nageven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 20:07

hallo,
sinds een tijdje heb ik een nieuwe pony.
eerst was ze erg snel en gepannen ze wou alleen maar racen.
maar vandaag was ze erg ontspannen maar ze begon steeds wat met haar hoofd te hangen.
wat betekent dat? dat ze graag wil nageven?
xx

Marronn

Re: nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:13

Dan moet je proberen om haar voorwaarts te laten lopen. En proberen om haar iets op te richten zodat ze niet meer zo gaat hangen, door bijv. kleine kneepjes omhoog te geven. Ik heb het ook gehad bij mijn pony dat ze ging hangen en dat is niet fijn. Maar gelukkig is je pony niet meer zo gespannen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:05

Bedoel je echt in de teugel hangen of laat ze dr hoofd wat meer naar beneden hangen?

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:58

Wanneer je pony goed van achteren naar voren loopt en ontspannen is zal hij de hand op gaan zoeken, om aanleuning te zoeken. (het nageven dus).

Hierbij ontstaat als het goed is een rustige, zachte verbinding tussen de mond van je pony en jouw hand. DIt is de goede aanleuning die ze je aanbied.

Wanneer ze daarentegen echt op je hand gaat "hangen" loopt ze teveel op de voorhand waardoor haar evenwicht verstoord is en zij dus steun zoekt in jouw handen. Het is dan zaak haar terug te zetten op de achterhand.
Dit bereik je door halve ophoudingen te maken, of wat extra overgangen te rijden. (Denk hierbij ook aan het rijden van schijnovergangen).

Rijd ook veel voltes en wendingen; hierbij kun je controleren of je de juiste aanleuning te pakken hebt. Wanneer je een goede aanleuning hebt en je pony komt met de juiste lengtebuiging door de bochten rijd je eigenlijk op je binnenbeen en buitenteugel; de binnenteugel is er dan alleen om de stelling aan te geven. Hierbij hoort je pony in dezelfde houding en met dezelfde lichte aanleuning te lopen, evenals bij overgangen. Wannneer dit niet het geval is is de aanleuning nog niet in orde en moet je die dus eerst gaan bevestigen. Wanneer dit wel het geval is kun je langzaam aan een keer een wat moeilijkere oefening gaan proberen.

Let wel te allen tijde op dat wat je ook aan het doen bent je niet de ontspanning verliest. Ook een keer hals laten strekken en ontspannen stappen tussendoor zodat de pony plezier in zijn werk houd.

Veel succes verder!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:03

Charlenexx schreef:
Bedoel je echt in de teugel hangen of laat ze dr hoofd wat meer naar beneden hangen?

dit is ook wat ik me af vroeg.

Namelijk: als ze in de teugels gaat hangen (dat je echt het gevoel hebt dat je flink wat gewicht in je handen hebt) dan vooral voorwaarts rijden en een beetje om en om 'kneepjes' geven zodat ze wat meer omhoog komt met haar hoofd, als dat nodig is althans (daarmee bedoel ik, als ze haar hoofd niet gaat dragen wanneer je haar alleen voorwaarts rijdt, mag je een beetje met je handen werken, ook goed veel stelling vragen op voltes en in de hoeken e.d. en over de hoefslag heel erg recht richten) . Veel overgangen rijden is vooral erg belangrijk.

Als ze haar hoofd draagt, maar ook naar beneden laat hangen, zoals het er uit ziet wanneer ze 'aan de teugel' lopen, en wanneer je het gevoel hebt dat je contact hebt maar toch geen enkele vorm van druk of gewicht, dan geeft ze na Knipoog

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:23

Jaimyliefje schreef:
Charlenexx schreef:

dit is ook wat ik me af vroeg.

Namelijk: als ze in de teugels gaat hangen (dat je echt het gevoel hebt dat je flink wat gewicht in je handen hebt) dan vooral voorwaarts rijden en een beetje om en om 'kneepjes' geven zodat ze wat meer omhoog komt met haar hoofd, als dat nodig is althans (daarmee bedoel ik, als ze haar hoofd niet gaat dragen wanneer je haar alleen voorwaarts rijdt, mag je een beetje met je handen werken, ook goed veel stelling vragen op voltes en in de hoeken e.d. en over de hoefslag heel erg recht richten) . Veel overgangen rijden is vooral erg belangrijk.

Als ze haar hoofd draagt, maar ook naar beneden laat hangen, zoals het er uit ziet wanneer ze 'aan de teugel' lopen, en wanneer je het gevoel hebt dat je contact hebt maar toch geen enkele vorm van druk of gewicht, dan geeft ze na Knipoog

Wanneer de pony op de teugels gaat hangen is het juist niet raadzaam om puur voorwaarts te rijden; hiermee komt ze nog meer op de voorhand, terwijl ze meer op de achterhand moet komen... overgangen zijn dus wel een goede tip, maar flink voorwaarts is af te raden.

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 00:13

mijn paard is ook erg aan het hangen en mijn teugels glijden letterlijk uit mijn handen. Ik hoor dat je veel overgangen moet rijden, maar bdoel je daarmee om VAAK achter elkaar een overgang te maken? (van stap=> draf / draf => stap?) is er nóg een andere manier?