Ik wil niet rijden of toch wel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Ik wil niet rijden of toch wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:17

Ik rij al van kinds af aan ongeveer een jaar of 9 begon ik op de manege met mijn wekelijks les.
In de loop van de jaren een verzorgpony en nog een om te rijden toen ik 14 jaar was kreeg ik mijn eigen pony Jessica.
Haar heb ik nog steeds ik ben nu 28 jaar.
Ongeveer een jaar of 5 geleden kreeg ik te horen dat ze artrose heeft in beide voorbenen later bleek ook haar rug, hals en achterbenen slecht te zijn.
En ben gestopt met rijden, dat deed ik niet meer veel omdat ik rekening met haar moest houden en ik zelf ook met artrose in mijn rug zit.
Ik dacht dat ik het rijden zou gaan missen maar integendeel, ik mis te het niet.
Ik vind het wel heel erg leuk om gewoon met paarden bezig te zijn en ben mijn shet voor het karretje aan het beleren wat heel goed gaat.
Een maand of twee geleden ben ik mee gevraagd voor een buitenrit en ben met een vreemde fjord meegegaan, angst is het niet, dat dacht ik zelf eerst en heb draf, galop alles meegedaan.
Vond het erg leuk.
Nu mag ik een paard dagelijks rijden als weze verzorgpaard, maar ik doe het zelden, in de bak vind ik saai en buitenrijden heb ik ook al snel gezien.
Met warm weer heb ik geen zin, maar ik vind het wel leuk dit paard zo te verzorgen.
Ik heb zelf soms het idee dat ik niet wil rijden maar als ik er eenmaal op zit gaat het wel, maar vaak wil ik ook niet te lang.
Ik weet niet wat ik er mee moet, wie herkend dit, zo'n haat-liefde verhouding met rijden?

sonjim

Re: Ik wil niet rijden of toch wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:23

Ik herken niet alleen je haat leifde verhouding met rijden, maar het hele verhaal. Ik kreeg mijn haf toen ik 13 was, ben nu 28 en sinds 6 jaar weet ik dat ze artrose heeft, sinds vorig voorjaar is ze volledig met pensioen en nu heb ik mijn shet voor de kar lopen. Ik mende ook al met de haf, voor haar pensioen en heb altijd meer gehad met het mennen als het rijden. Ik heb hier in de wei nog de haf van mijn ouders lopen die ik mag rijden, dat heb ik in een jaar welgeteld 3 keer gedaan. Ik vind het wel leuk als ik erop zit, maar ik merk dat ik na een keer rijden er ook maanden geen behoefte aan heb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:26

Ik heb wel een haat/liefde verhouding met rijden, maar dat komt simpelweg omdat het me pijn doet Knipoog dus dan is het geen wonder. Is dat niet ook een deel van jou probleem, dat rijden toch niet echt fijn voor je lijf is?

Je zegt dat je in de bak rijden saai vind, dit hoor je eigenlijk alleen van mensen die niet echt met een paard aan het werk kunnen in de bak (om wat voor reden dan ook). Als jij inderdaad alleen wat simpele figuurtjes kan rijden, wat stappen draven en galopperen, tja, dan heb je het natuurlijk wel snel bekeken. Heb je ooit weleens dusdanig les gehad dat je écht met je paard aan het werk ging? Zodanig dat jullie allebei aan het einde van de les allebei intens tevreden een zucht slaken, omdat het vermoeiend was maar toch erg fijn en goed gelukt? Want dát maakt rijden in de bak leuk, die samenwerking.

Maar al met al was mijn eerste reactie eigenlijk: "dan rij je toch gewoon lekker niet?"
Blijf lekker met de paardjes bezig, inderdaad mennen wat je zegt, of anders grondwerk, wandelen, poetsen, vrijheidsdressuur, weet ik veel wat en geniet daar lekker van. En als je dan een keer zin hebt om te rijden kan je er altijd een keertje op kruipen.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:29

Lalidan weet het goed te verwoorden. Blijf er lekker mee bezig op de grond tot je zin krijgt. Paardrijden is voor de meeste voor ons een hobby en dat meot het blijven. Als je even geen zin hebt ga je toch niet?

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:46

Waarom doe je dit jezelf aan? Doe lekker wat je leuk vind en meer niet!

