Probleem met handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca_palo

Probleem met handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 10:13

Hallo, ik zit met een probleem,
ik ben erachter gekomen dat ik mijn linkerhand zelf 'vastpak' en niet goed kan ontspannen.. Daardoor is buiging naar rechts en wijken voor het linkerbeen echt een enorm probleem! Nu ik het weet wil ik graag iets bedenken om het te verbeteren. Weet iemand misschien een goede oefening of tip? Of heeft iemand hetzelfde probleem?
Groetjes, Bianca

Sandra_v_B

Re: Probleem met handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:12

Wat is de oorzaak dat jij je linkerteugel vastpakt?

Wanneer dit komt omdat ook je paard meer druk legt op deze teugel heeft het waarschijnlijk te maken met scheefheid, je zult dan veel oefeningen moeten rijden om je paardje recht te gaan richten. De problemen met buiging etc. kunnen hier ook mee te maken hebben.

Wanneer je niet het idee hebt dat je paard scheef is is het een kwestie van oefenen en steeds opnieuw bewust je hand en arm vanuit de schouder ontspannen. Je zult hier steeds op moeten letten tot het uiteindelijk een automatisme wordt...

Helaas heb ik dus geen directe oplossing, maar ik weet zeker dat je er met veel oefenen wel komt!

Heel veel succes verder

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:17

Bedankt!
Ik heb het volgensmij 'overgekregen' toen ik veel op een paard reed dat links vastpakte. Maar nu rijd ik op een paardje dat gewoon beide kanten evenveel druk vraagt..

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:36

Dan gewoon bewust ontspannen; klinkt makkelijk als het is, ik weet het maar steeds opnieuw bewust voelen hoe je zit en hoe je het contact onderhoud. Desnoods terug naar stap, en je schouder even losmaken draaien, zwaaien met je arm etc) en dan netjes rechtop gaan zitten, schouders een ietsje terug, bovenarm netjes langs je lichaam en je onderarm in 1 lijn met de teugels waarbij je dus goed oplet dat je een zachte, constante en gelijke aanleuning hebt.

Succes!

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:36

okee dankje! ik zal het vandaag met rijden proberen Knipoog

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:20

Bij mij werkt het om voor het rijden bij mezelf al bewust ervan te zijn dat ik mijn handen moet ontspannen, ik doe het zelf namelijk ook vooral op rechts omdat ons paard rechtsom meer moeite heeft met stelling en ik dan de neiging heb dit met mijn hand op te willen lossen. Als ik me er echter continu bewust van blijf mijn hand(en) niet vast te zetten ga ik automatisch op mijn zit en benen rijden. Ik moet me er dus als het ware bewust van zijn NIET aan mijn handen te denken tijdens het rijden. Klinkt vreemd maar werkt geweldig. Stomme is dat ik met buitenrijden hier totaal geen last van heb terwijl ik dan dezelfde oefeningen doe als in de bak maar blijkbaar heb ik toch sneller last van spanning als ik in de bak rijd. Daar heb ik ook een oplossing voor, bij onze stal ligt een renbaan en daar stap en draaf ik los zodat we een ontspannen start hebben en met "losse handjes" begin.

En als ik echt weer even de weg kwijt ben plan ik een paar lesjes zodat iemand me er weer even op wijst en ik er weer een tijdje tegenaan kan.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:41

Ik heb het probleem met mijn rechterhand. Die draai ik naar binnen toe bij wendingen. Heel bewust blijven van je hand. Jezelf loswerken voor je gaat rijden en tijdens eht rijden alles ontspannen houden. Het moet inderdaad een automatisme worden voor je verder kunt, maar als het dat is kun je heerlijk verder rijden.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:29

hoi Bianca,

ik pak links ook vast en daar reageert mijn paardje maar al te happig op. Bewust ontspannen klinkt makkelijk maar vind ik hartstikke moeilijk! Zeker als ze daardoor haar hals wil strekken...
maar ga met de tips aan de slag die gegeven zijn, misschien weet iemand er nog meer?

groeten,

Ezelinetje