Een aantal redenen: - de ruiter belemmert het paard in zijn bewegingen - paard vind oefening te moeilijk/begrijpt de hulpen van de ruiter niet - paard heeft geen zin (kreupele paarden mogen niet werken en dat weten een aantal maar al te goed )
Teugelkreupelheid ligt bijna altijd aan de ruiter zelf. De ruiter is te grof in zijn hulpen (handen vastzetten, paard in de krul trekken (teveel druk van voren, te weinig of geen been) inplaats van van achter naar voor rijden, etc.), paard begrijpt het niet/is het helemaal niet eens met wat de ruiter aan het doen is en uit dit door 'gemaakt' te gaan kreupelen.
De enige oplossing is om je paard op de juiste manier te rijden. Van achter naar voor, ontspannen hand, netjes op twee teugels (evenveel druk), tussen twee benen, etc.
Ik hoor de term teugelkreupel erg vaak vallen soms ook onterecht, maar ik zou eerst eens uitsluiten dat er medisch niks aan de hand is. Ik kende een paard dat ook gereden werd en vaak hinkte en dat werd teugelkreupel genoemd door de eigenaresse. Toen er gelukkig na maanden aankloten een goede instructrice bij gehaald werd gaf die het heldere advies dit paard toch eens na te laten kijken op een kliniek en dan foto's laten maken. Hier is toen iets van hoefkatrolontsteking uit gekomen, dat arme dier ging achterover van de pijn dus.
Ik heb twee jaar geleden ook een paard van iemand gereden, die teugelkreupel was. De vorige amazone heeft het dier zo hard in de mond gereden, dat deze supergevoelig in de mond is geworden. Zodra je ook alleen maar kneep, begon ze met een "huppeltje" en kwam het hoofd omhoog. Je mocht helemaal niet aan de mond zitten en haar echt alleen op het been rijden. Teugelkreupel heeft dus met een langdurige verkeerde manier van rijden te maken. Je hebt veel geduld en tijd nodig om dit weer goed te krijgen.
Het zou kunnen maar het hoeft niet zo te zijn. Als hij zonder zadel wel goed loopt (ik neem aan dat je bedoelt dat je er dan ook op zit) zou ik toch eens het zadel na laten kijken... Of het kan ook dat je zonder zadel anders zit waardoor hij van voren de ruimte krijgt en niet gaat kreupelen. Maar er kan ook een fysiek probleem achter liggen. Dit is niet te zeggen vanachter een computer.
Zonder zadel, ik zit er dan niet op, hij loopt dan in z'n blootje. Ik ga het morgen even proberen. Eerst even stappen aan het halster en dan opzadelen. Ik denk ook eerder aan het zadel.