Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinus91

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:41

Halloo,

Ik rijd nu sinds kort op een paard van iemand anders. In het begin gaat het heel erg goed. Maar als hij geen zin meer heeft gaat hij de hele tijd bokken en steigeren. Ik blijf wel zitten maar het blijft eng. (dat komt omdat ik een half jaar geleden van een paard ben gevallen, en net mijn vertrouwen weer terug heb)

Ik heb nu van alles geprobeerd, maar hij blijft het doen. Goed voorwaarts rijden, afstraffen maar ook negeren en als hij iets goed doet een compliment geven.

Ik ben nu echt ten einde raad. Wie kan mij helpen, want als het zo doorgaat durf ik misschien nooit meer op een paard te rijden.

Alvast bedankt voor het advies.

Gr. Martine

Carmen

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:45

Hier zijn al meerdere topics over, gebruik de zoekfunctie eens.

En ontopic, zorg dat je paard voorwaarts blijft. Het paard is niet van jou, als je zoveel vertrouwen verliest, kan je beter stoppen en het aan een ervaren iemand overlaten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:48

Weet je zeker dat het paard niet ergens last van heeft? Past het zadel goed? Hoe oud is het paard? Heb je les?

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:55

Misschien niet zo leuk, maar ik zou toch stoppen met dit paard.

Jij verliest je vertrouwen en dat voelt het paard waardoor hij het alleen maar meer gaat doen..

Ook wanneer het het gevolg is van (lichamelijk) ongemak; nu hij het eenmaal kent zal hij het blijven proberen...
Dit moet opgelost worden door een professional.

Ik denk dat het het beste is als de eigenaar het dier na laat kijken (mond, rug etc.) het zadel na laat kijken en wanneer dit alles in orde is kan het paard het beste bij een professional ondergebracht worden.

Het is niet verstandig zelf verder te klooien, want hoe banger jij wordt hoe gevaarlijker het ook wordt, en je geeft zelf al aan geen oplossing te hebben omdat het dier nergens op reageert..

Sorry dat ik geen leuker nieuws heb, maar je eigen veiligheid gaat voor alles!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:59

Sandra_v_B schreef:

Jij verliest je vertrouwen en dat voelt het paard waardoor hij het alleen maar meer gaat doen..

Ook wanneer het het gevolg is van (lichamelijk) ongemak; nu hij het eenmaal kent zal hij het blijven proberen...

Ik denk dat het het beste is als de eigenaar het dier na laat kijken (mond, rug etc.) het zadel na laat kijken en wanneer dit alles in orde is kan het paard het beste bij een professional ondergebracht worden.

Het is niet verstandig zelf verder te klooien, want hoe banger jij wordt hoe gevaarlijker het ook wordt, en je geeft zelf al aan geen oplossing te hebben omdat het dier nergens op reageert..

Met het eerste stukje ben ik het wel eens dat het paard zal reageren op haar angst. Maar ik geloof niet dat wanneer dit bijv. door het zadel komt hij dit zal blijven doen! En een proffesional? Wel een beetje overdreven denk ik! Mocht het uitgesloten zijn dat er idd niks medisch aan de hand is zou ik er eens iemand opzetten die iig niet bang is dan is dat kunstje snel afgelopen! En dan kun je gewoon verder onder begeleiding! Ik zou om deze reden zelf niet meteen stoppen met een paard!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:59

ik heb dit ook gehad bij mijn verzorg paard
die steigerde om de meter echt gevaarlijk alles was goed medische
nagekeken zadel maker geweest
en heb tog wel ervaring maar sinds het veulen weg is
heb ik het nog een halfjaar geprobeerd maar alles wat ik deed
hielp niet en ook met begleiding van een ervaren instructeur.
ben ermee gestopt omdat het te gevaarlijk werd ben er vaak afgevallen en weer opgestapt.

edit= toen het veulen erbij stond had ze geen problemen kon ik er alles meedoen
veulen heeft er lang genoeg bij gestaan

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:33

Je geeft aan: als hij geen zin meer heeft dan gaat hij staken. Probeer veel afwisseling in jouw werk te houden. Dus met bijvoorbeeld met balkjes oefenen of keer buitenritje doen.
Aan de hand oefeningen doen is misschien ook goed voor de opbouw van een band met het paard. Misschien is hij dominant en is hij zijn grenzen aan het aftasten.