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:54

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard het is. Een paar jaar geleden
op mijn manege zat ik altijd op de makkelijke paarden. En ja als je dan in
de bak moet rijden .. dan is er ook echt niks aan. Ik zat er aan te denken
om ermee te stoppen, maar paardrijden vond ik toch wel leuk.. Paarden
vond ik altijd al geweldig en zomaar stoppen kon ik niet, dus bleef ik ermee
doorgaan.

Later mocht ik steeds vaker op moeilijkere paarden gaan rijden
en dan leer je ook veel meer. En zoals al is gezegd.. dan ben je echt hard
aan het werk en uitgeput, maar het was wel leuk!

Nu rijd ik de ene keer op
een makkelijk paard en de andere keer op een moeilijk paard.. zo'n afwisseling
is altijd leuk. Maar niet iedereen beschikt tot deze mogelijkheid.. Als je een
eigen paard hebt kan dit natuurlijk niet. Maar je moet natuurlijk doen wat je
wilt.

Als je echt geen zin meer hebt zou ik stoppen. En als je toch niet wil
stoppen, maar ook niet wil rijden, moet je gewoon lekker doen waar je wel zin
in hebt. Knipoog

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:25

Lalidan schreef:
Maar al met al was mijn eerste reactie eigenlijk: "dan rij je toch gewoon lekker niet?"
Blijf lekker met de paardjes bezig, inderdaad mennen wat je zegt, of anders grondwerk, wandelen, poetsen, vrijheidsdressuur, weet ik veel wat en geniet daar lekker van. En als je dan een keer zin hebt om te rijden kan je er altijd een keertje op kruipen.

Helemaal mee eens!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:48

sonjim schreef:
Ik herken niet alleen je haat leifde verhouding met rijden, maar het hele verhaal. Ik kreeg mijn haf toen ik 13 was, ben nu 28 en sinds 6 jaar weet ik dat ze artrose heeft, sinds vorig voorjaar is ze volledig met pensioen en nu heb ik mijn shet voor de kar lopen. Ik mende ook al met de haf, voor haar pensioen en heb altijd meer gehad met het mennen als het rijden. Ik heb hier in de wei nog de haf van mijn ouders lopen die ik mag rijden, dat heb ik in een jaar welgeteld 3 keer gedaan. Ik vind het wel leuk als ik erop zit, maar ik merk dat ik na een keer rijden er ook maanden geen behoefte aan heb.

Tjonge je bent een kopie en we wonen niet eens zover van mekaar zie ik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:56

Hallo badankt voor de lieve reacties, vroeger heb ik wedstrijd gereden met mijn pony en trainde dus ook wel wat.
Ik heb pony's ingereden en heropgevoed, ik reed 10 paarden en pony's per dag in het weekend.
Maar ik moet er niet meer aan denken.

Dit paard dat ik nu mag rijden is ook al wat ouder en stijf dus hoeft niet perse iedere dag te lopen, maar ik kan verder niks met hem dan rondjes rijden.
Ook buiten rijden vond ik vroeger leuk maar ik weet dat als ik na een uurtje afstap het gevolg vanzelf komt.
Ik vind het ook helemaal niet zo leuk als vroeger en dat komt misschien ook omdat ik dit allemaal veel liever met mijn eigen pony zou doen.
Als ik sommige mensen al zie op stal die iedere dag rijden probeer ik me daar een voorstelling van te maken, maar dat is niks meer voor mij.
Ik heb natuurlijk ook een afspraak met die vrouw van dat paard.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:12

Ik heb deze verhouding niet. Ik vind het gedoe om het rijden en bezig zijn met een paard juist saai. Maar gelukkig krijg ik de paarden meestal schoon aangeleverd, en een borstel na het rijden maakt dan ook niet uit.

Als je geen zin hebt, maakt dat toch niets uit? Ga je lekker trutten!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:17

Nomination schreef:
Ik heb deze verhouding niet. Ik vind het gedoe om het rijden en bezig zijn met een paard juist saai. Maar gelukkig krijg ik de paarden meestal schoon aangeleverd, en een borstel na het rijden maakt dan ook niet uit.

Als je geen zin hebt, maakt dat toch niets uit? Ga je lekker trutten!

