Probleem met hoofdstel in doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Probleem met hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:23

Mijn paard is nog jong en is pas kort ingereden (niet door mijzelf), maar nu merk ik dat hij het erg vervelend vind als ik het hoofdstel om zijn oren wil doen.
Het bit neemt hij moeiteloos aan, maar zodra ik het over zijn oren wil doen, hoe rustig ik het ook doe, dan wordt hij helemaal gek.
Ik wil hem totaal niet bang ervoor maken, dus nu maak ik het bit los en doe eerst het kopstuk om en dan pas het bit in zijn mond.
Dat werkt op zich prima, maar is toch wat lastig.
Heeft iemand tips?

ikke20

Re: Probleem met hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:24

misschien toch eens het gebot na laten kijken. zodra je het over de oren doet komt er druk op het bit.misschien dat het een wolfstandje ofzo heeft waardoor hij het niet fijn vind.
mag je verder gewoon zo wel aan zn oren komen en het halster aandoen enz?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:35

Nee ook daar is hij niet zo blij mee, maar daar is hij al wel een stuk rustiger mee, ben al wel aan het oefenen om aan zijn oren te komen, dat gaat goed, maar dubbelvouwen (wat met hoodfstel in doen toch gebeurd), dat vind hij vreselijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:22

Ik weet niet vanaf welke kant jij het oor dubbel legt (dus vanaf de voorpluk, zoals de meesten, of vanaf de manenkam), maar ik leg altijd met mijn rechterhand van achter (vanaf manenkam) het rechteroor naar voren en schuif dan met mijn linkerhand het kopstuk erover. Ik heb gemerkt dat de meeste paarden (vooral die er een hekel aan hebben als je ze aan de oren zit) dit veel prettiger vinden. Onze merrie is (door iets bij vorige eigenaren?) ook kopschuw en heel lastig mbt de oren, maar als ik zo het hoofdstel om doe, vind ze het prima. En anders heel veel oefenen mbt het aan de oren zitten, lekker masseren, onderwijl wat lekkers geven etc.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:28

mijn vorige paard heb ik ook lang het hoofdstel aan een kant losgemaakt om dan het kopzo het kopstuk achter de oren te doen , op den duur kon ik het gewoon aan doen ... zoals het hoort .. Haha!
ik zou als ik jou was zoeizo het gebit nalaten kijken moocht dit niets zijn , dan denk ik dat geduld een schone zaak is .. Knipoog
en vooral veelvuldig de oren aaien en eraan zitten en wellicht vind jou paard het prettiger als je het oor naar voren haalt ipv naar achter en ze niet dubbel vouwt ..
of misschien ben je zelf niet zo groot en je paard wel hoog en kan je er niet goed genoeg bij , dat vinden ze ook vervelend

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:25

Ik zou als eerste zeggen;
Laat hem/haar even nakijken.
Het kan iets zijn bij de oren wat pijn doet zodra er druk op komt, of idd een klein wolfstandje wat pijn doet als er druk van het bit op komt Knipoog

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 19:29

Hij gaat inderdaad binnenkort naar de tandarts, hij is net 6 dus kan best zijn dat er een wolfstandje zit al heb ik niet de indruk dat het daaraan ligt, maar kwaad kan het niet, dat oor naar voren is een goed idee, al is hij wat groot waardoor ik er niet zo heel goed bijkan, maar krukje helpt vast.
Verder ben ik inderdaad hem aam het wennen dat ik aan zijn oren kan komen, oren zien er verder goed uit.

Dank jullie wel. Maar zoals ik het allemaal hoor zit ik dus al op de goede weg, ook fijn om te weten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:31

je kan hem of haar ook aanleren ( beetje slechte gewoonte )maar dat ie een paardenkoekje of klontje krijgt op moment dat kopstuk achter de oren zit ...
doe ik met mijn merrie van 170 hoog ook en die houdt har hoofd nu telkens wat lager krijg ik t kopstuk rapper achter haar oren en zij sneller een snoepje Haha!

ooh wat ben ik slecht he , merrie omkopen Knipoog

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 20:34

Haha ja is best slecht, maar op zich best een idee, maar helaas werkt dat bij hem niet (heb ik al geprobeerd).
Ik ben ook zo slecht haha