Hoe binnen achterbeen er beter onder krijgen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Favodres

Hoe binnen achterbeen er beter onder krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:10

Hallo,

Mijn vraag is dus hoe je het binnen achterbeen er beter onder kan krijgen. Ik rijd zelf al veel overgangen en figuren , maar het achterbeen mag er nog wel een klein stukje meer onder treden. Want ze heeft moeite met de galop vandaar ze vind het moeilijk om het been onder de massa te plaatsen. Hebben jullie ook tips om dat beter te krijgen ?

Sandra_v_B

Re: Hoe binnen achterbeen er beter onder krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:28

Buiten het rijden van overgangen en figuren (met veel wendingen, zoals bijv. slangevolte) kun je ook schijnovergangen rijden; doe net of je terug gaat vanuit draf naar stap, maar op het moment dat je voelt dat je paard wil gaan stappen rijd je hem weer voorwaarts in draf. Hierbij komt hij terug op zijn achterbenen. Voel je dat hij weer wat naar de voorhand duikt rijd je opnieuw een schijnovergang.

Let wel op dat je op tijd een keer een stukje gaat stappen (met een lange teugel) omdat dat zwaar is voor je paard, en hij zijn spieren langzaam op moet bouwen

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 15:36

Oke schijnovergangen heb ik nog nooit over gedacht bedankt ! Lachen

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:37

Mijn instructeur was een vriendin les aan het geven, ze was aan het draven en lichtrijden en hij zei: Geef hem nu eens een tikje met je zweep op het moment dat je zit.

Ik vroeg waarom dat was en dat was omdat hij dat zijn binnenachterbeen beter op ging tillen.

je kan natuurlijk niet blijven tikken, maar misschien heb je er wat aan?

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:07

Lordino schreef:
Mijn instructeur was een vriendin les aan het geven, ze was aan het draven en lichtrijden en hij zei: Geef hem nu eens een tikje met je zweep op het moment dat je zit.

Ik vroeg waarom dat was en dat was omdat hij dat zijn binnenachterbeen beter op ging tillen.

je kan natuurlijk niet blijven tikken, maar misschien heb je er wat aan?

Dit is denk ik geweest opdat het paard van je vriendin op dat moment een lui achterbeen had? dus slepen/weinig van de grond?

Om het achterbeen verder onder te brengen moet een paard nl. kracht opbouwen, dit valt onder de verzameling, het 6e punt uit het Skala...
Hiervoor zijn wendingen, overgangen, schijnovergangen (ook in de wendingen en de hoeken) de beste remedie, omdat je hiermee systematisch de kracht van de achterhand verbetert.
Een tikje achter je kuit is meer wanneer het paard niet reageert op je hulp waardoor hij traag/lui wordt in zijn achterbeen.

Let wel altijd op dat je geen spanning veroorzaakt in de rug van je paard, wanneer hij niet meer ontspannen loopt kan hij zijn achterbenen ook niet goed onder de massa plaatsen.

Edit: als je op het goede been lichtrijd (buitenbeen naar voren = staan) ga je zitten op het moment dat het buitenachterbeen onder moet treden, dus werk je op dat moment aan het bijzetten van het buitenachterbeen. Dit werkt dus niet om het paard meer te laten dragen en verzamelen daar hij dit vanuit zijn binnenachterbeen moet doen...
Vandaar dat ik de opdracht van de instructeur een beetje twijfelachtig vind en dus maar gok wat hij ermee wil bereiken...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:12

als je schoudervoor rijd op het lange stuk en op de volte stimuleer je het binnenachterbeen tot dragen(stapt dan onder de massa) en als deze door deze oefeningen sterk getraind is kun je het via verzamelen doen.

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:14

Op het moment dat dat been naar voren gaat aandrijven. Als je voelt dat je iets naar beneden gaat, gaat dat been naar voren. Kijken in spiegels wil helpen, of kijken naar anderen. Lijkt in eerste instantie moeilijk maar valt best mee. Hangt wel beetje van je paard af: als je eentje hebt die steeds aangedreven moet worden om in beweging te bijven zal het moeilijker zijn, omdat je zelf steeds in beweging bent (aandrijven), dan met een paard dat gewoon door blijft stappen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:56

Grondwerken kan ook een optie zijn. Door middel van lengtebuiging leert het om zijn achterbenen beter onder de massa te zetten.

Verder is mij geleerd door veel op de vierkante en ronde voltes te rijden en daarbij met mijn binnenbeen te drijven als het binnenvoorbeen van het paard naar achteren gaat.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:56

Oke bedankt Lachen

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:32

Dat was ik trouwens op mijn nicht haar profiel Clown

KellyLytsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:09

Op een volte van ongeveer 10m. rijden en dan met je binnenbeen de achterhand eruit 'duwen', en goed je buitenbeen en je buitenteugel eraan houden zodat hij niet over zijn buitenschouder wegloopt. Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:26

Kleine stukjes schouderbinnenwaarts rijden, steeds erin en weer eruit. Eventueel wat schakelen in de sbw als je paard dat aankan.

Tempowisselingen in de hoeken en vooral extra diep de hoeken inrijden.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:44

Sandra_v_B schreef:
Buiten het rijden van overgangen en figuren (met veel wendingen, zoals bijv. slangevolte) kun je ook schijnovergangen rijden; doe net of je terug gaat vanuit draf naar stap, maar op het moment dat je voelt dat je paard wil gaan stappen rijd je hem weer voorwaarts in draf. Hierbij komt hij terug op zijn achterbenen. Voel je dat hij weer wat naar de voorhand duikt rijd je opnieuw een schijnovergang.

Let wel op dat je op tijd een keer een stukje gaat stappen (met een lange teugel) omdat dat zwaar is voor je paard, en hij zijn spieren langzaam op moet bouwen

Dit doe ik zelf ook, en ik kan het je aanraden. Pling Ik had door dat mijn paardje het heel moeilijk vond, en ze viel ook op de voorhand. Ook kon ze soms al met haar achterhand gaan sloffen, zegmaar, dat ze al wilde gaan stappen!

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:11

Oke ik zal het proberen. Ik heb alleen nog een probleempje vooral rechtsom loopt ze over het schouder heen ze is nog jong en moet haar evenwicht nog wel vinden . Maar hebben jullie misschien ook tips om het te voorkomen ?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:13

tempowisselingen, schoudervoor, schijnovergangen en voltes verkleinen en vergroten

Vasal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:36

ik heb hier ook veel moeite mee
even volgen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:49

Wat je kan doen is eerst aan de hand werken, door ernaast te lopen en dan een juiste stelling en buiging zien te krijgen en doorkijken waar het achterbeen neergezet word, als hij niet er goed onder gezet word, kun je wat meet buiging vragen en zo kun ej de spiertjes trainen om ze er juist onder te krijgen, als het aan de hand goed gaat kun je het vanaf het zadel doen, ook schouder binnen en traver kun ej doen om een mooi sterk dragend achter been te krijgen, met veel geduld de juiste gym oefeningen doen, leert je paard mooi in balans lopen.

sasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:40

Schijnovergangen, schouderbinnenwaarts, travers ed om het binnen/buiten achterbeen sterker te maken, paard recht te richten en de achterhand er onder te brengen.
Longewerk met pessoatuig werkt ook hel goed als extra training.

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:17

Oke dank jullie wel Lachen