Galop rechtsom elke keer verkeerde galop ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Galop rechtsom elke keer verkeerde galop ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 10:39

Hallo,

Mijn paard springt elke keer verkeerd aan rechtsom. Als ik ga herstellen springt ze toch elke keer verkeerd aan. Linksom doet ze het juist prima niet te hard kan ook al een beetje schakelen . Maar rechtsom gaat ze dus hard druk haar rug weg dat is haar moeilijke kant ook , maar ook die van mij want ben zelf links en rechts wil het soms ook niet zo goed ook in draf etc. Ze is nog jong ze is nog maar 4 jaar . Maar ik moet het haar toch goed aanleren . Hebben jullie ook tips ?

Groetjes

Meloen

Re: Galop rechtsom elke keer verkeerde galop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:42

Een jong paard heeft hierover het algemeen wel vaker last van. Nog weinig balans, mist de kracht nog vanuit achterhand en moet gewicht van ruiter nog leren dragen.
Kwestie van veel doen. Veel overgangen rijden, zodat die achterhand maar sterker mag worden.
Belonen als ze wel in de goede galop aanspringt. Kwartje zal niet gelijk vallen, maar komt echt vanzelf.
Veel buiten galloperen op rechte stukken, daar echt sterk in laten worden!
Een tip die ik ook had voor m'n vier jarige, puur om hem wel aan te laten leren welke de goede galop was zeg maar, is stelling naar buiten en op moment van aanspringen (dus hulp) stelling naar binnen vragen. En dan uitbundig belonen!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 10:47

Oke bedankt ik rijd nu met zin indd veel overgangen. En heb een bos tot mijn beschikking dus dan moet ik daar maar eens heen om te oefenen Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:47

Inderdaad zoals Dagmar_k zegt weinig balans en evenwicht. Bovendien is het paard niet goed rechtgericht. Misschien kan je daar wat meer aan werken. http://www.rechtrichten.nl
Het is heel normaal dat jonge paarden dit hebben, bij oudere paarden komt het ook nog genoeg voor.

Het helpt in ieder geval om eens aan te springen met buitenstelling. Houdt dan ook goed je buitenbeen eraan.
In het begin kleine stukjes en geen moeilijke dingen vragen. Als je paard 1 rondje goed doet gewoon rustig overgang maken en goed belonen.

Maar het grootste deel van de oplossing ligt bij het rechtrichten denk ik

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:48

Vriend van mij heeft ook een paard dat dat doet. Hij is wel al 7 dus ik weet niet of de manier waarop hij het nu aanpakt ook geschikt is voor een paard van maar 4. (heb niet zoveel verstand van jonge paarden).
Hij oefent nou de rechtergalop alleen aan de longe (met bijzetteugels), paardje heeft het al moeilijk genoeg om in evenwicht te blijven zonder ruiter op zijn rug. Rechter bijzet net 1 gaatje strakker op de rechterhand zodat hij goed stelling heeft en uitbundig belonen met de stem.
Nu, 2 weken later, springt hij al 9 op de 10 keer goed aan!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:51

Wat bij mij onwijs heeft geholpen is "gewoon de goede hulpen geven". Binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter en dan druk je hem met je buitenbeen in de goede galop zeg maar. Let op je houding, je gewicht -> blijf je recht zitten of leun je onbewust de verkeerde kant op.

Wat je evt ook kan doen als je zeker bent van de hulpen om bij het aanspringen een tikje met de zweep op de binnenschouder te geven. Meestal "schrikken" ze daar toch wel van en gooien dat been naar voren, en hup, goede galop Lachen Tikkie is zacht, het is geen harde mep oid, gaat om het reflex Lachen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 11:05

Oke ik zal het allemaal proberen te oefenen. Sowieso elke keer '' gewoon de goede hulpen geven'' dat zei mijn instructrice ook al Lachen Ik zal ook een beetje aan de longe proberen te werken . En _Sigrid_ bedankt voor de site staat veel informatie op waar ik iets aan heb Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:39

Mijn paard heeft dit ook, al gaat het nu een stuk beter en kunnen we over het algemeen goed aanspringen.
Wat bij mij heeft geholpen is gewoon veel oefenen. Erop letten dat je de hulpen goed geeft en blijven proberen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:46

Je kunt ook proberen om aan te springen als je uit een gebroken lijn komt. Eerst dus een gebroken lijn rijden, 5 meter of 10 meter, wat jezelf het fijnst vindt en dan in de hoek aan te springen waar je uit deze oefening komt. Is ongeveer hetzelfde idee als eerst buitenstelling vragen, maar dan heb je een oefening er voor aan.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:12

Oke Fem_daf ik zal het eens proberen Lachen

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:46

Mijn pony deed dat ook 2jaar geleden. Met rijden hoefde ik maar 1x in re-galop aan te springen, later sprong ze steeds in verkeerde galop. Het heeft weleens 15min geduurd.. Toen heeft een vriendin tussendoor ook geprobeerd want ik was toen ondertussen helemaal op. Om haar helpen ging ik naar voren zitten wel met goede hulpen van benen erbij. Dit hielp wel.. Maar het is wel moelilijk voor jezelf om het weer af te leren om recht op blijven zitten met aanspringen. Ik zit nog weleens naar voren als ik er niet aandenk.. Gelukkig word ik er op geattendeerd..

