Sensibel jong paard: Tips/aandachtpunten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Sensibel jong paard: Tips/aandachtpunten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:55

Hoi,

Sinds kort rijd ik een nieuw paard voor iemand, het is nu nog voor af en toe maar waarschijnlijk ga ik hem in de toekomst voor vast rijden. Het is een 4,5 jarige, maar hij is nog grasgroen, er is nu een keer of 10 opgezeten. Hij is best braaf en super intelligent, en ook heel erg sensibel. Hij is supergevoelig op zowel hand als zit, en dit wil ik graag zou houden, maar soms vind ik het lastig hoe ik het beste kan handelen als hij bijvoorbeeld onder me uit wil lopen. Het is best een fris ding, en hij is ook lang hengst geweest, dus vooral in het begin is het soms lastig hem rustig te krijgen.
Ik zou graag tips of aandachtspunten horen wat belangrijk is om te doen of op te letten bij zo'n sensibel paard. Reacties als 'neem les' ofzo heb ik weinig aan, ik heb wel les van iemand maar zolang ik dit paard nog niet vast rijd is het nog niet zeker of ik hem ook mee op les kan nemen.
Alvast bedankt!

Sjoos

Re: Sensibel jong paard: Tips/aandachtpunten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:57

Beugels een stukje korter zodat je veel balans hebt. Daarbij vooral op jezelf letten. Een sensibel paard is geweldig om mee te werken. Als je jezelf onder controle hebt. Dus ookal loopt hij onder je vandaan, rustig blijven zitten, langzaam lichtrijden en terug nemen.
Dat is eigenlijk mijn tip, zelf super stil zitten en je zit voor 100% onder controle hebben

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:07

Oke bedankt! Ik vind hem ook heel erg interessant moet ik zeggen, en ik denk dat ik ook heel veel van dit paard kan leren. Het is voor mij mijn tweede echt jonge paard, dus ik heb nog niet superveel ervaring met jonge paarden. Dat andere paard rijd ik nu nog en is totaal tegenovergesteld qua karakter, waardoor het echt heel erg wennen is. Ik zal mijn beugels inderdaad eens wat korter maken, want omdat hij heel grote bewegingen heeft en ook nog wat wiebelig en wisselvallig qua lopen is wil de controle over mijn zit soms ook wat te wensen overlaten Bloos

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:13

Idd als hij onder je vandaan loopt, proberen niet teveel aan die voorkant te komen, been er lichtjes aan houden, en gewoon 'meeliften' wachten tot ie rustiger gaat lopen zodat jij het tempo onder controle krijgt, en kan gaan drijven, en hem dus vanuit daar weer van achter naar voor rijden.

maargoed dit moet je natuurlijk niet in een keer willen bereiken dit duurt wel een tijd.

eerst gewoon lekker voorwaarts rijden, overgangen rijden op je zit, achter de hand aan, niet teveel met die voorkant bezig zijn, dat komt vanzelf wel Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:34

Ik ben juist geen voorstander van 'op zit proberen en maar wachten tot hij terugkomt'. Juist zo'n gevoelig en intelligent paard heel zwartwit rijden. Zithulp, geen reactie, nog eens duidelijker zithulp, nog niet?, boem-is-ho-en-wel-nu!
Hoef je met zo'n paard op zijn hoogst drie keer te doen en verder kun je het op je zit af. Die snappen het gelijk en zijn gevoelig genoeg om elk spiertje in je lijf te voelen aantrekken dus die krijg je echt snel secuur aan je hulp Knipoog
Verder, zeker bij een die lang hengst is geweest: bezighouden! Niet aarzelen of je het wel goed doet, duidelijk zijn in wat je wilt. Naar voren is naar voren, ho is ho en opzij is opzij. Bij elk jong paard belangrijk maar bij een slim en gevoelig paard eens te meer!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:38

Mijn paard is ontzettend sensibel, en ga je boem-is-ho-en-wel-nu proberen kun je het wel vergeten. Een sensibel paard reageerd op je zit, en pakt je op je fouten.
Helemaal bij zo een jong beest, waarom moet hij na 2 keer reageren als hij "iets onder je vandaan loopt". Rustig terug gaan zitten en ik door er bijna vergif op in te nemen dat hij wel luisterd. Misschien niet "op de letter". Maar dat is ook niet nodig.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:40

Veel wendingen en voltes rijden en proberen veel te schakelen en overgangen te rijden. Doe dit vooral op je zit. Beetje stemgebruik mag ook bij zo'n jong ding. Ik rijd nu ook een 3 jarige die ook nog wel eens onder me uit wil lopen en ook gevoelig is op zit/been/teugelhulpen. Dit helpt bij hem heel goed en door veel wendingen en voltes te rijden houd ik z'n aandacht erbij en krijg ik er wat rust in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:47

de rust erin bewaren Lachen Lachen

altijd boelkloedig blijven, wat voor een gekkigheid hij ook uithaald......

Bij alles wat "fout" gaat eerst de fout bij jezelf zoeken, MAARRRRR let op dat je paard dit niet als uitnodiging gaat zien om voor zichzelf te beginnen.....

