aanleren van de goede galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

aanleren van de goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:43

Hoii...

Hoe kun je het beste een jong paard inrijden? Ik weet het wel voor de stap en draf enzo, maar de galop is het grootste probleem, hoe leer je een paard in de goede galop aan te springen? Een verdere uitleg over inrijden ookin de stap en draf en zijgangen zou erg fijn zijn, alvast heel erg bedankt! Knipoog

love_heidy

Re: aanleren van de goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:14

Ja moet heel, heel veel geduld hebben als het niet zo snel lukt, en altijd vanuit een rustig ontspannen drafje. En je moet de normale galophulpen geven, maar gewoon wat duidelijker, en niet boos worden als het niet lukt, daat word je paard ook maar gefrustreerd van. Ik word namelijk soms wel gefrustreerd, en dat merk ik dan wel aan mijn Haflinger want die word dan helemaal heet, en gaat vanzelf aanspringen, maar dan moet je hem weer rustig terugnemen, en als ie weer ontspannen is probeer je het weer.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:42

Het gaat er hier toch om dat het paard het nog moet leren om in de goede galop aan te springen? Niet dat het paardje het al kan?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:45

Neem goed les, of laat het inrijden over aan een prof. Als je tegen dit soort problemen aanloopt, ben je IMO niet klaar om een paard in te rijden. Zoiets leer je niet van internet.
Je bent nu de basis aan het leggen en als die niet in orde is, gaat het later gegarandeerd fout!

yvette92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:19

Je moet duidelijke hulpen geven.
Maar idd zo als Petra_O al zegt, als je dit niet weet is het dan verstandig om zelf een paard in te rijden?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:34

Ik moet zelf geen paard inrijden, nee, ik heb al een super beestje! Bloos Maar ik wilde dat graag weten, stel ik nou een paard wil beleren, hoe leer je de galop aan? Want goede hulpen geven heeft geen zin als het paard toch niet weet wat het betekend?! En mensen die een paard voor je inrijden (de professionals) die moeten het toch ook weten en geleerd hebben? Is er een bepaald iets hoe je een paard bepaalde hulpen aanleert zodat hij bijv. gaat galopperen? Of moet je dat doen doormiddel van longeren, dat iemand er bijv. op gaat zitten en dan de hulpen in de draf geeft (doorzitten en buitenbeen iets naar achteren) en dat degene die het paard longeerd hem (paard) dan laat aangalopperen zodat het paard die dingen met elkaar verbind...? Was eigenlijk gewoon nieuwgierig, hoe dat nou precies ging met de galop.. Maar goed, ik zou denk ik zelf ook hulp vragen van kenners was alleen benieuwd (zeg ik wel 10x achter elkaar, sorry).. Bloos Haha! Alvast bedankt! Pling

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:38

wij hebben het de jonge paarden aan geleerd door hard te draven en op het verkeerde been lichtrijden.
de hulpen geven en met je stem.
dan valt ie als het ware in de galop en vanuit daar kun je gaan verfijnen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:57

okee... bedankt!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:03

Om hem in de goede galop te krijgen kan je idd op het verkeerde been lichtrijden maar ook bv een balkje in de hoek leggen zodat hij als het ware aanspringt.
Of op de volte in draf net voordat je weer op de hoefslag komt stelling naar buiten en de hulp voor galop evt een tikje bij met de zweep, ze vallen daardoor op het buitenbeen en zetten dan het binnenbeen als eerst naar voren en dus in de goede galop.
Het kan trouwens jaren duren voordat een galop bevestigd is dus ff wegbrengen om ingereden te worden is vaak niet genoeg Knipoog

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:18

Vicky_88 schreef:
wij hebben het de jonge paarden aan geleerd door hard te draven en op het verkeerde been lichtrijden.
de hulpen geven en met je stem.
dan valt ie als het ware in de galop en vanuit daar kun je gaan verfijnen.

Eerst het paard dus compleet uit elkaar laten vallen waardoor het nog moeilijker is om in de goede galop aan te springen? I.m.o. absoluut niet de beste manier.

Liever 30 x vaker in de verkeerde galop, maar wel op de goede manier aanspringen dan op deze manier een paard wat aanleren. Dan heb je er later veel meer profijt van.

Het belangrijkste is dat je zelf goed recht blijft zitten en niet naar voren of naar de zijkant gaat hangen. Iets voor de hoek geef je de juiste galophulp (binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter) zodat het paard in de hoek de kans heeft op goed aan te springen. Lukt dit niet, neem je het paard weer rustig terug en probeer je het de volgende hoek opnieuw.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:23

@flugel, moet je een jong paard dan helemaal bij elkaar rijden?
nee, eerst op de eigen benen en in balans leren lopen.
en daarbij: bij ons is het pas bij ongeveer 10 paarden zo aangeleerd. nu niks meer van te merken hoor.
1tje loopt Z, de ander M. de andere is nu 4 en kan makkelijk een L proef lopen en de andere loopt nu alleen maar winst in de B-dressuur en zal zo snel mogelijk in het L worden gestart (hangt van de kampioenschappen af)

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:34

Vicky_88 schreef:
en daarbij: bij ons is het pas bij ongeveer 10 paarden zo aangeleerd. nu niks meer van te merken hoor.
1tje loopt Z, de ander M. de andere is nu 4 en kan makkelijk een L proef lopen en de andere loopt nu alleen maar winst in de B-dressuur en zal zo snel mogelijk in het L worden gestart (hangt van de kampioenschappen af)

Een jong paard behoor je niet eens bij elkaar te rijden. Maar tussen bij elkaar rijden en het uit elkaar rijden zit een middenweg, zoals de meeste jonge paarden lopen. Ik mis alleen denk ik de balans bij het aangaloperen op de manier zols jij aanbeveelt. Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:41

Flugel schreef:
Vicky_88 schreef:

Een jong paard behoor je niet eens bij elkaar te rijden. Maar tussen bij elkaar rijden en het uit elkaar rijden zit een middenweg, zoals de meeste jonge paarden lopen. Ik mis alleen denk ik de balans bij het aangaloperen op de manier zols jij aanbeveelt. Knipoog

dit zeg ik juist.
balans genoeg, anders zouden ze wel verkeerd aanspringen Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:15

Eerst het galopcommando aan de longeerlijn aanleren met stemhulpen. Dan flauwe gebroken lijntjes rijden en vanuit de laatste wending aanspringen (dus als je weer bijna op de hoefslag bent). Dan is de binnenschouder vrij en is het het makkelijkste om in de juiste galop aan de springen. Aanspringen met de normale hulpen en het stemcommando. Van daaruit kun je gaan verfijnen, als het paard sterk genoeg is ga ik pas vragen vanuit de juiste buiging aan te springen, meestal is dat pas na een half jaar of meer.
Heb zo tientallen paarden ingereden en werkte altijd super.