) je voelt geen "speling" bij het bewegen van de teugel. het lijt een beetje alsof de teugel vast aan een muur zit. je komt er aan en voelt direkt een blokkade. Doordat ze dit doet is het vrij lastig voor haar jongere eigenaar om haar wat meer naar beneden te vragen, het is ook een behoorlijke sterrenkijker.. maargoed het is niet zo dat het helemaal niet lukt. ik moet zeggen dat ik haar redelijk nagevelijk kan krijgen.

alleen eenmaal daar komt het volgende. ze is dan wel lekker licht in de mond alleen wat ze dan doet is steekt de neus eruit, wel laag. doet de mond los en probeert het bit tussen de kiezen te krijgen. dit lukt haar niet maar het is zwaar irritand dat ze niet rustig en stil is in de nagevelijkheid.. en die doet ze dan praktisch de hele tijd..
als ik haar dan bv wat meer teugel geeft zodat ze niet er in gaat hangen bijten dan steekt ze of de kop zowat in het zand of weer in de lucht

vooral dit laatste is dus een probleem, weet iemand waarom ze dit doet en of er een manier is om dit er af te krijgen

starjo

Re: mond probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:40

volgens mij heb je een probleem in de aanleuning , met goede instructie zou het toch wel moeten lukken, om dit op te lossen. Als dit niet lukt laat je paard dan eens nakijken of hij/ zij geen rug of hals problemen heeft bv pijn, waardoor zij dit op deze manier kenbaar wil maken

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 20:14

mja de pony is wel wat ouder en ik heb het idee dat ze altijd met dr neus in de lucht heeft gelopen. misschien dat deze "nieuwe" houding ook niet zo heel makkelijk is voor haar.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:02

als de pony al wat ouder is kan t ook zijn dat ze te hard in de mond is gereden door de vorige eigenaar en nou uit voorzorg haar mond wil ontlasten komt vaak voor deze kwaal en is alleen met geduld en een zachte hand te verhelpen..
Gr

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:07

Probeer zijn houding anders aan de longe wat te verbeteren. Rustig laag instellen en over de rug. Mijn paard was ook te hoog gereden en had een super onderhals met aanleuningsproblemen. Na veel longeren is de hals al grotendeels weg en nu met rijden aan de aanleuning werken. een Idee?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:53

jah idd dit zijn we nu ook aan het doen. me nichtje gebruikt nu weles bijzetteugeltjs. en de pony lijkt het idee al voldoende te vinden aangezien ze niet acht wat doen maar doordat ze er aan zitten loopt hij wel lager

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:17

Heb je alleen naar het gebit laten kijken?? Laat haar eens lichamelijk onderzoeken en controleer haar zadel en hoofdstel.
Pas als dit uitgesloten is kun je naar hulpmiddelen grijpen...het kan namelijk een uiting van pijn zijn.

Wij hadden vroeger een pony die het een sport vond om zijn mini-ruiter uit het zadel te trekken,bit tussen de kiezen...goed mikken en...hopla...ruitertje al brullend over de hals voor de pony Haha! ,daar mankeerde niets aan want een gevorderde ruiter kreeg alles van m gedaan...deze kreeg bij mini-ruiters een opzetje aan Knipoog
Maar let wel...dit is geen oplossing voor jou probleem...

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:26

Hee emmy,

Bedankt dat je hulp vraagt voor me,
Het is inderdaad zeer lastig,
en aan het zadel of hoofdstel, kan het niet liggen Knipoog
Want dat is allemaal al nagekeken,
en de mond, is ook al vaak nagekeken, enzo,
en de rug heeft ze ook geen last van dus,

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:35

Mistral_Love schreef:
Hee emmy,

Bedankt dat je hulp vraagt voor me,
Het is inderdaad zeer lastig,
en aan het zadel of hoofdstel, kan het niet liggen Knipoog
Want dat is allemaal al nagekeken,
en de mond, is ook al vaak nagekeken, enzo,
en de rug heeft ze ook geen last van dus,

Al aan andere optoming gedacht...ander bitje (hoeft niet per sé dunner Knipoog ) of helemaal geen bit....
Zo te horen niet een probleem wat je 1,2,3 op kunt lossen en al helemaal niet van achter een beeldscherm vandaan Tong uitsteken .Ga eens neuzen in de buurt naar iemand die jullie les kan geven en/of de pony kan corrigeren.