buigen om het binnenbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

buigen om het binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:23

ik mocht vorige week op een fries paard rijden.
het lukte me bij dit paard niet om hem om mijn binnenbeen te laten buigen bij bochten en voltes enzo.
het paard heeft een hele tijd stil gestaan, dus zou het door stijfheid komen?
en welke oefeningen zijn hierbij nuttig?

aerdenhout1

Re: buigen om het binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:25

Eerst over zijn rug gaan rijden, dus vw nw pas als het paard daar lekker naar beneden loopt kan je buiging gaan vragen.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:18

het kan idd. komen doordat hij een poos stil heeft gestaan, maar een minimale buiging zou eigenlijk toch wel moeten kunnen...
Houd je binnenbeen lang, vraag wat stelling en leg je buitenbeen een beetje naar achteren . Met je buitenbeen en je buitenteugel begrens je het paard zodat hij niet over de schouder weg kan lopen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:04

Om een paard goed te laten buigen is het belangrijk dat ie aan het been is (en er dus voor opzij wil gaan/buigen) en dat ie fijn in de mond is.

Begin dus eerst eens met wat tempo oefeningen (harder/zachter in de zelfde gang of stap/draf draf/galop wisselen) totdat je paard op een oogwenk reageerd op je been of je hand.
Als je paard niet reageert mag je m best een flinke por geven!
Een paard dat stug is in de mond moet je juist niet nog harder gaan trekken maar juist losser rijden! Dat is even lastig want je wilt m er graag doorheen "trekken" maar daar heb je de volgende dag dan spijt van!

Probeer in stap stelling te vragen naar links en naar rechts. Gewoon afwisselen op de lange zijdes. Totdat je paard losser komt/word en probeer dan weer eerst in stap en daarna in draf voltes e.d. te rijden.

Je zult merken dat als het paard zo fijn in de hand en goed aan het been is hij ook makkelijker buigt.

P.S. met stelling vragen en het terug nemen van je paard niet trekken maar altijd verend opvangen, gewoon net doen of je een paar keer een spons uitknijpt o.i.d.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:08

Je kunt hem ook enkele dagen per week longeren. Hierdoor worden ze losser in het lijf en hebben ze geen ruiter op zich die tegenwerkt.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 10:27

bedankt voor jullie tips. hij loopt zegmaar door mijn binnenbeen heen.
@aerdenhout1 voorwaarts, neerwaarts rijden is nu nog niet zo van toepassing. we blijven namelijk in het voorwaarts steken, en dat moet eerst goed zijn wil ik aan het neerwaarts beginnen. verder wil ik m juist door voltes enzo te maken losser in de hals krijgen zodat hij ui zichzelf gaat nageven.

@Sandra_v_B bedankt, ik ga het proberen Lachen

@Charlenexx wow! heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg! dit ga ik zeker proberen, ik merkte de vorige keer ook al dat toen ik veel overgangen had gereden ze nagevelijk ging lopen. ik denk dus dat jouw tip erg goed gaat helpen!

@Lilke ik kom daar maar 1 of 2 keer in de week, dus dat kan jammer genoeg niet.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:36

Als je in het voorwaartse blijft steken dan moet hij éérst aan je been voordat je aan andere dingen begint.
Het los willen maken van een paard door middel van voltes is een goed middel (mits je de rug los wilt hebben, de hals kun je zelf niet losrijden) als je paard correct nageeflijk is. Dan wil hij namelijk de rug loslaten en kan hij ook losser worden. Als je eerst voltes gaat rijden met een paard dat zijn rug vasthoudt, dan zal hij daar eerder stugger door worden.
Als ik je bericht zo lees zou ik eerst met de basis beginnen namelijk voorwaarts op je been en terug op je zit.
Dan nageeflijk op twee teugels (neerwaarts) en dan pas recht richten door middel van voltes e.d.