Graag zou ik jullie advies of tips willen voor dit probleem.
Eerst even een korte omschrijving van het probleem. Ik heb een probleem met de nageeflijkheid en acceptatie van het bit. Mijn paard duwt tijdens het rijden zeer regelmatig haar tong tegen het bit met een behoorlijke kracht. Ze doet dit al jaren. Soms drukt ze zelfs zo hard dat haar tong blauw aanloopt. De tong is een spier en heeft zich dus de afgelopen jaren veel te sterk ontwikkeld. Dit uit zich in problemen met de nageeflijkheid. Mijn ophoudingen komen op zo'n moment niet door, waardoor ik met een basisprobleem blijf zitten. Met name nu in het M1 loop ik vast op de basis, namelijk nageeflijkheid en geen verzet. Daarbij wordt ze dan zo heet, dat ik totaal niet meer van achter naar voren kan rijden, ik kan het namelijk niet afvloeien doordat mijn ophoudingen voor niet meer doorkomen. Ik ben nu samen met mijn instructrice naar een oplossing aan het zoeken. Momenteel door diverse bitten uit te proberen, waarbij ze leert dat het allemaal veel makkelijker gaat als ze het bit normaal zou accepteren. Ik heb bijna twee weken met een appelbitje ( happy mouth ) gereden, wat erg goed leek te gaan, maar waarvan het effect nu alweer stukken minder is. Uiteraard is de bedoeling dat als ze eenmaal het verschil gevoeld heeft, ze weer op een normale trens gereden kan worden.
Wat achtergrond info:
- Naomi is 13 jaar
- altijd springtechnisch gereden en pas 4 jaar geleden echt dressuurmatig "opgeleid"
- we rijden M1-dressuur ( bitloos is dus geen optie ivm wedstrijden )
- zeer looplustig en typische karaktermerrie ( dus compromissen sluiten )
- zadel is gecheckt en ligt 100% goed
- gebit is recent nagekeken, ze heeft geen haken
- ze is recent compleet nagekeken en behandeld door een veearts/chiropractor/acupuncturist
- ik ben een ervaren amazone, meerdere paarden opgeleid tot en met M-niveau
- wordt bijgestaan door een ervaren grand prix-instructrice
Ze pakt dus niet het bit tussen de kiezen, maar zet het bit zo vast tussen haar tong, dat ik er niet meer doorheen kom. Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor het rijtechnische gedeelte, of ervaring met een bepaald type bit wat ik zou kunnen proberen?
alvast bedankt!