probleem met een bereden ezel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

probleem met een bereden ezel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:48

hey,

voor degene die graag foto's willen, morgen komen ze Knipoog

nou het probleem, mijn ezel is soms een beetje trekkerig (ze word bitloos gereden) en doet haar hoofd omlaag om vervolgens heelhard te gaan rennen.
ze kan simpelweg niet bereden worden met bit.

wat moeten we doen om te zorgen dat ze haar hoofd gewoon normaal houdt en er niet als een gek vandoor gaat?

groetjes daphne Lachen

Black_White

Re: probleem met een bereden ezel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:49

vooral zelf ontspannen, niet terug trekken, dat is wat het eerste in mij op komt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 18:09

trekken doen we zoiezo niet,want dat heeft toch geen nut Lachen
daar doen we alleen onszelf maar pijn mee, want ze is bitloos en tis een ezel die echt een eigen wil heeft en gewoon doorgaat als zei geen zin heeft in ''werken''..

vanavond of morgen gaat mijn vriendin haar weer rijden, dan gaan we het proberen Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:01

Ontspannen opvangen en je er niet door van de wijs laten brengen. Straffen heeft een averechts effect. Als hij weer normala doet gewoon verder mee gaan waar je mee bezig was. Ezels zijn heel gevoelig op praten, kalmeren reageren ze vaak anders op als dat de bedoeling is. Je kan ook proberen om iemand anders er voor te laten rijden ezels volgen graag en als ze dat goed door hebben kan je uit gaan bouwen zodat je ook alleen goed kan rijden. Ik heb hier ook een ezel staan waarmee we het zo hebben opgelost. Deze loopt voor de kar maar als zijn maatje niet mee loopt wil die ook nog een sprintje trekken op deze manier hebben we dat redelijk opgelost.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:41

Ik hoop dat je dan door blijft rijden, want als de ezel het gevoel heeft, dat hij iedere keer zijn zin krijgt en jij afstapt, dan blijft hij dat doen. Zet hem op de volte en als hij zelf wil stoppen, laat hem dan door galopperen, laat hem maar moe worden. Na een paar keer krijgt hij wel door, dat het veel te vermoeiend is om een spurt te nemen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:48

Ik ben wel benieuwd naar foto's eigenlijk Tong uitsteken
Nog nooit van gehoord als ik eerlijk ben .. Tong uitsteken

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:12

Zelf ontspannen, en als ze haar hoofd dreigt omlaag te doen, aandrijven.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:14

Inderdaad niet straffen, dat werkt meestal niet. Lachen
Je kan het beste gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is. De oplossing van InekeH87 vind ik ook een goede. Ezels lopen graag achter iemand aan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:18

Ezels zijn geen vluchtdieren, zeggen ze. Sterker nog, men zegt dat bij angst ze stil gaan staan. (dit las ik op een affiche bij een dierentuin waar ze ezels hielden, zelf heb ik niet veel ervaring met ezels)
Ofwel, eigenlijk is het vreemd dat ze vooruitlopen wanneer je drijft, dus, vooral tegen ze praten, laten merken dat jij er bent en wanneer de aandacht op jou gericht is gewoon verder gaan.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:23

als ze er vandoor gaat, op het moment dat ze langzemer gaat, voorwaarts, dan maar doorgalloperen als ie dat zo nodig moet, net zolang tot jij t genoeg vind. Hij moet leren dat ervandoor gaan geen fijne oplossing is om ergens onderuit te komen, dus galopperen totdat ie er nog net niet bij neervalt Knipoog jij zegt wanneer ie mag stoppen ermee.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:48

heb zoiets meegemaakt met een haflinger (misschien niet echt een ezel maar afin misschien heb je er wel iets aan)
Telkens als ze begon te lopen -teugels los en benen geven!
na een paar keer vond ze het niet meer leuk om te gaan lopen :p

alvast veel succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:08

Ezels zijn wel vluchtdieren ze vluchten echt wel voor gevaar. Maar een ezel neemt wat langer de tijd als een paard om in te schatten of er daadwerkelijk een gevaar is en zal dan stil staan. Ook staat een ezel stil om een situatie te beoordelen een paard zal dan doorlopen. Vandaar dat er wordt gezecht dat ezels geen vluchtdieren zijn maar ze zijn het echt wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:09

Ezels zijn geen echte vluchtdieren. Uiteindelijk zullen ze bij echt gevaar wel vluchten, soms ook als eerste reactie maar de meeste ezels vallen aan. Ezels zijn meer aanvalsdieren. In afrikaanse landen worden ze ook ingezet om kuddes koeien te bewaken tegen roofdieren. De ezels verjagen deze roofdieren om zo de koeien en hun eigen veulens te beschermen.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:27

ben ook heel erg benieuwd naar foto's want ik ken het ook idd niet een ezel onder het zadel ben echt nieuwschierig Haha!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 11:32

mijn vriendin die haar normaal rijdt is op vakantie, maar over een paar dagen komt ze terug en dan komen de foto's Lachen
we zouden pas al foto's maken, maar toen hadden we geen tijd meer om te gaan rijden.