Pony kan niet rustig lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Pony kan niet rustig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 11:05

Hallo,

Sinds een paar maanden rij ik een onwijs leuke haflinger bij. Zij is er alleen eentje die zich eigen nog dood zou lopen..
Ze kan gewoon niks rustig doen, maar loopt echt veelste voorwaarts. Ze is wel lekker aan de teugel te rijden hierdoor, maar blijft 'drammen'. Als je instapt wilt ze aandraven, ben je aan het draven gaat ze onwijs hard en wilt ze galloperen. Je hoeft echt gewoon niet te drijven, en luister goed naar je zit met voorwaarts rijden, alleen dat terug rijden is zo'n probleem.. Naar de teugel luistert ze wel, alleen zet ze je buitenhand op slot en heb je gewoon onwijs veel kracht nodig. Zit is geen optie, als je wilt uitdraven lekker met lange teugel zit je voordat je het weet in een nogal voorwaartse gallop.
Ze wordt gereden met een enkelgebroken bit, en er is toch echt wel elke dag iemand bij haar en wordt bijna elke dag gereden. (alleen met echt harde regen/onweer of als het heel warm is niet) Dus aan de aandacht ligt het niet lijkt mij..
Wie o wie heeft er tips?

edit: ze staat ook elke dag op het land, dus ook niet dat ze te lang op stal staat

Alvast bedankt,
Inge

Schuur_

Re: Pony kan niet rustig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:11

mijn paard had dat vroeger ook. Ik had toen van mijn trainer de oefening gekregen om van het instappen al een oefening te maken door gewoon zo los mogelijke teugels te stappen en haar zelf een weg te laten kiezen maar als hij dan besloot om naar rechts te gaan moest jij naar links gaan.
Als je dit een paar keer doet en natuurlijk consequent volhoudt dan moet het zeker lukken.
Tijdens het gewone rijden jezelf rustig houden en vooral niet liggen sleuren in de mond, als ze versnelt in draf gewoon terug in stap zetten voor een halve cirkel en dan weer aandraven. Hetzelfde geldt voor de galop.
Als ze echt niet meer te houden is kan je als noodoplossing kleine cirkels gebruiken waar je haar dan op stuurt tot ze weer rustig is.
Nog een oefening is het stilstaan. Je zet haar stil, laat haar staan en rijdt weg voor ze kan beginnen trippelen en onrustig worden. Ben je te laat dan zet je haar gewoon op de plaats terug en blijf je dat herhalen tot ze stilstaat en dan stap je weer weg.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Misschien moet je het wat aanpassen naar dressuurdinges want ik heb altijd western gereden Knipoog

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:15

1 van onze paarden wouw ook aleen maar door stappen draven enz.
ik trok & trok maar hielp niet werd die aleen maar onrustiger van ik doe nu als die te snel gaat stappen kleine kneepjes dit heb ik 3 dagen lang gedaan hij loopt nu mooi rustig & kalm met losse teugel.

zelfs in draf Knipoog

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:26

hihi volgens mij heb ik echt precies hetzelfde probleem als jou.
een rara ook mijn verzorgpony is een haflinger.
haha ik heb altijd verhalen over slome haflingers enzo gehoord, totdat ik deze pony tegenkwam.
vooral met buitenritten is hij niet te houden.
wat bij mij al wel een stuk heeft geholpen is om veel overgangen te rijden. dus draf-stap maar ook draf-halt enz.
vooral dat draf-halt heeft al erg geholpen.
je pony moet gewoon reageren als je dieper gaat zitten.
doet hij dat niet? dan geef je een halve ophouding erbij.
luisterd hij nog niet? dan draai je zijn hoofd richtin de bakrand en zet je m zo dus op halt.
dit consequent herhalen en veel overgangen rijden zodat je deze manier kunt toepassen.

laat m vooral niet door je hand/zit heet rennen: doe dan gewoon wat ik hier boven heb geschreven.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:53

Ik rij op een manege, en daarvan hebben wij er ook een.
Je moet proberen al diep te zitten, je zwaar maken.
En met de draf heel langzaam gaan lichtrijden okal loopt ze snel.
Bij het paard waar ik het over heb moet je als ze er vandoor gaat met 2 handen aan de binnenteugel trekken. Anders stopt ze niet. Dit is ook bij de galop wel eens het geval.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:48