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:51

Tsja, zoals anderen ook al zeggen is het een kwestie van niet genoeg balans, kracht en het niet rechtgericht zijn.

Hier zul je je dus op moeten gaan concentreren. Je zou kunnen overwegen voorlopig geen rechtergalop te rijden onder het zadel.. Wanneer je paardje eraan toe is bied hij het wel aan..
Mogelijk kun je oefenen aan de longeerlijn, netjes bijgezet etc. springt hij dan wel goed aan? enkele sprongen en dan weer terug in draf, dit is nl. erg intensief voor hem omdat hij zijn binnenachterbeen ver onder de massa moet plaatsen. Je kunt dit dan langzaam uitbouwen.

Wanneer het werk aan de longe geen probleem meer is voor hem en je hebt met het rijden al een deel van het probleem van de balans, kracht en het rechtrichten opgelost en je rijd veel overgangen zal hij vanzelf een keer in de rechtergalop aanspringen.

Weet je zeker dat alle omstandigheden goed zijn en springt hij niet zelf aan kun je het toch zelf nog een keer vragen door de juiste hulpen te geven op een moment dat het goed voelt.
Wees niet teleurgesteld als het niet gelijk goed gaat maar oefen rustig verder! En natuurlijk het belangrijkste; springt hij wel goed aan uitbundig belonen!! Rijd dan in het begin niet te lang door, een paar sprongen is al heel erg knap van hem! Dit bouw je dan langzaam uit tot je een heel rondje en meer kan galopperen.

Succes!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:56

Mijn paardje heeft dit ook..
Altands ze springt nu inmiddels na veel oefenen helemaal goed aan maar zodra we in een hoek komen springt ze over in de linkergallop..

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:01

@ Pecco_Myrthe: in jouw geval lijkt het me dan vooral een kwetie van niet genoeg kracht in het achterbeen, deze wordt namelijk -vooral in hoeken en op de volte- extra belast.
Probeer het been sterker te maken door in draf veel voltes en wendingen te maken.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:42

Oke bedankt voor de informatie ik zal kijken of het helpt Lachen

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:45

Oefen eens aan de longeerlijn, goed bijzetten.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:52

Wat mijn instructrice dan vaak tegen mij zegt:
"ga denkbeeldig op het binnen achterbeen zitten"
Dan springt die van mij ook makkelijker in de rechtergalop aan...
Weet hoe frustrerend het kan zijn, succes!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 08:57

Oke mijn instructrice zegt het ook en dat ik zwaarder moet gaan zitten en op het moment dat je moet aanspringen iets met je gewicht naar voren. Maar mijn paard is er ook vooral handig in als ik op de volte aanspring dan gaat ze al hard draven en zie je al dat ze het buitenbeen verder doet. Maar als ik nou hoefslag ga volgen en ik spring gewoon uit het niets aan zit ze er 9 van de 10 keer wel goed in ? Ik denk dat ze dan meer steun heeft of zo , maar ik zal ook het bos in lange stukken proberen te galopperen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:23

Wat je ook eens kunt proberen is je paard mooi rond rijden in draf en dan vlak voor je aanspringt (een pas of 4) op het verkeerde been gaan lichtrijden. Werkte bij mijn paard heel goed.
Ook kun je een balk schuin in de hoek leggen en net voor de balk aanspringen dan pakken ze ook het goede been. Succes!

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:09

Mijn pony heeft dit ook, hij word 6 Juli 5, en is een Haflinger, en over het algemeen, is de galop niet de beste gang van een Haf.
Maar wat ik nu doe, is binnenbeen op de singel, en buitenbeen achter de singel, alleen dan doe ik hem wat verder naar achter dan normaal, en rechtop of naar buiten gaan zitten, Het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar je hebt hem meestal wel.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 12:58

Oke zal het proberen Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:12

Mijn knul heeft altijd al een zware voorkeur voor de rechtergalop gehad. Toch sprong hij linksom meestal wel goed aan. Inmiddels is hij zo goed in balans en sterk (7 jr) dat hij als hij geen zin heeft gewoon contra aanspringt, net zo gemakkelijk een kleine volte loopt, of overkruist. Nu train ik de linkergalop met name aan de lijn met pessoatuig. Wanneer hij dan toch verkeerd aanspringt, even een tikje en dan springt hij weer om. Onder het zadel galoppeer ik maar even niet zoveel linksom. Ik rijd vooral veel overgangen en wanneer hij dan wel goed aanspringt belonen. Het gaat al steeds beter, dus ik denk dat het wel goed zal komen.
Door dat pessotuig moet hij zijn binnenbeen en wel goed onderzetten. Ik ben er gewoon niet zo handig in om dit onder het zadel te oefenen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 13:47

Ja die van mij is nog een beetje slap van achteren dus we rijden op dit moment veel overgangen etc. Lachen

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:48

Jonge paarden hebben hier over het algemeen wat last van.
Probeer met binnenstelling in de galop aan te springen. Dit wil nog wel eens helpen.

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:14

je hulp geven als het buiten voorbeen naar je toekomt. de ideale tip van mijn instructrice.

Mijn vierjarige heeft ook problemen rechtsom, maar ik merk dat timing van de galophulp en een rustige stille zit enorm belangrijk zijn! Oefenen, oefenen!