hoofd omhoog!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

hoofd omhoog!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:40

Ik heb mijn paardje nu sinds juni, aangezien ze schimmel heeft mag ik niet op de manege rijden dus ga ik naar het bos, het probleem is dat ze haar hoofd heel hoog doet zodat ik geen controle heb, als ik dan been geef, gaat ze alleen maar harder lopen en haar hoofd gaat maar niet naar beneden, in de bak had ik daar ook last van.

Is het verstandig er een tielemanteugel om te doen? kan ik dat ook makkelijk weer afbouwen, of kan ik haar dan alleen met die teugel rijden, aangezien ik wil gaan starten en hulpteugels niet toegestaan zijn, moet dit ook mogelijk zijn zonder hulpteugel

Wie heeft raad voor mij?

mariz

Re: hoofd omhoog!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:57

iniedergeval zal ik er geen hulpteugels omgooien.. heel mischien een martingaal.
zelf ga ik altijd op het bospad heen en weer rijden, dus ook kleine voltes, wel in stap natuurlijk, en rijd ik veel overgangen, pak een paar pasjes wijken mee enz..
houd je paard bij de les, ze moeten leren dat ze overal naar je moet luisteren.
heb je geen weiland waar je lekker aan de slag kunt?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 20:42

en waarom dan geen hulpteugels? want ik heb toevallig op advies van me instructrice een tielemanteugel gekocht beter niet omdoen?? want wat zijn de concequenties?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:06

concequenties een onderhals.
maar goed ik kan moeilijk beoordelen hier achter de computer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:10

Mijn paard deed het toen zijn rug vast zat.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:53

Naar hulpteugels grijpen is eigenlijk nooit goed. Het beste is om een goede instructeur te zoeken zodat dit probleem rijtechnisch opgelost kan worden.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:14

Natuurlijk zijn hulpteugels niet fijn, maar soms zijn dingen even nodig. Ik zou in dit geval een halsverlenger aanschaffen. Dan kan het paard zelf zijn ontspanning zoeken.

ManimeminaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:29

kzou geen tiedeman gebruiken. miss een martingaal. doet je paard alleen zijn hoofd omhoog als je buiten rijdt, of ook in de bak? dan zou het een rug probleem kunnen zijn. verder zou ik ook nog denken aan misschien verveling of is hij gewoon eigenwijs. bij verveling kun je miss wat overgangen gaan rijden tijdens de buitenritten. tegen het eigenwijs zijn valt vrij weinig te doen. khoop dat het je lukt om hem beter te laten lopen.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 10:49

in de bak doet ze het ook wel maar als ik dan me benen erbij hou dan doet ze hem weer naar beneden! k kijk het nog even aan en dan gooi ik er als het echt niet gaat een martingaal om

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:53

Het elastiek wat is genoemd meteen in de prullenbak mikken, zorgt idd voor een onderhals als je het niet goed gebruikt. Paard kan er veel te makkelijk tegenin gaan en zo de verkeerde spieren kweken. Een martingaal daarentegen werkt in wanneer het nodig is en zorgt er voor dat het bit op zn plek blijft zodat jij toch kan blijven sturen, goed ook iets van hefboomwerking, maar dat is niet zo erg in dit geval. Op die manier kan je het dus ook makkelijk afbouwen wanneer het niet meer nodig is omdat het toch niet inwerkt wanneer het niet nodig is.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:57

ik raad ook eerder een martingaal aan die kun je ook weer aflaten zonde rheel erg te moeten afbouwen

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:03

ik heb het zelfde probleem gehad met mijn merrie.
tot gevolg dat ze er in het bos gewoon uit peerde en ik geen controle meer had. ik was ten einde raad. ik wilde eigenlijk geen maar ook weer wel een hulp teugel. maar het moest er wel een zijn die niet te streng was en dan het er wel op neer kwma dat ik haar er zelf naar toe moest rijden. heb toen aan veel mensen raad gevraagd en kwam toen uit op een elastiek. die doe je over het hoofd door het bit naar de singel. in het begin was er regelmatig protest van uit haar kant maar na een tijdje ging het veel beter.
ook heb ik het er over gehad met mijn priveleraar. hij zei als je op een hand spanning zet ( niet trekken maar spanning) en als ze toe geeft ( naar beneden gaat) dan moet je mee geven met je hand. ik heel hard geoefend en het ging steeds beter.

Suc6 als je iets wilt vragen je kunt altijd pb Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:20

Een martingal kan inderdaad geen kwaad en kan je veilig gebruiken als deze juist is afgeteld.
Maar als ik de TS was zou ik het ook zeker rijtechnisch proberen op te lossen met behulp van een goede instructeur.

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:52

een martingaal kan maar als je gebruik maakt van hulp teugels word je paard ook opgesloten, dus dat is ook niet de oplossing want nadat je het hebt gebruikt wil die alleen nog maar meer weg.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:07

maar mijn probleem is, dat ik mijn paard nog niet zo gek lang heb dus we zijn nog niet echt een team samen.
ik word heel snel bang als het niet verbeterd met dat hoofd, mijn paard is erg gevoelig en ik raak dan in de stress als zij in de stress raakt,

wie heeft een wijze raad? ik wil niet bang worden en er niet meer op durven!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:18

Heeft ze geen last van dr tanden? Of idd dr rug...
Ik denk dat het verstandig is haar eerst medisch te laten checken op eventuele pijn en daarna rustig aan de basis te gaan werken. Niet aan de voorkant zitten, dan kan ze ook nergens tegenin schudden. Al snap ik dat dat nu erg lastig is omdat je alleen buiten kunt rijden, en met haar tempo móet je dan wel aan de voorkant zitten af en toe Lachen

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:07

ja inderdaad, maar ze is nog helemaal goedgekeurd op 9 juni dus dan zal die pijn het niet zijn, of is dat niet genoeg!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:08

Heino schreef:
Heeft ze geen last van dr tanden? Of idd dr rug...
Ik denk dat het verstandig is haar eerst medisch te laten checken op eventuele pijn en daarna rustig aan de basis te gaan werken. Niet aan de voorkant zitten, dan kan ze ook nergens tegenin schudden. Al snap ik dat dat nu erg lastig is omdat je alleen buiten kunt rijden, en met haar tempo móet je dan wel aan de voorkant zitten af en toe Lachen

maar je weet hoe ze rijdt, je hebt er zelf op gezeten of weet je dat niet meer Knipoog

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:36

Nee dat ben ik niet vergeten, tuurlijk niet Tong uitsteken
Ik had zelf het idee dat er een heleboel spanning in d'r zat, ze ging ook voornamelijk rennen/hoofd omhoog als ik iets van dr vroeg (al was dat pad ook niet alles om op te rijden Tong uitsteken). Ik weet ook niet of ze altijd zo gespannen loopt, kan ook komen doordat het buiten was, nog best nieuw, én met een vreemde op dr rug Lachen

Ik heb geen verstand van keuringen, maar ik dacht dat er niet naar de mond wordt gekeken bij een 'standaard' keuring Lachen

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:39

Ik rij zelf wel met een thiedemanteugel buiten, als ze het in dr bol krijgt steekt mijne dr neus in de lucht en gaat ze rennen.Verder rij ik met lange teugel dus merkt ze ook niets van die teugel alleen als ze eigenwijs word en echt wil gaan rennen heeft het effect.