Als je de mogelijk heid ervoor heb dan zou ik proberen het probleem eerst aan de longeerlijn proberen op te lossen. Dan kan je hem/haar eerst op je stem rustig laten draven. (ik gebruik met het longeren altijd een halster met een hengstenkettinkje over de neus, dan kan je bv. het commando "ho ho" gebruiken en komt er geen reactie, een rukje aan het kettinkje geven). Als hij/zij het commando goed kent dan kan je het ook onder het zadelgebruiken.
Alle paarden die ik heb ingereden heb ik eerst heel goed op mijn stem laten reageren en daarna er pas op. dan kan je ze gemakkelijk op je stem laten lopen.

veel succes, ik hoop dat je er iets aan heb.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:17

lastig he! mijn pony heeft het soms alleen nog met halt-houden moeilijk... Ik zeg idd ook altijd ho-ho. Afentoe reageert ze snel en soms lukt het niet... Ligt aan haar bui Knipoog ben benieuwd of er nog meer tips zijn die ik kan gebruiken...

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:25

Al het bovenstaande is eigenlijk al geprobeert, behalve het longeren met hengstenketting. Misschien dat ik dat eens ga proberen. Lachen

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:32

Probeer uit het ritme, en dus ook langzamer, te gaan lichtrijden. De pony zal niet direct een reactie laten zien, maar als je dan ook nog even net wat meer druk op je teugels zet, dan vast wel.

Verder ook niet vergeten dat je je been eraan moet houden in de overgang terug, anders gaan ze vaak achter de loodlijn lopen, en dan zijn ze zo weer in die harde draf waar je hem zojuist niet in wil hebben.

Succes ermee!

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:45

Vroeger heb ik ook een haflinger gehad, die stopte voor de kruising. Voor de rest niet te houden.
Nu rij ik een bloederig paardje de kleur van een haflinger!!! Misschien heeft dat er wat mee te maken.
Om er rust in te krijgen, moet ik haar net voor ik de controle kwijt raak halthouden en ontspannen aan de teugel en dan pas weer wegstappen en overgaan in draf galop. Ook bij het springen moet ik alleen maar op ontspanning en controle rijden. Dus tijdens het oefenen springen halt houden ontspannen en opnieuw springen. Zo ook dus met mijn dressuur oefeningen middendraf en steeds voelen of er nog genoeg controle is,kan ik haar direct halt laten houden of vooruit rijden.
Het kost wel erg veel van mijn zelf beheersing controleover al mijn bewegingen(dat vind ik het moeilijkste), dus soms moet ik even een paar rondjes in een snelle galop.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:51

Zoals meerdere andere mensen ook al zeiden... Halve ophoudingen maken. Rust in jezelf brengen er niet over gaan stressen dat voelt t paardje ook weer aan je. Steeds een stukje halthouden en als ze stilstaat meteen weer wegrijden sta dus niet 20 seconden stil maar hou t simpel. Halthouden en wegrijden. Het werkt echt mijn ruin deed t af en toe ook en hier was t mee op gelost. Zodra ze begint te drammen halthouden en weer rustig proberen weg te rijden
Veel succes

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:02

Ik denk dat je paardje niet verticaal recht is en daarom te veel snelheid maakt om maar niet te vallen. Paarden die niet verticaal recht zijn, verdelen hun gewicht verkeerd en zullen i.p.v. door de bocht gaan door te buigen, vallen (plat door de bocht gaan) en snelheid maken. Kijk eens op rechtpaard.nl dat is bij jou in de buurt ik weet zeker dat hij je kan helpen.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:58

Ik ga eens even een kijkje nemen! Lachen

dreamwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:00

veel overgangen rijden en niet te veel hard laten lopen probeer in slomosian te rijden!

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:04

mijn ervaring; met trekken win je nooit (knol is altijd sterker), veel overgangen rijden (zowieso voor veel dingen goed) en "denk middendraf", dus rijden op een iets hoger tempo dan dat je gewend bent. Dat laatste klinkt misschien raar en zal ook niet makkelijk zijn in t begin van de arbeid, maar uiteindelijk (hoop ik voor je) hielp t bij mij wel. (dat renniger, tijdens dressuur is ook wel slim van onze drammerige poownies... Knipoog )