Dat van jouw ken ik juist niet. Dus jij houd alleen van paardrijden, maar niet van paarden?

Ik herken het probleem van de TS zeker, maar ga vooral je eigen gang. Doe lekker wat jij wilt, en waar jij plezier in hebt. Dat is het belangrijkste. Lachen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:21

Ik heb ook al een tijd geen behoefte aan rijden terwijl ik het wel leuk vind om op stal te zijn. Misschien is het een fase omdat ik er niets aan vind om buiten te rijden en in de winter juist heerlijk vind om te zweten in de kou... komt wel weer goed denk ik zelf.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:29

Ik hou wel van paarden, maar 3 kwartier met ze koesie koesie, aaitje aaitje doen, daar heb ik geen trek in nee!
De paarden overigens ook niet, maar goed, misschien heb ik een ander soort paarden dan de TS, of jij zelf.

De paarden mogen zich trouwens niet aan mijn hechten, die komen binnen en gaan weer weg!

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:39

Ik herken mezelf er ook wel in, lekker aantutten met m'n paardje vind ik vaker leuker dan het echte rijden. Ik ben ook echt een recreatieruiter wat dat betrefd, ik rij alleen als ik er zelf zin in heb. Mijn paard is pas 3 en staat lekker iedere dag op de wei, ik rij hem 2 x in de week ( gewoon simpel rondjes rijden ) en dat vind ik momenteel wel genoeg. Meestal longeer ik hem dan ook nog 1 x per week, zo blijft het voor ons beide leuk. Je moet paardrijden als je het eluk vind en als je er geen zin in hebt dan ga je toch lekker wat anders doen met je paard. ( als je paard er maar niet onder lijd, is het al snel goed bij mij.

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:18

''Ik herken mezelf er ook wel in, lekker aantutten met m'n paardje vind ik vaker leuker dan het echte rijden. Ik ben ook echt een recreatieruiter wat dat betrefd, ik rij alleen als ik er zelf zin in heb. Mijn paard is pas 3 en staat lekker iedere dag op de wei, ik rij hem 2 x in de week ( gewoon simpel rondjes rijden ) en dat vind ik momenteel wel genoeg. Meestal longeer ik hem dan ook nog 1 x per week, zo blijft het voor ons beide leuk. Je moet paardrijden als je het eluk vind en als je er geen zin in hebt dan ga je toch lekker wat anders doen met je paard. ( als je paard er maar niet onder lijd, is het al snel goed bij mij.''

helemaal mee eens!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:29

Nomination schreef:
Ik hou wel van paarden, maar 3 kwartier met ze koesie koesie, aaitje aaitje doen, daar heb ik geen trek in nee!
De paarden overigens ook niet, maar goed, misschien heb ik een ander soort paarden dan de TS, of jij zelf.

De paarden mogen zich trouwens niet aan mijn hechten, die komen binnen en gaan weer weg!

Het is echt niet zo dat ik uren sta te pulken en te friemelen aan mijn pony's, maar ik kan bijvoorbeeld uren kijken naar hoe ze grazen en ik ben echt iemand die het leuk vind om een paard een goed gevoel te geven.
Ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen.
Als ik sommige mensen zie met hun paard dat zal en moet iedere dag rijden en als ze niet kunnen rijden komen ze gewoon niet.
En dan gek vinden dat hun paard wegrent als ze de wei in komen Scheve mond
Dat zou ik dus echt niet willen.
Ik heb een mega goede band met alledrie de paarden en die zou ik niet willen ruilen voor rijden.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:31

Paarden denken niet als mensen.. maar dat leer je nog wel Knipoog

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:32

dan zou ik gewoon lekker niet rijden

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:43

Nomination schreef:
Paarden denken niet als mensen.. maar dat leer je nog wel Knipoog

Wat is dat nou weer voor stomme reactie.
Ik denk dat jezelf niet helemaal begrijpt hoe een paard denkt.
Ik weet alleen dat mijn paarden het prettig vinden als ik kom en dat is me meer waard dan erop te gaan zitten iedere dag onder het motto mijn paard zal en moet werken.
Ik vind het niet erg als er mensen zijn die hun paard willen rijden, maar ik zeg dan maar ieder zijn hobby.
Maar goed dat er mensen zijn als ik anders konden anky en andere grote ruiters hun paarden zelf poetsen. Tong uitsteken

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:50

Juist!

nikkihaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:39

ik zou gewoon doen waar je zin in hebt ik vind het vaak ook heerlijk om gewoon een beetje te wandelen en te poetsen en dan rij ik ook niet is naar mijn mening geen ramp.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:49

Hier ook een, me ouders vinden me geen paard waard, en 'hij kan net zogoed weg', óf ' ja je hebt alleen maar een paard voor het hebben'..