Daarnaast rij er niet teveel aan...... en daarmee bedoel ik niet dat je niet moet rijden aan het paard.... maar dat je niet teveel rommelt, dat je het niet te goed wil doen Lachen

en verder go with the flow........ wat het paard die dag aanbied is goed genoeg, neemt niet weg dat je soms ook door mag vragen, maar ken je grenzen daarin Lachen

succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:55

Hoi, wat belangrijk is als het dier sensibel is- blijf vooral rustig zitten, (zo min mogelijk doen, hoe gek dat ook klinkt Knipoog )ga er niet aan plukken, zeker niet bij loperige paarden!
Dus: benen stil en ontspannen langs je paard (licht contact) handen stil en consequent durven zijn, , stoicijns, net doen alsof je gek bent, laat je niet intimederen waardoor je passief wordt want dan is het einde ver te zoeken. Knipoog Dan gaan ze nl met jou aan het werk, snap je? Haha!
Dus rust, geduld en een stille zit zijn vereisten maar tegelijkertijd ben jij de baas, bepaal jij waar je heen gaat, wanneer het dier stil staat etc.
Als het dier zo super intelligent is, zal het dingen gaan zoeken. Cool

Ga daarom veel afwisselen qua rijden, keer balkjes, voltes, stukje buiten, veel figuren en als het dier met jou wegloopt, veel overgangen rijden en pas tempo opschroeven als het dier bij jou blijft, Wordt het dier dan weer loperig (b.v. van stap naar draf) dan zet je het dier weer in stap.
Pas naar draf als het dier zich gedraagt in stap, galop als het bij je blijft in draf etc.
Succes! Ach gut
Dit zijn nl de leukste dieren om van te leren! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:37

Veel overgangen rijden!.
Dat houdt een paard zijn aandacht erbij en het is goed voor zijn bespiering.
Hij wordt er mooi actief van, zijn achterhand wordt er mooi actief van, oftewel, het is goed voor alles!.
Je kan later ook gaan schakelen in de gangen zelf.
Dus pasje verruimen, verzamelen en dan weer afwisselen met gewoon arbeidstempo.
Veel met stelling werken, binnenstelling, buitenstelling Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:57

LaFunkyJazz schreef:
Mijn paard is ontzettend sensibel, en ga je boem-is-ho-en-wel-nu proberen kun je het wel vergeten. Een sensibel paard reageerd op je zit, en pakt je op je fouten.
Helemaal bij zo een jong beest, waarom moet hij na 2 keer reageren als hij "iets onder je vandaan loopt". Rustig terug gaan zitten en ik door er bijna vergif op in te nemen dat hij wel luisterd. Misschien niet "op de letter". Maar dat is ook niet nodig.

idem hier, ik hoef dat ook niet te proberen, dan zijn ze compleet over de zeik en bereik je niks meer (iig bij de paarden die ik rij)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:58

KiWiKo schreef:
de rust erin bewaren Lachen Lachen

altijd boelkloedig blijven, wat voor een gekkigheid hij ook uithaald......

Bij alles wat "fout" gaat eerst de fout bij jezelf zoeken, MAARRRRR let op dat je paard dit niet als uitnodiging gaat zien om voor zichzelf te beginnen.....

Daarnaast rij er niet teveel aan...... en daarmee bedoel ik niet dat je niet moet rijden aan het paard.... maar dat je niet teveel rommelt, dat je het niet te goed wil doen Lachen

en verder go with the flow........ wat het paard die dag aanbied is goed genoeg, neemt niet weg dat je soms ook door mag vragen, maar ken je grenzen daarin Lachen

succes!

Afgod Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:16

LaFunkyJazz schreef:
waarom moet hij na 2 keer reageren als hij "iets onder je vandaan loopt". Rustig terug gaan zitten en ik door er bijna vergif op in te nemen dat hij wel luisterd. Misschien niet "op de letter". Maar dat is ook niet nodig.

Detour schreef:
en consequent durven zijn, , stoicijns, net doen alsof je gek bent, laat je niet intimederen waardoor je passief wordt want dan is het einde ver te zoeken. Dan gaan ze nl met jou aan het werk, snap je?

Hierom Knipoog
Ik heb ook een sensibele onder mijn gat. Als ik die had laten lopen, hadden we nu nog rondjes gedraafd vrees ik. Rennen is nl. veel leuker en veel makkelijker dan terug moeten komen en die zwakke achterbeentjes eronder moeten doen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 06:15

Dat verschilt dan per paard. Ho-stop-nu consequent is anders dan terugrijden en de tijd nemen consequent. TS zegt dat haar paard nog zo groen als gras is. Van mij mogen ze dan even de tijd nemen om het te snappen hoor!
En met de ho-stop-nu mentaliteit kom je met mijn paard niet ver! (trust me, heb het geprobeerd haha)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:15

