Pony trekt teugels uit handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Pony trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 07:19

Sinds een half jaar rijd ik op mijn pony (zelf ingereden), ze is op latere leeftijd ingereden en nu 6 jaar.

Het rijden gaat allemaal erg goed, duurt wel een tijd voor ze ontspannen gaat lopen. Zodra ze ontspannen is en mijn hand op wil zoeken dan zit ze al bijna tegen het nagevelijke aan. Sommige stukjes gaan heel mooi, maar dan ineens schudt ze heel hard haar hoofd echt om de teugels uit mijn handen te trekken. Mijn instructrice zegt dat ik haar dan vooruit moet drijven en als ik dat snel genoeg doe dan stopt ze weer maar na 5 passen begint ze weer.

In februari is de dierenarts geweest, die heeft haar tanden bijgevijld. Er zaten nog geen haken op maar waren wel een beetje scherp. Ik rij verder met een dubbelgebroken watertrens. Hoe kan ik dit oplossen? Of wat voor bit raden jullie mij aan? Ik ben zowiezo van plan een bitloos hoofdstel aan te schaffen (dr. Cook) voor de buitenritten, maar wil dit ook tijdens het dressuren gaan proberen.

Een keer in de week heb ik een uur groepsles en een half uur priveles. Zij zeggen dus beiden been geven en misschien een ander bit proberen, maar misschien hebben jullie nog andere tips?

Lise81

Re: Pony trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:51

Zelf zou ik idd hun raad opvolgen, het paard is nog jong en probeerd wat kan en niet kan. Wees consequent, meestal wordt het vanzelf minder als ze merken dat hun gedrag niet loont. Beloon als het goed gaat. Dus het moment dat het goed gaat - heel mooi - niet nog 4 passen verder willen rijden, maar beter stil zetten belonen, even weer ontspannen en dan weer verder gaan. Misschien vind ze de houding nog erg lastig om zo lang vol te houden, langzaam opbouwen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:20

Idd belonen als het goed gaat.
En als je pony echt gaat trekken, gewoon terugtrekken.
En dan niet als in gewoon keihard in haar mond zitten, maar weerstand geven, niet toegeven.
En wat je instructrice zegt, als ze dat doet even aandrijven of een tikje erbij.
Als ze het doet rijdt even wat overgangen of ga schakelen in de gang zelf, vaak is het uit verveling dat paarden dat soort dingen gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:57

Terugtrekken? Dat helpt niet, je moet écht drijven! Consequent zijn, drijven als hij dat doet. Na één keer gaat dat idd niet over, maar je moet dat steeds doen als hij gaat trekken. En hou de aandacht erbij! Succes!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:27

Kan door gebrekkige conditie komen. Ik weet niet hoeveel je pony beweegt? Mijn paardje heeft dat ook gehad in de tijd dat ik haar conditie aan het opbouwen was. Ik gaf steeds, voordat ze de kans had de teugels los te trekken, even een lange teugel zodat ze haar hals kon strekken. En dan weer opvragen en als ze braaf liep weer lange teugel geven. En steeds de tijd ertussen opbouwen. Als ze kramp krijgen in hun spieren willen ze die namelijk ook proberen los te schudden. (jij toch ook?)

Als het niet aan de conditie ligt inderdaad doordrijven, en bezig houden. Kan ook uit verveling komen namelijk.

Weet je wel zeker dat er geen medische oorzaak is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:30

Als er niets aan haar mond mankeert, kan het dan misschien met de halswervels te maken hebben? Ik heb ooit zoiets aan de hand gehad met een pony, die een scheve halswervel had en veel pijn had bij bepaalde houdingen tijdens het rijden...... Chiropractor of iets in die trant eens laten kijken?
Een paard probeert vaak iets te zeggen met dit soort gedrag.....

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:24

Het kan idd aan de conditie liggen, misschien langer instappen?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:02

Conditie kan het niet aan liggen, buitenritten van 2 uur houdt ze met gemak vol (veel draven) en buiten schudt ze niet. Verder rijdt ik zeker 5 dagen in de week op haar (minimaal 3 kwartier) Ze doet het ook vooral in stap als ze mijn hand op gaat zoeken. Drijven en niet meegeven ben ik dus al 2 maanden mee bezig (zeer consequent) en heb wel het idee dat het iets minder is geworden, dus dat houd ik dan nog maar even vol.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:45

misschien niet trekken( dat win je toch niet )maar zodra ze het doet weerstand bieden en dan heel snel weer ontspannen????
dit heb ik tenminste als advies gekregen om te doen als een paard meer teugel wilt nemen dan jij wilt geven

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:35

Loopt ze buiten ook aan de teugel?