Maar ik heb ook vaak geen zin om te rijden, dan ga ik hem dus mesten enz en dan heb ik het gehad.
Meestal als ik eenmaal aan het rijden ben en het gaat goed, dan wil ik er ook liever niet als wel vanaf Vork

Ik zelf denk dat het nu komt omdat het bij mij altijd hetzelfde is, iedere dag hetzelfde paard en elke dag wel hetzelfde rondje..

Afwisseling trouwens genoeg, ik spring, ik hobbel, ik dressuur, ik cross buiten, maak lange buitenritten enz dusja.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:06

jesito schreef:
Het is echt niet zo dat ik uren sta te pulken en te friemelen aan mijn pony's, maar ik kan bijvoorbeeld uren kijken naar hoe ze grazen en ik ben echt iemand die het leuk vind om een paard een goed gevoel te geven.
Ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen.
Als ik sommige mensen zie met hun paard dat zal en moet iedere dag rijden en als ze niet kunnen rijden komen ze gewoon niet.
En dan gek vinden dat hun paard wegrent als ze de wei in komen Scheve mond
Dat zou ik dus echt niet willen.
Ik heb een mega goede band met alledrie de paarden en die zou ik niet willen ruilen voor rijden.

Hier nog zo iemand! Ik heb 7 (waarvan 4 shetties en 1 jaarling) verzorgpony's. Ga er zo vaak mogelijk heen, maar meestal doe ik idd niet meer dan uitmesten, poetsen, hoeven behandelen (2 met heel zwakke voeten), wat halsterwerk met de jonkies en wandelen of longeren. Mijn zusje en ik zijn de enigen die wat met deze pony's doen (nu al 3 jaar). Daarvoor hebben ze jaren zo goed als stilgestaan, (op een paar onverantwoordelijke ponymeisjes na) en kon je ze haast niet aanraken of ze waren weg/beten.

Ik heb tot ong. 1,5 jaar terug op de oudste pony gereden, tot mijn zusje ermee overweg kon en ik te groot werd. De enige andere pony waar ik op zou kunnen rijden is nu bijna 3,5 maar daar durf ik nog niet goed op. Na de zomer gaat een vriendin hem verder doorrijden, misschien dat ik daarna af en toe op hem stap.
Maar om eerlijk te zijn mis ik het rijden totaal niet. Ik loop net zo graag met m'n zusje mee op buitenrit, of geef haar een beetje les. Ook het longeren (1 of 2 longes, los, balkjes ed) vind ik echt leuk. Omdat het zoveel pony's zijn krijg ik ze niet allemaal elke dag aan het werk, maar omdat ze op de wei staan is dat ook niet zo erg.

Ik vind wel dat ze regelmatig wat moeten doen (maar vooral omdat ze te dik worden). Vind het ondanks dat ze op de wei staan, toch belangrijk dat ze wat afwisseling hebben. Maar rijden? Doe net zo graag (of zelfs liever) andere dingen met de pony's.
Genoeg andere leuke dingen die je met paarden kunt doen! Een hobby is toch wat je zelf leuk vindt, en waar jij zin in hebt?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:38

heb er ook last van voel me meestal verplicht om heen te gaan.. dan zit ik er op en gata het wel maar met 20 min heb ik zo'n idee nu is het wel weer genoeg

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:45

Ik heb expres een verzorgpony gezocht waarop ik niet per se hoef te rijden en
waarmee ik heerlijk kan trutten en wandelen. Lekker uitgebreid poetsen, mooie
wandeling maken, beetje grondwerk... ik vind het heerlijk!
En dan af en toe een kusje krijgen van die lieve zachte neus, ja dan is mijn dag goed Ja
daar hoef ik echt niet voor te rijden.

Ik vind paardrijden wel leuk, maar ik geniet het meest van het contact met de paarden
zelf Lachen