Als het niet lukt, klikt het misschien niet tussen jullie en is het waarschijnlijk verstandig eerst op een ander paard jouw vertrouwen weer op te bouwen. Voordat je met een wat 'moelijker' paard aan de gang gaat.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:07

Er heeft vandaag iemand opgereden met z2 niveau. Ook bij haar deed hij het. Afwisseling hebben we ook al geprobeerd maar helpt ook niet.

Morgen komt mijn vriend weer thuis en dan zal hij er op gaan rijden. We zullen zien wat er dan gebeurd.

En uhm voor iedereen, ik ben niet bang. Ik heb al wel weer vertrouwen maar ben gewoon voorzichtiger dan voorheen.

Ik ga kijken of Natural Horsemanship misschien ook werkt. Ik houd jullie nog wel even verder op de hoogte.

Gr.

Oh ja, hij is gisteren medisch helemaal nagekeken. En we hebben er ook al iemand bij gehad voor het zadel. (iemand die er helemaal in verdiept zat)

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:09

Er zijn natuurlijk ook paarden die niet goed opgevoed zijn en echt gemeen kunnen zijn. Ik heb ook een tijd op een merrie gereden, welke pas ophield met bokken tot je op de grond lag. Ik lag er minimaal 2 x per week naast. Ze was 100% gezond, maar dulde niet altijd een ruiter op haar rug, ze was heel trots. Ik heb door haar wel een heel stuk vertrouwen verloren en dat bouw je niet zo makkelijk weer op.

Zoek een nieuw paard! Paarden zat!

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:47

Jeanine84 schreef:
Sandra_v_B schreef:

Met het eerste stukje ben ik het wel eens dat het paard zal reageren op haar angst. Maar ik geloof niet dat wanneer dit bijv. door het zadel komt hij dit zal blijven doen! En een proffesional? Wel een beetje overdreven denk ik! Mocht het uitgesloten zijn dat er idd niks medisch aan de hand is zou ik er eens iemand opzetten die iig niet bang is dan is dat kunstje snel afgelopen! En dan kun je gewoon verder onder begeleiding! Ik zou om deze reden zelf niet meteen stoppen met een paard!

Ook wanneer het door het zadel zou komen (is in dit geval niet begrijp ik van TS) is het niet voorbij wanneer je er een ander zadel oplegt; het paard verwacht de pijn en reageert daar dan al op. Dit kan met veel geduld minder worden, maar bij spanning treed het dan toch weer op.

Een professional lijkt overdreven, maar deze weet hoe hij het dier aan moet pakken (zonder rare streken als water over zijn hoofd, tussen zijn oren slaan e.d. waar sommigen zich nog wel eens van willen dienen die geen idee hebben wat ze doen) op een manier die veilig is voor paard en ruiter.

Natuurlijk is stoppen of niet stoppen een keuze die ieder voor zich moet maken, maar als al aangegeven wordt dat het vertrouwen minder wordt creeer je alleen een situatie die voor paard en ruiter nog minder veilig is en dat lijkt me niet de bedoeling.. Wanneer je er geen problemen mee hebt als je paard zo nu en dan steigert en je voelt geen angst is er veel minder reden om te stoppen met het dier te rijden. Althans, zolang het paard niet te ver omhoog komt en jullie beiden daarmee in gevaar brengt.

Maar goed, dit is natuurlijk een keuze die ieder voor zich moet maken, daarbij eigen ervaring, regelmaat en manier van steigeren meenemend...