LaFunkyJazz schreef:
Dat verschilt dan per paard. Ho-stop-nu consequent is anders dan terugrijden en de tijd nemen consequent. TS zegt dat haar paard nog zo groen als gras is. Van mij mogen ze dan even de tijd nemen om het te snappen hoor!
En met de ho-stop-nu mentaliteit kom je met mijn paard niet ver! (trust me, heb het geprobeerd haha)

heb de ho- stop mentaliteit op een paard toegepast wat 4 was en ook graag loopjes met je nam. Aan het begin was ik soms erg rigoureus, tuurlijk was mevrouw beledigd in eerste instantie, net als wat Urielle zegt: rennen is veel leuker en makkelijker. Knipoog

Pas als dat duidelijk is ga ik schakelen en terugrijden. Ze mogen wel weten dat iemand met ze bezig is. Knipoog
Ben echt geen techneut ,maar wat ik doe moet duidelijk zijn. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:18

Ik vind wel dat ho gewoon stoppen is.
Of je nou een jong sensibel paard hebt of een ouder paard wat het allemaal al wat beter kent.
Consequent moet je in ieder geval wel zijn lijkt mij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:36

Emmaa_ schreef:
Of je nou een jong sensibel paard hebt of een ouder paard wat het allemaal al wat beter kent.

Misschien zou je eens met Anky kunnen gaan praten. Salinero snapt het nl nog niet helemaal. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:36

detour schreef:
Emmaa_ schreef:

Misschien zou je eens met Anky kunnen gaan praten. Salinero snapt het nl nog niet helemaal. Knipoog

Verward. Waar slaat die opmerking nou weer op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:37

Ik zeg alleen, dat als ik op een jong paard zit, wat bij mijn kleinste beweging alweer onder me vandaan trippelt, ho wel ho is.
Mijn truucje is dan om 10 tellen volledig stil te staan.
Vaak is dat moeilijk voor ze, maar ze kalmeren er wel weer even van.
Als een paard niet stopt als ik dat zeg, dan moet hij dat maar voelen Clown.
En dan niet door keihard te trekken, maar ik blijf het gewoon proberen.
En dus niet wanneer ik vraag of hij wilt stoppen, en hij doet het niet, maar gewoon opgeven omdat hij het toch niet doet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:53

Het was maar een flauw grapje Emma, niet rot bedoeld naar jou Clown , maar meer in de zin van: Misschien zou zij die consequentie meer kunnen toepassen zodat dat dier op dat hoge nivo eens kan stil staan. Haha!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:53

Dit verschilt per paard. Kunnen we een lange of korte discussie over voeren.
Mijn paard is vanaf haar 3e gepobeerd in te rijden. Niet gelukt. Rennen, steigeren e.d. Groen gebleven en veulens gefokt. Vanaf haar 11e zijn wij met haar begonnen. Rustig en de tijd genomen. Wij zijn nu (2 jaar later) pas op het punt dat ho echt ho is.
Daarom zijn toen ook de proeven veranderd. FAK overgang stap ipv tussen AK.
Met mijn paard moet je compromissen sluiten, pas als je haar door en door kent, en zij weet wat ze aan jou hebt, kun je eizen stellen. Doe je dat eerder steekt ze figuurlijk de middelvinger naar je op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:58

LaFunkyJazz schreef:
Dit verschilt per paard. Kunnen we een lange of korte discussie over voeren.
Mijn paard is vanaf haar 3e gepobeerd in te rijden. Niet gelukt. Rennen, steigeren e.d. Groen gebleven en veulens gefokt. Vanaf haar 11e zijn wij met haar begonnen. Rustig en de tijd genomen. Wij zijn nu (2 jaar later) pas op het punt dat ho echt ho is.
Daarom zijn toen ook de proeven veranderd. FAK overgang stap ipv tussen AK.
Met mijn paard moet je compromissen sluiten, pas als je haar door en door kent, en zij weet wat ze aan jou hebt, kun je eizen stellen. Doe je dat eerder steekt ze figuurlijk de middelvinger naar je op.

Tuurlijk. Elk paard is anders. De wegen naar gehoorzaamheid toe zul je dus op je individu moeten aanpassen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:36

Wat je kan doen is voor je gaat rijden wat grondwerk , even uitleggen wat je wil en gaat doen.
Bij een paard wat erg gevoelig is zou ik een kaptoom onder het hoofdstel doen en met dubbel teugeltje rijden , zodat je niet als hij er vandoor schiet aan het bit hoeft te komen.
Hij is nog jong , dus hou het kort en duidelijk voor hem, dan zal dat in zijn koppie op den duur ook beter een plekje gaan krijgen, goed is geod, maar blijf ook niet doorgaan als het een keer wat minder is, stap desnoods af en doe iets goeds aan de hand en klaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:49

Waarom niet prive-les bij je thuis (of bij dat paard iig)
Bij een jong sensibel paard kun je snel veel verkeerd doen.
Je zal er zelf veel van leren, dus lijkt mij de investering van een les zeker de moeite waard. Verder ben ik het met KiWiKo eens. De meeste ruiters doen te veel, geven te grote hulpen etc.

juul1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:45

Ik ben het ook eens met het bovenstaande bericht.
Het zadelmak maken van een paard is de kunst op zich niet, maar het correct aan/doorrijden van een jong paard wel !
Ik zou absoluut voor een extra paar ogen kiezen.